Saako päiväkotiin viedä lapsen huomenna vai ei?
En ota selvää, en ole mikään palomies tai lääkäri.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on näin vaikeaa. Päiväkodit ovat auki. Ne jotka pystyvät ottavat lapset pois hoidosta. Ne joille tämä ei ole mahdollista, vievät lapset hoitoon.
No pystyminen on hieman joustava käsite. Pystyn ottamaan lapset pois päiväkodista, mutta samalla en saa tutkintoani valmiiksi enkä pääse siis kesän jälkeen myöskään tienaamaan palkkaa. Opintotukeni loppuu ja perheenkin täytyy elää jollain.
Niin, koko maailma on sekaisin, mutta SINÄ ja SINUN tutkintosi.
Jos on voimassaoleva työsopimus, niin työnantajalle ei edes näissä poikkeusoloissa voi ilmoittaa, että jään nyt pois töistä hoitamaan lastani. Kyllä asia pitää neuvotella eikä työnantajalla ole mitään velvollisuutta työstä vapauttaa ENNEN KUIN poikkeuslain turvin ilmoitetaan, että kaikkien naisten pitää jäädä kotiin lapsia hoitamaan.
Eilen tuli linjaus varhaiskasvatuksen osalta, että lasta hoidetaan kotona mikäli mahdollista. No on mahdollista työskennellä etänä. Nyt työnantaja tekemässä omia linjauksiaan asiasta kun ilmoitin ottavani lapsen pois päiväkodista. Ei voi olla mahdollista, onko edes laillista?! Eli olisi pitänyt olla hiljaa vaan koko asiasta ta:n suuntaan.
No tässä ei nyt helvetti soikoon ole väliä pystyykö joku mamma opiskelee kuk lapsi kotona. NYT ON PYSTYTTÄVÄ! Vain välttämätön, siis todella välttämätön päivähoito toteutetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnat määrittelevät tänään mihin rajaavat kriittiset alat. Seuratkaa kuntanne tiedoitusta
Kunnilla ei ole toimivaltaa tuohon. Se valmiuslaki tarkoittaa sitä, että kunnilta viedään kaikki tuonkaltaiset oikeudet,
Marin sanoi, että päiväkodit pidetään auki, jotta vanhemmat pääsevät töihin. Hän ei rajannut näitä vain kriittisten alojen työntekijöihin, joten kunnilla ei ole mitään mahdollisuutta tuollaiseen päätökseen.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4895961/Turku+ryhtyy+toimenpiteis… tuolta voit lukea lisää esim.Turun linjauksesta
Kunnilla ei silti ole mitään oikeutta tuohon siinä vaiheessa, kun meillä on poikkeuslaki.
Vierailija kirjoitti:
No tässä ei nyt helvetti soikoon ole väliä pystyykö joku mamma opiskelee kuk lapsi kotona. NYT ON PYSTYTTÄVÄ! Vain välttämätön, siis todella välttämätön päivähoito toteutetaan
Ehei, vain välttämätön ala-asteen opetus toteutetaan, päivähoitoon ei tule mitään vastaavia vaatimuksia. Jos vanhempaa ei ole vapautettu työnteosta, niin lapselle on päivähoitopaikka.
Siis te ihmiset ette voi olla tosissanne. Älkää tehkö lapsia jos niitä ei edes tälläisissä eritys tilanteissa voida mitenkään itse hoitaa vaan keksitään syitä jos mitä ettei vaan tarvitse pitää kotona ja kaikki muu menee edelle. Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Siis te ihmiset ette voi olla tosissanne. Älkää tehkö lapsia jos niitä ei edes tälläisissä eritys tilanteissa voida mitenkään itse hoitaa vaan keksitään syitä jos mitä ettei vaan tarvitse pitää kotona ja kaikki muu menee edelle. Ei hyvää päivää.
Työnantaja ilmoitti, että jos jään pois töistä, niin hän tulkitsee sen irtisanoutumiseksi. Lapsilla on päivähoitopaikka ja kunta ilmoitti, että lapset saa hoitoon tuoda, jos kotihoitoa ei voi järjestää,
Miten tämä asia oikeasti on? Itse ymmärsin, että päiväkodit pidetään auki, jotta kriittiset toiminnot yhteiskunnassa jatkuvat. Ja koska olisi vaikea luokitella, kuka hoitoa tarvitsee ja kuka ei, niin järjen käyttö siirrettiin vanhemmille. Eli ne jotka voivat, pitävät ihan omasta aloitteestaan lapset kotona. Meillä mies tavallinen työntekijä, jääkö hän pois ja maksaako Kela korvausta tartuntatautiasetuksen perusteella, jos varmuuden vuoksi jää lasta kotiin hoitamaan? Eli lapsihan ei ole sairas, päiväkoti ei ole kiinni, on vain suositus jäädä kotiin?
