Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa. Joulun alla naapurissa oli bileet, oli arki yö, naapuri laittoi musiin soimaan yöllä klo 1 aikaan, kauheeta jytinää. Soitin poliisit kun olin kuunnellut sitä 30 min. No, poliisit tuli ja naapuri avasi heille oven. Olin itse rappukäytävässä kuuntelemassa, että mitä poliisit sanoo, niin hekin totesivat tämän mökän ja käskiät olla hiljaa. Naapurini haukkui valittajan hulluksi poliiseille ja, että valittaja saa painua vi..tuun valittamasta. Hän oli myös lähdössä pimputtelemaan yöllä naapureiden ovikelloa ja selvittämään, että kuka soitti poliisit, mutta poliisit käski rauhoittua. Tämmöisiä sekopoltseja naapurina, nuori mies 20 vuotias. Mielummin painunkin sinne vi..tuun kun olen tuollaisen kanssa naapurina, joka elää kuin sika pellossa. Kyllä osataan olla ilkeitä, ja niin itsekkäitä, kukahan se on hullu. Kuka normaali ihminen on menossa yöllä pimputtelemaan toisten ovikelloja. No, seuraavana päivänä oli hiljaista, kun kännissä oli niin herraa niin herraa, myötähäpeä. Sitten veronmaksajat elättää tuollaisia. Kaikki tuet pitäisi ottaa tuollaisilta pois, ja passittaa asumaan katuojaan, niin opitaan sitä nöyryyttä ja toisten kunnioitusta. Kauhea elää tuollaisten naapurina, pilannu asumisen ja pakko katsoa toista asuntoa. Oikeen pahaa tekee asua tuollaisen kanssa naapurina, paha olla kotona vaikka ei sen niin tulisi olla. No, onneksi olen muutenkin vähän miettinyt, että voisi muuttaa kokonaan pois kerrostaloista, liian keskustassa, tämä naapuri oli vain viimeinen töytäisy.
Jonnella menny herne nekkuun, kun ei saanutkaan bailaa yöllä ja valvottaa muita. Lapsellista. MIssä näillä järki, voi morjens. Ei järkeä ollenkaan. Mistä näitä tulee? ONhan se sanomattakin selvää, että yöllä ollaan hiljaa, sanohaan se jo järjestyssäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa jo vuosia ja vieläpä samassa, 3 vuotta hiljaista mutta nyt viimeist 2 vuotta levotonta koska ylhäälle muutti joku norsukävelijä joka vieläpä puhuu huutamalla, ja jolla laukkaa yövieraita. Tympeä muuttaa tällaisten takia itse pois etenkin kun vuokrakin kohtuullinen, mutta ei mielenterveys enään kestä tätä yöllistä melua, etenkin kun se on lähes jatkuvaa ja vieläpä yöllä, joskus on muutama päivä hiljaista mutta ei se paljoa lohduta kun itsellä töitä ja aikaisia herätyksiä. Kauhea nukkua 3 tunnin unilla ja mennä töihin, etenkin kun työmatka jo 50 km suunta, en ole vielä nukahtanut rattiin. EIkä töistä viitsi olla pois naapurin takia kun ei saa nukuttua. Naurettavaa. Viime vuonna olin muutaman kuukauden työtön ja ajattelin, että nyt saa vihdoin levähtää ja nukkua kunnolla, mutta katin villat. Hyvä kerrostalo pilattu teineillä. Olen asunut tässä 8 vuotta ja ikävä tulee asuntoa, mutta mielenterveys ja kunnon yöunet menee kaiken edelle. Ihan ensimmäisenä asumis vuotena tässä asui myös yksi teini pariskunta, mutta ne muutti pois. Nämä nykyiset teinit ei tunnu lähtevän kirveelläkään.
Muuttamalla saatat päästä hetkeksi rauhallisempaan taloon, mutta teininaapureita ei taida päästä pakoon missään. Etenkään keskusta-alueen kerrostaloissa kaupungista riippumatta. Äänekkyys tuntuu kasvaneen ja eskaloituneen näin korona-aikaan, kun ei ole koulua tai opintoja joihin pitää herätä aikaisin aamulla. Tosin osaavat ne vanhemmatkin mölytä...
