Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imusolmukkeista...

27.06.2006 |

Huomasin juuri puolitoistavuotiaalla pojallamme niskassa ja leuan alla (molemmat vasemmalla puolella) pienet patit, oikeastaan hernettäkin pienemmät. Imusolmukkeitahan ne varmaan on, mutta mistä mahtavat johtua?? Mitään tauteja ei ole lähiaikoina ollut. Voi olla, että ovat olleet pojalla jo kauankin, en ole aiemmin tullut tunnustelleeksi, mutta nyt osui ensin suihkussa tuo niskan patti sormiini, ja kun aloin koitella, löytyi kaulastakin. Ei ne kovin helposti tunnu, jossain tietyissä asennoissa vaan.

Pitäisiköhän huolestua..?

Meillä on onneksi neuvola ens viikolla, joten siellähän niitä päästään näyttämään, mutta olisiko jollain jo jotain tietoa/kokemusta?

-Tua

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1v. ja 7kk vanha poika jolla huomasin samoissa paikoissa kuin sinäkin omalla pojallasi hernemäiset nystyrät. Minun pojalla molemmilla puolilla ja selvästi tuntuvilla. Hän sai kyllä just MPR-rokotteen josta voi tulla oireena imusolmukkeiden suurenemista. Toinen mikä voi suurentaa on tietääkseni ötököiden puremat jos on allergisia taipumuksia. Minun pojalla runsaasti ötököiden puremia juhannuksen vietosta maalla. Itse aion seurata tilannetta ja vien lääkäriin jos rauhaset eivät pienene. Luulen kyllä ettei aihetta huoleen ole. Kerro mitä neuvolassa sanottiin.

Vierailija
2/4 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, piti tulla tänne kertomaan neuvolakuulumiset, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan ; )

Oltiin silloin neuvolassa, olikin oikein lääkärineuvola. Eivät olleet siellä yhtään huolissaan imusolmukkeista, etenkään lääkäri.

Terveydenhoitaja ehdotti, että eikös sitä muutaman viikon kuluttua suositella käymään patteja näyttämässä, jos eivät häviä, mutta lääkäri ei selväsitkään pitänyt sitä tarpeellisena, vaikkei sitä siinä th:n läsnä ollessa ihan suoraan sanonutkaan.

Lääkärin mukaan imusolmukkeita voisi hyvin olla enemmänkin esillä, eikä sittenkään olisi huolta - normaalia lapsilla. Yksi syy voi olla esim. puhkeamassa olevat hampaat, ja niitä ainakin meidän pojalla on.

Joten ei niistä sitten sen enempää. Edelleen pojalla tuntuu pieni patti niskassa, mutta jos ei se nyt siitä kovasti ala paisua, niin en mä mihinkään toimenpiteisiin ryhdy! : )

-Tua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun joutui ultrattavaksi sen takia, että lääkäri katsoi kilpirauhasen olevan turvonnut. Kilpirauhanen kuitenkin todettiin normaaliksi ja " turvotuksen" syyksi paljastuivat lihasten alla olleet suurentuneet imusolmukkeet. Tuolloin ultrannut lääkäri (erikoistunut erityisesti pienten lasten hoitamiseen) sanoi, että normaalin rajana pidetään 20 mm halkaisijaa ja meidän pojalla imusolmukkeiden koko ylitti hiukan tämän. Sen vuoksi sitten käytiin vielä hematologin vastaanotolla ja kontrollissa myöhemmin, mutta mitään syytä noihin turvonneisiin imusolmukkeisiin ei keksitty, eivätkä ne ole enää suurentuneet.

Tämän jälkeen olen huomannut pojalla useampiakin tuntuvia imusolmukkeita, mutta muistan aina nuo lääkärin sanat siitä 20 mm:stä, nämä myöhemmät on reilusti alle sen.

Siis, jos niitä herneen kokoisia löytyy, niin taitaa olla ihan tavallista eikä niistä tarvitse huolestua!

Vierailija
4/4 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä useamman päivän tunnustellut just 1-v. täyttäneen pojan takaraivoa ja niskaa, sielläkin useita pahkuroita. Aluksi pidin niitä paarman puremina, kun niitä puremia on kasvoissa, mutta eivät ne puremia olleetkaan. Mutta hyvä kun muillakin samoja pulmia, joten voinen jäädä rauhallisin mielin seuraamaan tilannetta.