Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te olette vain yliherkkiä elämättömiä naapurin kyttääjiä. Ehkä pervojakin kun naapurin vessaäänet jää pidemmäksi aikaa mieleen. Hankkikaa se oma elämä.
Hankala ignoorata naapurin lorottelua esim. tilanteessa, jossa sukulaisia on kutsuttu kahvipöytään, ja tuo lorotus kuuluu kaiken keskustelun ylitse. Erillistä kyttäämistä ei tarvita. Varmaan tilanne jää myös sukulaisille hyvin mieleen.
Pidä niitä eteisen väliovia kiinni kun on vieraita kylässä ettei äänet kuulu rapusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te olette vain yliherkkiä elämättömiä naapurin kyttääjiä. Ehkä pervojakin kun naapurin vessaäänet jää pidemmäksi aikaa mieleen. Hankkikaa se oma elämä.
Hankala ignoorata naapurin lorottelua esim. tilanteessa, jossa sukulaisia on kutsuttu kahvipöytään, ja tuo lorotus kuuluu kaiken keskustelun ylitse. Erillistä kyttäämistä ei tarvita. Varmaan tilanne jää myös sukulaisille hyvin mieleen.
Pidä niitä eteisen väliovia kiinni kun on vieraita kylässä ettei äänet kuulu rapusta.
Rapusta kantautuvat äänet ei ole se ongelma. Ongelma on se, mitä kuuluu naapurin kanssa jaetun seinän läpi.
Ei kuseminen tai paskominen ole häiriköintiä sekopäät.
Tänään koko päivän melkein matala bassoääni, ei niin että voisi valittaa kovasta äänestä, mutta koko ajan alitajuisesti häiritty olo... Huokaus. Loppuisi edes yöksi.
Musta tuntuu et oon ainoa tässä taloyhtiössä joka käy töissä yms,ja yläkerran naapuri on jatkuvasti kotona eikä poistu mihinkään, aina kuuluu jotakin ääniä sieltä jopa yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään koko päivän melkein matala bassoääni, ei niin että voisi valittaa kovasta äänestä, mutta koko ajan alitajuisesti häiritty olo... Huokaus. Loppuisi edes yöksi.
Matalataajuusäänet katsotaan myös meluksi, vaikka desibeliarvot eivät kohoa liikaa.
Käytössä oleva dB(A) painotettu mittaustapa suodattaa matalat äänitaajuudet, mitä basson jyrinäkin on. Siksi on annettu erikseen toimenpiderajat taajuuskaistoittain pienitaajuiselle sisämelulle nukkumiseen tarkoitetuissa tiloissa.
Tiesittekö, että edes se desibelimittarilla luettavissa oleva äänitaso ei saa ylittää (keskimäärin) 30 dB. Käytännössä tämä on täysi hiljaisuus makuutiloissa.
Olen laittanut tähän teknistä tietoa, joka pätee häiriötilanteissa paremmin kuin ärtyneen asukkaan tunneperäinen valitus naapurin metelöinnistä. 😉
Mittarilukemia on vaikea vähätellä saati kiistää, kun on kaksi erimielistä osapuolta.
Kerrostaloissa pitäisi olla pakollisena oven kahva, oven saisi kiinni vain kahvasta kääntämällä. Nyt monet paiskoo oven kiinni. Jos tuon paiskojan rappuovi on oman makuuhuoneen vieressä, ei kiva. Ja jos menet asiasta sanomaan-paiskominen vaan yltyy...meidänkin talossa joillain fiksuilla on jälkiasennettu kahva.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa pitäisi olla pakollisena oven kahva, oven saisi kiinni vain kahvasta kääntämällä. Nyt monet paiskoo oven kiinni. Jos tuon paiskojan rappuovi on oman makuuhuoneen vieressä, ei kiva. Ja jos menet asiasta sanomaan-paiskominen vaan yltyy...meidänkin talossa joillain fiksuilla on jälkiasennettu kahva.