En sanonutkaan muuttavani kerrostaloon, omakotitalotkin on keksitty ja muut asumismuodot.
Enkä minä väittänytkään että olet muuttamassa kerrostaloon vaan sanoin, että teineistä ei pääse eroon missään. Omakotialueilla ja rivareissa niitä vasta riittääkin. Ja paritaloissa.
Kerrostaloissa eniten naapureita ja niitä kauhe teinejä jotka juuri omilleen muuttanut. Rivarissa parhaillaan vain 1 naapuri jos asuu päädyssä tai vain 2 naapuria, paritalossa 1 naapuri ja omakotitalossa ei ketään seinän takana. Kerrostalossa pahimmillaan 4 naapuria, jopa yläpuolella joku tömistelemässä. Kerrostalossa myös rakenteista tulee hyvin äänet, etenkin ylhäältä ja alhaalta.
Siskoni asuu rivitaloasunnossa jossa on vain yksi seinänaapuri, mutta nämä viettävät hyvin häiritsevää elämää mm. kännäämällä harva se päivä ja yö, tappelemalla ja mölisemällä, poliiseja pitää kuulemma soittaa usein paikalle rauhoittelemaan tilannetta. Onko tämä sitten parempi vaihtoehto kuin teininaapuri??
Kannattaa varmaan katsoa kenen naapuriksi muuttaa ja pikkaisen sitä aluettakin. Kuka käskee muuttamaan roska alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa jo vuosia ja vieläpä samassa, 3 vuotta hiljaista mutta nyt viimeist 2 vuotta levotonta koska ylhäälle muutti joku norsukävelijä joka vieläpä puhuu huutamalla, ja jolla laukkaa yövieraita. Tympeä muuttaa tällaisten takia itse pois etenkin kun vuokrakin kohtuullinen, mutta ei mielenterveys enään kestä tätä yöllistä melua, etenkin kun se on lähes jatkuvaa ja vieläpä yöllä, joskus on muutama päivä hiljaista mutta ei se paljoa lohduta kun itsellä töitä ja aikaisia herätyksiä. Kauhea nukkua 3 tunnin unilla ja mennä töihin, etenkin kun työmatka jo 50 km suunta, en ole vielä nukahtanut rattiin. EIkä töistä viitsi olla pois naapurin takia kun ei saa nukuttua. Naurettavaa. Viime vuonna olin muutaman kuukauden työtön ja ajattelin, että nyt saa vihdoin levähtää ja nukkua kunnolla, mutta katin villat. Hyvä kerrostalo pilattu teineillä. Olen asunut tässä 8 vuotta ja ikävä tulee asuntoa, mutta mielenterveys ja kunnon yöunet menee kaiken edelle. Ihan ensimmäisenä asumis vuotena tässä asui myös yksi teini pariskunta, mutta ne muutti pois. Nämä nykyiset teinit ei tunnu lähtevän kirveelläkään.
Muuttamalla saatat päästä hetkeksi rauhallisempaan taloon, mutta teininaapureita ei taida päästä pakoon missään. Etenkään keskusta-alueen kerrostaloissa kaupungista riippumatta. Äänekkyys tuntuu kasvaneen ja eskaloituneen näin korona-aikaan, kun ei ole koulua tai opintoja joihin pitää herätä aikaisin aamulla. Tosin osaavat ne vanhemmatkin mölytä...
En sanonutkaan muuttavani kerrostaloon, omakotitalotkin on keksitty ja muut asumismuodot.
Enkä minä väittänytkään että olet muuttamassa kerrostaloon vaan sanoin, että teineistä ei pääse eroon missään. Omakotialueilla ja rivareissa niitä vasta riittääkin. Ja paritaloissa.
Pikkaisen eri asia asua omakotitalossa, kuin kerrostalossa jossa naapurit seinän takana.
Viime vuosina rakennetut okt:t on ahdettu niin pikkuisille postimerkkitonteille, että naapuritalon seinää voi koskettaa levittämällä kädet omalla puolella. Ja omilla vanhemmillani on tosi iso piha, mutta naapuritalon asukas silti häiriköi mm. soittamalla ämyrit täysillä musiikkia. Se kuuluu sisälle vaikka ikkunat ja ovet olisivat visusti kiinni.
