Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerta on hankkinut juoksumaton. Eka kertaa kun käytti, en tiennyt, vaikea kuvailla ääntä. Se laite itsessään jo pitää ääntä mutta kun siihen iso mies hyppii niin. Onneksi on vain n. 20 min iltaisin.
Mieheni juoksee parhaillaan talomme salilla, ei kuulu yhtään mitään.
Näinkin voi elää. 😉
Miehesi livahti panemaan naapurin Tiinaa. Tulee kohta hikisenä "juoksemasta" takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo ei ole ihmistä varten.
Väittäkää mitä väitätte mutta tämä on totta.
Ja juu, on miljoonahuoneistoja ja uskokaa tai älkää, olen sellaisessa asunut, niin vaan sinnekin muutti eräs iso kiho jota ei omasta mielestään koskenut mitkään säännöt. Saattanallinen metakka KOKO AJAN.
Taivaalle kiitos saimme huoneistomme myytyä, vahinko meni kiertoon. Nyt on oma talo ja hiljaisuus ja rauha.
Harmittaa kun ei tajuttu tätä heti. Meillä oli ylin kerros vanhassa kivitalossa, vitsaalit se mitään pelastanut. Naurattaa kun joku muuta väittää. Se valehtelee.
Juu. Sinun kokemuksesihan on AINOA OIKEA TOTUUS. Samaan tapaan kuin "iso kiho" ei välittänyt säännöistä, sinä et välitä toisten kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samat naapurit nyt ainakin 3 vuotta ja olen ihmetellyt, miksi nyt on alkanut kuulumaan välillä kaameaa kantapäätamppaamista. Miten ihminen voi yhtäkkiä alkaa kävelemään kantapäillään jos aiemmin on osannut kävellä hiljaa? En ymmärrä. Mikä tuollaiseen degeneroitumiseen voi johtaa.
Sama minulla, sama naapuri on yhtäkkiä alkanut kävelemään kantapäillään. Minulla iskee stressireaktio, koska pari vuotta kuuntelin samaa kerrostalon yläkerrassa mistä sen takia muutin pois ja nyt tuota samanmoista tamppausta alkoi kuulumaan tässä rivarissakin. Kovasti tekisi mieli jättää lappu tai joku, että hei pliis voisitko opetella taas kävelemään niinkuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä talossa asuu pakko-oireinen nikkari. Niin varmasti kuin kuin Kympin uutiset tulevat, niin nikkari alkaa vasaroida.
Heippalappujen jälkeen on vieläkin pakko nakutella muutaman kerran, mutta ei ole jatkanut puoleen yöhön.
Mikä on niin tärkeä homma, ettei sitä voi tehdä päiväsaikaan, varsinkin kun mies ei käy töissä?
Meidän nikkari aloittaa aina vähän ennen seitsemää aamulla, joskus jo viideltä. Muutenkin tosi outo tyyppi, mm. pitää aina verhot kiinni, kokkaa jotain ihan hirveän hajuista ruokaa säännöllisin väliajoin, ja on lisäksi ihan metsänpeikon näköinen. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samat naapurit nyt ainakin 3 vuotta ja olen ihmetellyt, miksi nyt on alkanut kuulumaan välillä kaameaa kantapäätamppaamista. Miten ihminen voi yhtäkkiä alkaa kävelemään kantapäillään jos aiemmin on osannut kävellä hiljaa? En ymmärrä. Mikä tuollaiseen degeneroitumiseen voi johtaa.
Sama minulla, sama naapuri on yhtäkkiä alkanut kävelemään kantapäillään. Minulla iskee stressireaktio, koska pari vuotta kuuntelin samaa kerrostalon yläkerrassa mistä sen takia muutin pois ja nyt tuota samanmoista tamppausta alkoi kuulumaan tässä rivarissakin. Kovasti tekisi mieli jättää lappu tai joku, että hei pliis voisitko opetella taas kävelemään niinkuin ennen.
Sitä se suomalaisten läskistyminen teettää, alkaa askel kumahtelemaan kun ruoka maistuu.
