Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Pitääkö vuokrakämpän vesiputkien pauketta vaan sietää? Huollossa eivät näytä noteeraavan enää mitenkään parin tuloksettoman korjausyrityksen jälkeen eli kaiketi antaa paukkua vaan niin kauan että alkaa vesi vuotamaan jostain? Huvittaa vaan kun netistä luen juttuja niin tietysti lukee "paukkeen syy tulee selvittää mitä pikimmiten", juuri mikään netin juttu ei tunnu toimivan oikeassa elämässä ainakaan mitä vuokra-asumiseen tulee.
Niinkömeteliä kirjoitti:
Kyllä minä nukun korvatulpilla täällä metsässäkin. Yöllä kuuluu monenlaista rapinaa, hiiristä lähtien. Tuuli ulvoo joskus myrskyllä tai pihassa käy auramies.
Auramies on pikkaisen eri asia kuin bilettävä räkänokka jonne alakerrassa, etenkin kun tämä räkis bilettää arkiöisinkin kun toisilla töitä. Aura mies vain tekee töitänsä eikä auraa koko yötä yhtä ja samaa kohtaa.
Kerrostalokyylät joutaisi muuttaa maalle. Jos väkisin työnnytään sillipurkkiin niin meteliä on siedettävä.
Mesoajia ei varmaankaan sitten itseään ärsytä mitkään äänet, esim. kantapääkävelijää ei haittaa vaikka itse alkaisi kostoksi kävelemään tampaten joten kaikki vastatoimet ovat turhia. Vai onko joku vastameluamisella saanut parannusta aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Niinkömeteliä kirjoitti:
Kyllä minä nukun korvatulpilla täällä metsässäkin. Yöllä kuuluu monenlaista rapinaa, hiiristä lähtien. Tuuli ulvoo joskus myrskyllä tai pihassa käy auramies.
Auramies on pikkaisen eri asia kuin bilettävä räkänokka jonne alakerrassa, etenkin kun tämä räkis bilettää arkiöisinkin kun toisilla töitä. Aura mies vain tekee töitänsä eikä auraa koko yötä yhtä ja samaa kohtaa.
Minua ei jostain syystä häiritse muut kuin naapurin asunnosta kuuluvat äänet. Edellisen asunnon lähellä kulki junarata eikä se junan kulkeminen häirinnyt tai herätellyt ollenkaan, mutta auta armias kun naapuri tamppasi jaloillaan niin ei unesta tietoa ja hermot kiristyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkömeteliä kirjoitti:
Minua ei jostain syystä häiritse muut kuin naapurin asunnosta kuuluvat äänet. Edellisen asunnon lähellä kulki junarata eikä se junan kulkeminen häirinnyt tai herätellyt ollenkaan, mutta auta armias kun naapuri tamppasi jaloillaan niin ei unesta tietoa ja hermot kiristyi.
Ehkä se on se naapurin ajattelemattomuus ja mulqqumaisuus joka siinä ottaa aivoon, junahan ei voi mitään sille että pitää ääntä ja kulkee siinä missä kisko sattuu menemään. Naapuri voi paljonkin aiheuttamalleen mökälle, jos sattuisi kiinnostamaan.
Olen asunut kerrostalossa jo vuosia ja vieläpä samassa, 3 vuotta hiljaista mutta nyt viimeist 2 vuotta levotonta koska ylhäälle muutti joku norsukävelijä joka vieläpä puhuu huutamalla, ja jolla laukkaa yövieraita. Tympeä muuttaa tällaisten takia itse pois etenkin kun vuokrakin kohtuullinen, mutta ei mielenterveys enään kestä tätä yöllistä melua, etenkin kun se on lähes jatkuvaa ja vieläpä yöllä, joskus on muutama päivä hiljaista mutta ei se paljoa lohduta kun itsellä töitä ja aikaisia herätyksiä. Kauhea nukkua 3 tunnin unilla ja mennä töihin, etenkin kun työmatka jo 50 km suunta, en ole vielä nukahtanut rattiin. EIkä töistä viitsi olla pois naapurin takia kun ei saa nukuttua. Naurettavaa. Viime vuonna olin muutaman kuukauden työtön ja ajattelin, että nyt saa vihdoin levähtää ja nukkua kunnolla, mutta katin villat. Hyvä kerrostalo pilattu teineillä. Olen asunut tässä 8 vuotta ja ikävä tulee asuntoa, mutta mielenterveys ja kunnon yöunet menee kaiken edelle. Ihan ensimmäisenä asumis vuotena tässä asui myös yksi teini pariskunta, mutta ne muutti pois. Nämä nykyiset teinit ei tunnu lähtevän kirveelläkään.