Kahvattoman oven voi myös painaa kiinni, ei paiskata. Miten tämä on monen vaikea ymmärtää?
musta tuntuu, että kerrostaloissa asuu vain mt potilaita, samoin rivareissa
Miksi mitä v a l koro skaisempi perhe, sitä kovempi älämölö ja itsekäs elämäntyyli? Olen asunut useammassa talossa ja tämä ilmiö on toistuva.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kahvat ja jos yrität laittaa kahvasta kiinni niin ei se ei mene lukkoon. Ovi pitää laittaa kahva ylhäällä kiinni, että lukko toimii. Sen lisäksi se vaatii voimaa eli se pitää paiskata riittävällä voimalla kiinni.
Olen kuullut monelta valitusta että kerrostaloissa kuuluu ääniä. En oikein pysty ymmärtämään sitä koska kerrostalossa kuuluu kolinaa puhetta rysäyksiä askelia ym koska siellä asuu muita ihmisiä. Parhaimmillaan monta päällä yllä ja molemmilla sivuilla sekä vielä viistoon ylös ja alas. On olemassa yksineläjiä lapsiperheitä nuoria vanhuksia kotieläimellisiä eri aikaan työssäkäyviä työttömiä ongelmaisia kuuroja sokeita mitä tahansa. Olisi ihme jos kolinaa ei kuuluisi tai mitään muuta ääntä. Ei kerrostalossa tarvi kenenkään hiipiä mihinkään aikaan jopa klo 22 jälkeen normaalit elämän äänet on sallittuja. Jos yötyöläinen tarvitsee suihkua sitten käy suihkussa jne. Pakko hänen on kotiinsa tulla rappusilla tai hissillä.
Omasta mielestäni on itsekäs ajatella että koska minä nukun nyt niin kaikkien muidenkin pitää lopettaa oma elämänsä muissa asunnoissa huolimatta heidän päivä rytmistään elämästään ja työstään. Kun valitsee kerrostalon asumismuodoksi tietää jo valmiiksi että siellä asuu muita ja ääniä kuuluu ei se voi tulla yllätyksenä. Omakotitaloa suosittelen niille jotka haluavat elää yksin hiljaisuudessa. Rivitalokin on ihan ok ei ole kuin 1 tai 2 seinänaapuria.
mark kirjoitti:
Olen kuullut monelta valitusta että kerrostaloissa kuuluu ääniä. En oikein pysty ymmärtämään sitä koska kerrostalossa kuuluu kolinaa puhetta rysäyksiä askelia ym koska siellä asuu muita ihmisiä. Parhaimmillaan monta päällä yllä ja molemmilla sivuilla sekä vielä viistoon ylös ja alas. On olemassa yksineläjiä lapsiperheitä nuoria vanhuksia kotieläimellisiä eri aikaan työssäkäyviä työttömiä ongelmaisia kuuroja sokeita mitä tahansa. Olisi ihme jos kolinaa ei kuuluisi tai mitään muuta ääntä. Ei kerrostalossa tarvi kenenkään hiipiä mihinkään aikaan jopa klo 22 jälkeen normaalit elämän äänet on sallittuja. Jos yötyöläinen tarvitsee suihkua sitten käy suihkussa jne. Pakko hänen on kotiinsa tulla rappusilla tai hissillä.
Omasta mielestäni on itsekäs ajatella että koska minä nukun nyt niin kaikkien muidenkin pitää lopettaa oma elämänsä muissa asunnoissa huolimatta heidän päivä rytmistään elämästään ja työstään. Kun valitsee kerrostalon asumismuodoksi tietää jo valmiiksi että siellä asuu muita ja ääniä kuuluu ei se voi tulla yllätyksenä. Omakotitaloa suosittelen niille jotka haluavat elää yksin hiljaisuudessa. Rivitalokin on ihan ok ei ole kuin 1 tai 2 seinänaapuria.