Onpa pitkät kädet, kun ylettyy naapurin seinään. :D Omakotitalo silti paras! Ei se selittelemällä muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle riitti pari vuotta kerrostalossa, se oli ihan kauheaa kun yläkerrassa nuori jamppa tamppasi, ryntäili ja piti äänekkäitä istuntoja vähän väliä. Olin hermoraunio ja pystyin rauhoittua vain silloin kun tämä jamppa oli poissa. Mutta samalla pelkäsin jatkuvasti, että koska se tulee taas takaisin mesoamaan. Ja ne vessaäänet, todella vastenmielistä eikä se ollut mitään ihmisen elämää olla jatkuvasti niin kiinteä osa naapurin elämää. Muutin rivariin ja en voinut uskoa sitä hiljaisuutta. Sitä kesti aikansa ja sitten tietenkin naapuriin muutti nuoripari joka alkoi sikiämään, nyt siellä napero riehuu aina välillä. Minnekään muualle ei pääse noita möykkääjiä näköjään pakoon kuin omaan taloon.
Yläkerrassa kun on vietaita niin on meilläkin vieraita koska meteli on lamaava. Wc lorinat ja pökäleiden molskahdukset joka päiväistä sekä kantapäillä kävely ja huutopuhe. Vaikuttavat vajailta nämä asukkaat joten turhaa mitään sanoa.
Hyi hele.... nuo vessa äänet on kyllä jotain niin yrjömäistä, nyt kun ollut mökillä etätöissä 2 kk niin ei ole tarvinnut kuunnella naapureiden ulinaa ja pas..antamista. Olenkin alkanut täällä mökillä ollessani katsomaan uutta asuntoa, ja en katso kerrostaloja, eiköhän ne ole jo nähty. Kyllähän nuorena oli kiva asua kerrostalossa ja helppoa mutta nyt koen ne lähinnä tylsäksi, ei edes omaa pihaa vaan joku yhteinen rappu ja ovi jossa kaikki ravaa.
Se on kyllä vähän liikaa että tietää väkisinkin miten naapurin suoli ja rakko milloinkin toimii. Eikö tälle nyt pitäisi olla joku pykälä jossain etteihän tää näin voi olla että paska/kusiäänet kuuluu kirkkaasti toiseen asuntoon, kyllä se on hieman liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todella huonoja kokemuksia kerrostalosta, etenkin 70 luvun taloista ja jopa 2013 luvun talo todettu huonoksi. Äänieristys huonoa. Alkuun luulin 2013 talon olleen hyvä, mutta kauhunaapurit osoitti, että äänieristys on aika uusissakin taloissa huono. No, muutin rivariin. Kun muutin, niin olin jo aika loppu, joten tein niin, että pidin muutaman kuukauden kahta asuntoa, tätä kerrostaloa joka rakennettu 2013 ja 2016 vuonna rakennettua rivaria johon muutin lopulta. Olin tuolloin hyvässä työssä, joka mahdollisti 2 asunnon pidon, ja muutin rivariin vasta sitten kun olin varma, ettei naapureina oli häiriköitä, en olisi jaksanut mennä ojasta allikkoon, koska olin tuolloin todella loppu kerrostalon naapureihin. Olin asunut pitkään vain kerrostaloissa, ja niin juurtunut niihin mutta lopulta lähdin niistä pois, enkä ole sen jälkeen kerrostalossa asunut. Huomasin myös sen, että äänet tulee parhaiten ala ja yläkerran asunnoista, ei niinkään sivuilta.
Meillä kyllä raikaa huutopuhujien ja bilettäjien meno juurikin molemmista seinänaapuriasunnoista.