Osalle suomalaisista työntekijöistä on aikoinaan tullut kotiin kirje armeijan päätöksestä vapauttaa työntekijä kriisiaikana yhteiskunnan toimimisen kannalta tärkeään työhön.
Emme ole sodassa valtiota vastaan ja yhteiskunnan toimimisen kannalta kriittiset työtehtävät lienee nyt laveampi käsite. Silti luulisi, että työntekijä saa työnantajalta tiedon ja todistuksen siitä onko hän yhteiskunnan kannan toiminnan kannalta tärkeässä roolissa ja oikeutettu siten lasten päivähoitoon.
Jos teillä ei ole tietoa siitä mikä on roolinne kriisiajan työtehtävissä, niin lähtökohtana kannattaa kysyä työnantajalta lisätietoja.
Vihje: jos ei ole edes työnantajaa, niin tuskin olet yhteiskunnan toiminnan kannalta oleellisessa asemassa.
Minä vein jo aamupalalle päiväkotiin. Lapsi herättää öisin, joskus kahdestikin. Pakko saada nukkua päivällä, muuten en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Minä vein jo aamupalalle päiväkotiin. Lapsi herättää öisin, joskus kahdestikin. Pakko saada nukkua päivällä, muuten en jaksa.
On täysin normaalia, että lasten vuoksi öisin heräillään. Ei se yhtäjaksoinen uni nyt mikään elämän perusedellytys ole. Kyllä sitä töissä käydään katkonaisten öidenkin jälkeen. Ja tuo päivisin nukkuminen laittaa elimistön rytmit ihan sekaisin. Sitten kun korona on keuhkoissa, ei nukuta yöllä eikä päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän on pakko olla provo. Muuten luoja armahda meitä.
Teen itsekin opintoja vaikka lapset kotona, 1v ja 6v. Eskarilainen tekee eskarikirjasta tehtäviä, itse herään aiemmin jo tekemään omia opintoja ja kun on päikkäriaika, niin teen silloin keskittymistä vaativia juttuja ja illalla nuorimmaisen nukkuessa, teen sitten taas lisää tehtäviä. Jos viivästyy opinnot, niin sitten viivästyy. Ei tälle mitään voi ja pakko nyt ajatella muuta kuin vain itseään.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006442254.html?utm_campaign=tf-HS&…
Tuossapa nuo linjaukset sitten ovat eli päivähoitoon voi viedä lapsensa, teki mitä työtä tahansa. Taas kerran saatiin huomata, että se kärkkäin ja kriittisin palstamamma on väärässä. Tosin niin on ollut monen päiväkodin koulutettu väkikin eli ei se yliopiston kandin suorittaminen näytä takaavan sitä, että ymmärtäisi lukemansa.
Uutisointi tästä oli kyllä harhaanjohtavaa. Itse olen ollut pois töistä palkattomana nyt kaksi päivää, mutta huomenna aion viedä lapset päiväkotiin, kun selvisi että päiväkodit auki pitämällä pyritään takaamaan muidenkin kuin yhteiskunnan toimintojen vuoksi kriittisten henkilöiden työssäkäynti. Ja aion silti tehdä etätöitä, ne vain eivät onnistu jos pieniä lapsia kotona.
Jotenkin on vaikea ymmärtää hallituksen logiikkaa yhä sallia päivähoito kaikille lapsille edelleen. Jos yksi lapsi päiväkodin lapsi sairastuu, niin kohta ovat kaikki perheet ja lastenhoitajat sairastuneet.
Toisaalta en ymmärrä vanhempiakaan, jotka yhä vievät lapsensa päiväkotiin ilman täysin pakottavaa syytä näinä päivinä.
Sen verran isoja panostuksia tehdään epidemian pysäyttämiseksi mutta kuitenkin jätetään päivähoito porsaanreiäksi jatkaa taudin levittämistä.
En ymmärrä.
Minä vien lapseni päiväkotiin eskaripäivän ajaksi. Itse teen kotona etätöitä. Tänään päivähoidossa oli kaksi eskarilaista ja kaksi muuta lasta. Tavallisesti se on kymmenen lapsen ryhmä.
Saa viedä! Jos ei pysty pitämään kotona. Mieti pystytkö?
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4895961/Turku+ryhtyy+toimenpiteis… tuolta voit lukea lisää esim.Turun linjauksesta