On olemassa normaaleja elämisen ääniä joista harva suivaantuu ja sitten on olemassa aivan turhaa, tahallista meteliä, mitä jotkut ihmiset kerrostaloissa harrastavat. Ei lienee vaikea konsepti? Mulla on tällä hetkellä naapurina ukko, joka kännissä tykkää laulaa karaokea keskellä yötä ja sitten hakkaa pattereita kuuden aikaan illasta kun kuulee mun asunnosta vessan vetämisen ääniä.
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
On olemassa normaaleja elämisen ääniä joista harva suivaantuu ja sitten on olemassa aivan turhaa, tahallista meteliä, mitä jotkut ihmiset kerrostaloissa harrastavat. Ei lienee vaikea konsepti? Mulla on tällä hetkellä naapurina ukko, joka kännissä tykkää laulaa karaokea keskellä yötä ja sitten hakkaa pattereita kuuden aikaan illasta kun kuulee mun asunnosta vessan vetämisen ääniä.
Vakituksia vaan isännöitsijälle.
"On olemassa normaaleja elämisen ääniä joista harva suivaantuu ja sitten on olemassa aivan turhaa, tahallista meteliä, mitä jotkut ihmiset kerrostaloissa harrastavat. Ei lienee vaikea konsepti? Mulla on tällä hetkellä naapurina ukko, joka kännissä tykkää laulaa karaokea keskellä yötä ja sitten hakkaa pattereita kuuden aikaan illasta kun kuulee mun asunnosta vessan vetämisen ääniä"
Sitten vaan isännöitsijälle ilmoitusta jos se ei auta niin sitten etsimään hiljaisempaa asuntoa jostain.
maailma on muuttunut ajoista "ennen".
Meillä eletään 3v lapsen kanssa ihan normaalisti. Elämään kuuluu ääntä. Pitäisin erikoisena olettaa, että meteli on tahallista. Kyllä kuitenkin eletään muut huomioiden, mutta järkevällä tasolla.
Jos ei kestä ympäristön ääniä, täytyy hakeutua harvaanasutuille kulmille. Suomessa on tilaa.
Olen onnekas, seinän takana räkyttää koiralauma ja rappukäytävässä ramppaa lapsia. Tähän sopii asumaan ihan tavallinen porukka, tavallisine tapoineen. Ei mikään mökä ole jatkuvaa.
Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
maailma on muuttunut ajoista "ennen".
Meillä eletään 3v lapsen kanssa ihan normaalisti. Elämään kuuluu ääntä. Pitäisin erikoisena olettaa, että meteli on tahallista. Kyllä kuitenkin eletään muut huomioiden, mutta järkevällä tasolla.
Jos ei kestä ympäristön ääniä, täytyy hakeutua harvaanasutuille kulmille. Suomessa on tilaa.
Olen onnekas, seinän takana räkyttää koiralauma ja rappukäytävässä ramppaa lapsia. Tähän sopii asumaan ihan tavallinen porukka, tavallisine tapoineen. Ei mikään mökä ole jatkuvaa.
Hyvä niin.
Näin sen kuuluukin olla. Normaalit elämisen äänet. Ei kerrostalo ole mikään kirjasto jossa täytyy hiljaa lukea nurkassa tai mennään nukkumaan koska alakerran Kristiinakin menee. Epäuskoisille ihmisille netissä on juttuja aiheesta.
Kaikilla ei ole nähtävästi ymmärrystä eikä kokemusta häiriökäyttäytyvistä naapuriesta. Niitä nimittäin on. Ne jotak ei niistä tiedä mitään ovat todella onnekkaita.
Normaaliin elämään kuuluvat äänet kyllä ymmärtää ja suvaitaan, mutta ne muut äänet mitä tässäkin ketjussa on kerrottu, on toinen maailma.
Se matala jyrinä taas ! Oi että on ärsyttävää. Laitan omilla kuulokkeilla sitten jotain sateen ääntä tms, kuitenkin on tämä surullista.
Tehän voisitte seuraavalla kerralla ilmottaa naapurille milloin sukulaiset on tulossa, niin tietää naapuri olla käymättä vessassa silloin. 🙄