Tuonne kaikki metelöitsijät asumaan https://www.youtube.com/watch?v=sf3cV2pzeqQ
Tuonne joutavat
Onko muiden mielestä kerrostalojen raput pelottavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todella huonoja kokemuksia kerrostalosta, etenkin 70 luvun taloista ja jopa 2013 luvun talo todettu huonoksi. Äänieristys huonoa. Alkuun luulin 2013 talon olleen hyvä, mutta kauhunaapurit osoitti, että äänieristys on aika uusissakin taloissa huono. No, muutin rivariin. Kun muutin, niin olin jo aika loppu, joten tein niin, että pidin muutaman kuukauden kahta asuntoa, tätä kerrostaloa joka rakennettu 2013 ja 2016 vuonna rakennettua rivaria johon muutin lopulta. Olin tuolloin hyvässä työssä, joka mahdollisti 2 asunnon pidon, ja muutin rivariin vasta sitten kun olin varma, ettei naapureina oli häiriköitä, en olisi jaksanut mennä ojasta allikkoon, koska olin tuolloin todella loppu kerrostalon naapureihin. Olin asunut pitkään vain kerrostaloissa, ja niin juurtunut niihin mutta lopulta lähdin niistä pois, enkä ole sen jälkeen kerrostalossa asunut. Huomasin myös sen, että äänet tulee parhaiten ala ja yläkerran asunnoista, ei niinkään sivuilta.
Meillä kyllä raikaa huutopuhujien ja bilettäjien meno juurikin molemmista seinänaapuriasunnoista.
Onko 70 luvun talo? Ihan hirveitä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on selkeä sotasuunnitelma kun muutan pois, kauheet bileet pystyyn viimeisenä iltana ja kostan naapureille kaikki kolinat ja mölinät joita olen joutunut kestämään teini naapureiden takia. Tömistelen niin lujaa kuin kantapäistä vain lähtee, poppi raikaa, astiat kolisee yms. kivaa. Olen viimeisen parin vuoden aikana joutunut potemaan fyysistä pahaa oloa muutaman naapurin takia ja nyt on takaisin maksun aika, korjen kera. . Olen valvonut, herännyt toihin muutaman tunnin unilla, soittanut poliiseja koska naapurissa ei osata olla hiljaa. On riidelty kovaa, huudettu, soitettu musiikkia arki yöllä yms. Toivon myös, että asuntooni muuttaa joku tuurijuoppo, joka mölöttää ja kolistelee yöt läpeensä, olen niin vitt..untunut naapureihin joista ollut vaivaa. En jaksa välittää enää naapureista koska eipä muutkaan välitä.
Ihan kuin olisin itse kirjoittanut. Toivon vaan ja ainoastaan huonoa ja stressaavaa koti”rauhaa” nykyisille naapureilleni, kun joskus tästä itse muutan pois. Toivottavasti asunnon ostaa sijoittaja, joka pistää asunnon vuokralle, ja vuokraa sen pahimmalle huutoörveltäjälle mitä löytyy.
Harmittaa tää nykyinen soppari kun pitikin mennä ansaan,vasta kesällä pääsen muuttamaan, sitten sanon tälle sokeritoukka ja mökä naapuri kolhoosille näkemiin ei tuu ikävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samat naapurit nyt ainakin 3 vuotta ja olen ihmetellyt, miksi nyt on alkanut kuulumaan välillä kaameaa kantapäätamppaamista. Miten ihminen voi yhtäkkiä alkaa kävelemään kantapäillään jos aiemmin on osannut kävellä hiljaa? En ymmärrä. Mikä tuollaiseen degeneroitumiseen voi johtaa.
Sama minulla, sama naapuri on yhtäkkiä alkanut kävelemään kantapäillään. Minulla iskee stressireaktio, koska pari vuotta kuuntelin samaa kerrostalon yläkerrassa mistä sen takia muutin pois ja nyt tuota samanmoista tamppausta alkoi kuulumaan tässä rivarissakin. Kovasti tekisi mieli jättää lappu tai joku, että hei pliis voisitko opetella taas kävelemään niinkuin ennen.
Tuttu juttu, siellä on emäntä tiineenä. Kohta sieltä kuuluu triplasti pauketta ja ryminää ja se kantapäätamppauskin jää ikäänkuin päälle kun vanhemmatkin tottuvat rymyämään niinkuin lapsensa. Perheet eivät osaa yhtään säännellä sitä melunsa määrää ja melun keskellä eläminen häivyttää kaiken tajun mikä saattaa olla naapurille äänekästä ja mikä ei.