Tuommoiset nikkaroinnit ei ole todellakaan sallittuja, mutta ei ne kiinnosta isännöitsijää jos ei häiritse suurinpiirein koko taloa ja naapuritaloakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämisen äänet voi olla kivojakin. Välillä tuntuu että elää kuutiossaan jossain vakuumissa kun on pimeää ja hiljaista etenkin talviaikaan. Ei mitkään jatkuvat kolinat ja kiljumiset ole tietenkään suotavia mutta kyllä siellä omassa asunnossaan saa elää. Kaikki tavallaan
Ja tässä puhuu joku joka ei todellakaan tiedä mistä puhuu. Varmaan siellä hiljaisessa kuutiossa on helppo suvaita ”kaikkien elämää”, mutta voisi olla toinen ääni kellossa, kun joutuisit maistamaan vähän sitä muiden elämää ja eritoten sen ääniä käytännössä. Ajattele vaikka tilanne, että pääset nukkumaan iltaisin vasta silloin, kun naapuri päättää olla hiljaa. Et siis suinkaan silloin, kun itse haluaisit nukkua.
Tämähän on kerrostalossa tilanne aina, jos on herkkäuninen eikä halua esim. korvatulppia käyttää. Varsinkin isommissa kerrostaloissa on aina jotain ääniä, kuuluu käytävästä kolinat ja ovensulkemiset kun ihmiset tulee vaikka baarista tai töistä. Jos joka kolaukseen herää, ei ainakaan meidän talossa pystyisi nukkumaan ikinä. Itse olen aika hyvin tottunut ääniin, ainoastaan yksi himoremontoija pitää jatkuvaa mekkalaa, joka on ärsyttävää. Ei sekään tosin puolenyön jälkeen enää nikkaroi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämisen äänet voi olla kivojakin. Välillä tuntuu että elää kuutiossaan jossain vakuumissa kun on pimeää ja hiljaista etenkin talviaikaan. Ei mitkään jatkuvat kolinat ja kiljumiset ole tietenkään suotavia mutta kyllä siellä omassa asunnossaan saa elää. Kaikki tavallaan
Ja tässä puhuu joku joka ei todellakaan tiedä mistä puhuu. Varmaan siellä hiljaisessa kuutiossa on helppo suvaita ”kaikkien elämää”, mutta voisi olla toinen ääni kellossa, kun joutuisit maistamaan vähän sitä muiden elämää ja eritoten sen ääniä käytännössä. Ajattele vaikka tilanne, että pääset nukkumaan iltaisin vasta silloin, kun naapuri päättää olla hiljaa. Et siis suinkaan silloin, kun itse haluaisit nukkua.
Tämähän on kerrostalossa tilanne aina, jos on herkkäuninen eikä halua esim. korvatulppia käyttää. Varsinkin isommissa kerrostaloissa on aina jotain ääniä, kuuluu käytävästä kolinat ja ovensulkemiset kun ihmiset tulee vaikka baarista tai töistä. Jos joka kolaukseen herää, ei ainakaan meidän talossa pystyisi nukkumaan ikinä. Itse olen aika hyvin tottunut ääniin, ainoastaan yksi himoremontoija pitää jatkuvaa mekkalaa, joka on ärsyttävää. Ei sekään tosin puolenyön jälkeen enää nikkaroi.
Mitenpä tuosta ihmistä syyttämään jos on herkkä äänille vaikka käyttäisi tulppiakin. Lienee joku syntymässä saatu ominaisuus että joko sietää tai tottuu ääniin tai sitten ei. Minä en nähtävästi totu vaikka vuosia äänille itseään altistaisikin. Se ärsytys ja stressi vaan kasaantuu.
Viime viikonloppu meni yhden naapurin yöllistä biletystä kuunnellessa (vaikka juuri viime viikonloppuna tehtiin alitus) ja bileiden loppuessa alkoi toisen huutopuhe äänekkään kaverinsa kanssa. 25-30v ikisinkkumies rääkyy ja kirkuu pelatessaan videopelejä tuntikausia. Olisi koomista ja säälittävää, ellen joutuisi kuuntelemaan tuota möykkää päivittäin.
