Mitä työtä teet etänä että joudut viemään lapsen päiväkotiin?
Kun päiväkodit ovat auki että kriittisissä tehtävissä työskentelevien vanhempien lapset voivat mennä hoitoon jotta vanhemmat pääsevät töihin, niin mitä työtä teet, jos et voi pitää lasta kotona vaikka itse olet etänä?
Kommentit (5)
Lapsen saa viedä päiväkotiin, jos ei voi jäädä pois omista töistä. Ei yhteiskunta voi vaatia yksinhuoltajaa luopumaan työstään ja elannosta.
"Valtioneuvosto linjaa, että ne vanhemmat ja huoltajat, joiden on mahdollista järjestää lapsen hoito kotona, menettelevät niin." tarkoittaa sitä, että jos et voi sitä hoitoa järjestää, niin ei ole pakko ryhtyä työttömäksi.
Niin no mä voisin järjestää lapsen 3v hoidon kotona niin, että hän katsoisi kaikki päivät telkkaria, lahjoisin karkeilla ja herkuilla että olisi hiljaa, välillä nopeasti kävisin lämmittämässä ruokaa kun samalla tekisin töitä kotona, soittelisin asiakkaille ja yrittäisin parhaani mukaan tehdä vaativaa asiantuntijatyötä minkä tekeminen olisi tämän yhteiskunnan tilanteen kannalta erittäin suotavaa. Vai veisinkö lapsen kuitenkin hoitoon?
Mulla 4 v, ja todellakin jää kotiin, vaikka se tarkoittaakin ruutuajalla ym hiljentämistä enemmän kuin normaalisti haluaisin.
Lisäksi saanen työaikaa lyhennettyä väliaikaisesti, jotta pystyn hanskaamaan työn ja lapsen. Kyllä näillä pärjätään, nyt on poikkeusaika ja tyylipisteitä ei jaeta.
Oman päätöksen takana on a) halu pitää lapsi suojassa virukselta niin hyvin kuin mahdollista ja b) halu kantaa oma korsi kekoon. Jätetään ne pk-paikat niille jotka eivät mitenkään muuten selviä.
Olin juuri tulossa kysymään palstalta että oliko varhaiskasvatuksen mahdollisuus vain niille, joiden vanhemmat työskentelevät yhteiskunnan kannalta kriittisissä ammateissa, vai saako lapsen viedä päiväkotiin vai oliko tarkoitus turvata muidenkin työssäkäynti? Aluksi kuvittelin että pyritään mahdollisuuksien mukaan takaamaan kaikkien vanhempien työssäkäynti, mutta uudelleen luettuna linjaus laittoi miettimään.
Itse opiskelen ja teen töitä, joissa mahdollisuus etätyöhön. Pienempi lapsi on vasta 2 v, ei sen kanssa sen enempää opiskella kuin tehdä töitäkään kotona, muuten jäisi ihan heitteille ja työ on luonteeltaan sellaista, että täytyy olla luurin päässä jatkuvasti tai vähintään jossain palaverissa. Jos jätän työt ja opinnot, menee kaikki tulot ja laskut/yhtiövastike/jne. Täytyy kuitenkin maksaa...
Mitenhän päivähoitomaksut menee, jos ottaa lapset kotiin?