Rukoillaan kaikki yhdessä kerrostalossa musiikkia kovalla äänellä huudattaville syöpää ja rukoillaan samalla, ettei tätä rukousta voida vastarukouksella kumota eikä meille rukoilijoille tai meille tärkeille ihmisille voi rukoilla mitään pahaa. Aamen.
Mulla on ihanat, kohteliaat ja toiset asukkaat huomioon ottavat naapurit Tampereen vanhassa Kalevassa. Kiitos heille!
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vuokrakämpän vesiputkien pauketta vaan sietää? Huollossa eivät näytä noteeraavan enää mitenkään parin tuloksettoman korjausyrityksen jälkeen eli kaiketi antaa paukkua vaan niin kauan että alkaa vesi vuotamaan jostain? Huvittaa vaan kun netistä luen juttuja niin tietysti lukee "paukkeen syy tulee selvittää mitä pikimmiten", juuri mikään netin juttu ei tunnu toimivan oikeassa elämässä ainakaan mitä vuokra-asumiseen tulee.
Jos otat yhteyttä vain huoltoon, isompi selvitys jää tekemättä. Putkien äänekäs pauke johtuu usein siitä, että sanassa nousussa on joku vesikaluste epäkunnossa. Ja se voi olla usein kerroksen päässä, on ihan sattumaa, missä pauke kuuluu.
Kerro isännöitsijälle tämä epäilyksenä ja kysy, miten asia hoidetaan. Vaadi ottamaan kantaa. Vie asia hallituksen tietoon. He eivät halua vesivahinkoja! Itse tekisin tuohon vesikalusteiden tarkastuskierroksen.
Ei osata ei,mikä olis ihanampi herätys kuin naapurista tuleva sahaaminen ja vasarointi,ynnä se että postin pakettiauto tuli metelöimään aamuyöstä 2.45 voisivat ajatella muitakin ihmisiä,ihmisiä jotka nukkuu tai edes yrittävät nukkua,mutta ikävämpää on tuo aamu vasarointi yms remonttityöt,eikä naapureille edes ilmoiteta!
Kotirauhaa kirjoitti:
Kaikkien vuokran antajien pitäisi tehdä niin, että järjestyssäännöt on luettava ensin, ennen vuokrausta siinä vuokraajan edessä, sekä allekirjoittettava että on lukenut ja ymmärtänyt säännöt. Myös sen hiljaisuus ajan. Kotirauha olis hyvä olla myös mainittu. Säästyis monelta harmilta, sais nukkua ku nukuttaa eikä tarvis elää naapureiden mukaan. Miksi möykkääjät eivät ymmärrä että taloissa asuu vauvoista vanhuksiin.. Se on vain se minäminä minä. 🤬
Tämä pitäisi olla pakollista etenkin nuorisoikäisille vuokralaisille, siis parikymppisille ensiyksiöönsä muuttaville. Heillä tuntuu olevan varsin hämärtynyt käsitys siitä mitä kerrostalossa saa ja ei saa tehdä. Lisäksi kaikkiin vuokrasopimuksiin voisi laittaa saman koeaikajakson esim. 4-6 kuukautta mitä on työsopimuksissakin. Tässä ajassa jo paljastuu millaisesta asukkaasta on kyse, onko häirikkö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa jo vuosia ja vieläpä samassa, 3 vuotta hiljaista mutta nyt viimeist 2 vuotta levotonta koska ylhäälle muutti joku norsukävelijä joka vieläpä puhuu huutamalla, ja jolla laukkaa yövieraita. Tympeä muuttaa tällaisten takia itse pois etenkin kun vuokrakin kohtuullinen, mutta ei mielenterveys enään kestä tätä yöllistä melua, etenkin kun se on lähes jatkuvaa ja vieläpä yöllä, joskus on muutama päivä hiljaista mutta ei se paljoa lohduta kun itsellä töitä ja aikaisia herätyksiä. Kauhea nukkua 3 tunnin unilla ja mennä töihin, etenkin kun työmatka jo 50 km suunta, en ole vielä nukahtanut rattiin. EIkä töistä viitsi olla pois naapurin takia kun ei saa nukuttua. Naurettavaa. Viime vuonna olin muutaman kuukauden työtön ja ajattelin, että nyt saa vihdoin levähtää ja nukkua kunnolla, mutta katin villat. Hyvä kerrostalo pilattu teineillä. Olen asunut tässä 8 vuotta ja ikävä tulee asuntoa, mutta mielenterveys ja kunnon yöunet menee kaiken edelle. Ihan ensimmäisenä asumis vuotena tässä asui myös yksi teini pariskunta, mutta ne muutti pois. Nämä nykyiset teinit ei tunnu lähtevän kirveelläkään.