Täällä, tässä talossa laulaa joku joka luulee olevansa operetti tasoa:). HUH!
Vierailija kirjoitti:
Täällä, tässä talossa laulaa joku joka luulee olevansa operetti tasoa:). HUH!
Meilläkin yksin sellainen, ja yleensä pyytää yhtä lahjakkaat ystävänsäkin laulamaan. Hirveää mölinää ja huutoa ja iloliemi tietysti virtaa.
Meillä on hiljainen talo, mutta viime viikolla havahduttiin yhtenä päivänä puoliltapäivin kauniiseen soittoon. Joku soitti nokkahuilulla tai melodikalla tai jollakin vastaavalla L'amour est bleu . Ihan hyvin soitti.
Olen lukenut koko ketjun ja täytyy todeta, että huh huh. Kyllähän omakotitaloista, rivarista ja paritalostakin liikkuu puheita mutta kyllä ne kalpenee kun lukee tämän ketjun kerrostaloista. Onko kaikki kerrostalo asukkaat jotan elämänkoulun käyneitä ja sossun tuolla eläviä yöolentoja.
Ei,eikä muissakaan .24/7melu.Oktaloissakin autotallissa musa ulos kuuluu pauhaavan.Klo3yöllä..Lueppa järjestyssäännöt muutenkin elämisestä ympäristömääräykset yllätyt.Melu on sallittu 7-22,moottorisahat pauhaa,koneet viikonloppuisinkin..Kerrostalo rivarikin koettu järkyttäviä aikoja..melun takii viimeinen vaihtoehto,mutta vielä on yksi metsään missä rauhallista .
Asunnon omistajien vika, jos lattioissa laminaatit. Kaikki äänet kaikuu tästä lattiamateriaalista. Oikea pinta olisi: entinen muovimatto pois, pohjalle äänieristysmattoa ja päällykseksi laadukasta tekstiilipohjaista muovimattoa, mutta ei! Laminaatti on halpaa ja helppoa työntää vanhan muovimaton päälle.
Tästä seuraa kämppään haju, asbesti, pölyongelmia, villakoirat vain vilistää huonekalujen alla, kun nousevat laminaattien raioista, vanhaata likaisesta pohjan muovimatosta vm 60.
Kyllä minä nukun korvatulpilla täällä metsässäkin. Yöllä kuuluu monenlaista rapinaa, hiiristä lähtien. Tuuli ulvoo joskus myrskyllä tai pihassa käy auramies.
Koulussa ei opetettu kerrostalossa asumista, eikä myöskään okt asumisen haitoista, älkää yliarvioiko uusavuttomien vanhempien mahdollisuuksia.
Remontitjärkevämmin. kirjoitti:
Asunnon omistajien vika, jos lattioissa laminaatit. Kaikki äänet kaikuu tästä lattiamateriaalista. Oikea pinta olisi: entinen muovimatto pois, pohjalle äänieristysmattoa ja päällykseksi laadukasta tekstiilipohjaista muovimattoa, mutta ei! Laminaatti on halpaa ja helppoa työntää vanhan muovimaton päälle.
Tästä seuraa kämppään haju, asbesti, pölyongelmia, villakoirat vain vilistää huonekalujen alla, kun nousevat laminaattien raioista, vanhaata likaisesta pohjan muovimatosta vm 60.
Ei asbesti tule itsestään jostain lattianraosta. Se pysyy paikoillaan kunnes tehdään remonttia. Tietyn ikäisessä talossa tehdään aina ensin asbestikartoitus ennen purkutöitä. Asbesti on haitallista silloin, kun sitä päätyy hengityselimiin eli pölytessään.
Ei pölyä tule laminaattien raoista ylöspäin. Pölyä tulee ihmisistä ja tekstiileistä, kadulta jne. Suunta on ylhäältä alaspäin. Kannattaa imuroida ja pyyhkiä pölyjä.
Laminaatti on minunkin mielestäni kammottavaa. Korjasin vaan asiavirheet.
Tiedän kun naapurissa kakataan, hajut tulee:).
Mieheni juoksee parhaillaan talomme salilla, ei kuulu yhtään mitään.
Näinkin voi elää. 😉