No tämä. Huolista vapaina osaavat keskittyä rajoittamaan omaa mökäänsä, mutta kun tarkoituksella menevät hommaamaan niitä riehuvia jälkikasvuja ja muita ongelmia elämäänsä niin hermot on kireällä eikä voisi vähempää kiinnostaa naapurienkaan hyvinvointi. Siellä sitten mesotaan ja rymytään että saa muutkin kärsiä tasapuolisesti kuten hekin omista mokistaan.
Meidän talossa möykätty yötä päivää koko korona-ajan. Toissaviikonloppuna sitten paloi joltain (ei möykkäävältä) miesnaapurilta hermot, ja huusi raivoten rappukäytävässä tappavansa kaikki jos ei tule hiljaista. Möykkäsi kuin hullu joitakin minuutteja keskellä yötä. Sitten tuli hiljaista, ja nyt on jo toinen viikko, kun ei kuulu yhtään huutopuhetta tai biletyksen ääniä. Mitä ihmettä… Itse olen tehnyt lukuisia valituksia isännöitsijälle ja käynyt sanomassa itse möykkääville naapureille, eikä ole ikinä auttanut. Olisi ilmeisesti pitänyt vaan itsekin flipata, ja alkaa rääkyä kuin heikkopäinen rappukäytävässä! Ehkä sekopäät kuuntelee vain toista sekopäätä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 70 luvun talo? Ihan hirveitä
30-luvun itseasiassa. Aivan kamala.
Minä kans kerran flippasin kesällä 2021 kun yläkerran kaljaporukka tuli aamuyöstä railakkaasti kotiinsa. Menin huutamaan rappuun näille, että turpa yöllä kiinni. En välittänyt pätkääkään vaikka koko rappu raikasi ja kaikki kuuli. Jossain vaiheessa ihmisillä vain pinna menee kun yöllä ei saa nukkua omassa kodissa. Jokainen kestää tiettyyn sietokykyyn saakka.
Ps. Kyseinen naapuri muutti kuukauden jälkeen pois. Isännöitsijät ei tee mitään vaan ite häiriköt pitää laittaa kuriin. T. Nainen 32
Ajattelin muuttaa pois naapurin takia, joka valvottanu öisellä melulla, kuitenkin töissä on pitäny käydä huonoilla unilla. Uus asunto jo tiedossa, ei kerrotalo. Lähtiessäni puhkon naapurin autosta renkaat. Kosto elää!
Ei? Elämiseen kuuluu meteli ja ääni. Ihmiset eivät ole äänettömiä.
Ostin oman talon 2012 ja olen nauttinut.
Tilaa ja rauhaa on.
Statusta.
Okt on oma, koti ja talo.
Kerrostalo ei ole mitään niistä.
Kerrostalo on vain luukku, kämppä. Valuvika, elementtilaatikko.
Onneksi nyt hki fiksumpi osa kansasta on alkanut järkeilemään ja ottanut tavoitteekseen ihan oman okt talon.
Ahdas luukku betonilootassa ei enää olekaan in..
Onko nyt viimevuosina isännöitsijöiden asenne muuttunu kans? ei puututa mihinkään, jos ei rikota mitään ja vastikkeet/vuokrat maksettuna aina.
Voivotellaan vaan ja sanotaan että se nyt vaan on hetkellistä ja normaalia elämää kuitenkin.
Ainaki tässä talossa nyt nuin,ei auta mitkään valitukset,silti saa yks tyyppi jatkaa poraamisharrastustaan(öisinkin joskus).Varmaan osa ei uskalla valittaa ,mutta pitäshän asiaa edes vähän tutkia ja koittaa ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei? Elämiseen kuuluu meteli ja ääni. Ihmiset eivät ole äänettömiä.
Mutta miksi sen pitää tapahtua yöllä kun muut yrittää nukkua!!??
Siskoni asuu rivitaloasunnossa jossa on vain yksi seinänaapuri, mutta nämä viettävät hyvin häiritsevää elämää mm. kännäämällä harva se päivä ja yö, tappelemalla ja mölisemällä, poliiseja pitää kuulemma soittaa usein paikalle rauhoittelemaan tilannetta. Onko tämä sitten parempi vaihtoehto kuin teininaapuri??