Muuttamalla saatat päästä hetkeksi rauhallisempaan taloon, mutta teininaapureita ei taida päästä pakoon missään. Etenkään keskusta-alueen kerrostaloissa kaupungista riippumatta. Äänekkyys tuntuu kasvaneen ja eskaloituneen näin korona-aikaan, kun ei ole koulua tai opintoja joihin pitää herätä aikaisin aamulla. Tosin osaavat ne vanhemmatkin mölytä...
Nykyään sossu taitaa maksaa monen vuokran, niin silloin eletään kuin elopellossa. Kerros-rivitaloissa on asumissäännöt laadittu. Radiossakin on muistutettu naapurin tarvitsemasta asuin rauhasta. Nykyään tietyillä on vain oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttamalla saatat päästä hetkeksi rauhallisempaan taloon, mutta teininaapureita ei taida päästä pakoon missään. Etenkään keskusta-alueen kerrostaloissa kaupungista riippumatta. Äänekkyys tuntuu kasvaneen ja eskaloituneen näin korona-aikaan, kun ei ole koulua tai opintoja joihin pitää herätä aikaisin aamulla. Tosin osaavat ne vanhemmatkin mölytä...
En sanonutkaan muuttavani kerrostaloon, omakotitalotkin on keksitty ja muut asumismuodot.
Miksihän ihmiset luulee kerrostalon olevan ainoa oikea asumismuoto, meillä maalaiskaupungissa omakotitalo tai rivari on oikea asumismuoto, ei Helsingin suosimat kerrostalot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonutkaan muuttavani kerrostaloon, omakotitalotkin on keksitty ja muut asumismuodot.
Enkä minä väittänytkään että olet muuttamassa kerrostaloon vaan sanoin, että teineistä ei pääse eroon missään. Omakotialueilla ja rivareissa niitä vasta riittääkin. Ja paritaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän ihmiset luulee kerrostalon olevan ainoa oikea asumismuoto, meillä maalaiskaupungissa omakotitalo tai rivari on oikea asumismuoto, ei Helsingin suosimat kerrostalot.
Isommissa kaupungeissa rivarit- saati omakotitalot on liian kalliita työläiselle, vaikka sellaisessa haluaisikin asua. Kauempana asuminen taas tulee työmatkan vuoksi (auton tarve, bensat...) liian kalliiksi.
Mulla on todella huonoja kokemuksia kerrostalosta, etenkin 70 luvun taloista ja jopa 2013 luvun talo todettu huonoksi. Äänieristys huonoa. Alkuun luulin 2013 talon olleen hyvä, mutta kauhunaapurit osoitti, että äänieristys on aika uusissakin taloissa huono. No, muutin rivariin. Kun muutin, niin olin jo aika loppu, joten tein niin, että pidin muutaman kuukauden kahta asuntoa, tätä kerrostaloa joka rakennettu 2013 ja 2016 vuonna rakennettua rivaria johon muutin lopulta. Olin tuolloin hyvässä työssä, joka mahdollisti 2 asunnon pidon, ja muutin rivariin vasta sitten kun olin varma, ettei naapureina oli häiriköitä, en olisi jaksanut mennä ojasta allikkoon, koska olin tuolloin todella loppu kerrostalon naapureihin. Olin asunut pitkään vain kerrostaloissa, ja niin juurtunut niihin mutta lopulta lähdin niistä pois, enkä ole sen jälkeen kerrostalossa asunut. Huomasin myös sen, että äänet tulee parhaiten ala ja yläkerran asunnoista, ei niinkään sivuilta.
Kaikkien vuokran antajien pitäisi tehdä niin, että järjestyssäännöt on luettava ensin, ennen vuokrausta siinä vuokraajan edessä, sekä allekirjoittettava että on lukenut ja ymmärtänyt säännöt. Myös sen hiljaisuus ajan. Kotirauha olis hyvä olla myös mainittu. Säästyis monelta harmilta, sais nukkua ku nukuttaa eikä tarvis elää naapureiden mukaan. Miksi möykkääjät eivät ymmärrä että taloissa asuu vauvoista vanhuksiin.. Se on vain se minäminä minä. 🤬