Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villavaatteiden ja -kerrastojen peseminen?

Vierailija
15.03.2020 |

Miten olette pesseet merinovillaisia alusvaatteita ja kerrastoja? Olen tähän asti mennyt vain tuulettamalla, mutta nyt on aika pestä, enkä haluaisi pilata arvokkaita kerrastoja. Onko se kuinka tarkkaa, vai riittääkö ihan se että valitsee koneesta villaohjelman ja käyttää jotain perus bio luvilin villapesuainetta? Villallehan myydään myös jotain kalliita villapesuaineita ainakin jossain retkeilyliikkeissä, mutta onko niitä tarpeen käyttää? Tarvitaanko jotain pesupusseja, vai pitäisikö jopa pestä ihan käsin? Osa vaatteista on 100% merinovillaa, osa taas merinovillasekoitetta.

Kiitos, jos joku osaisi auttaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukoneessa villaohjelmalla pesupusseissa nurin käänettyinä ja villanpesuaineta käyttäen. Olen pessyt monesti. Kuivatan narulla niin, että vaate lepää kahden narun yli, jolloin ei synny jyrkkiä painaumia.

Vierailija
2/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pessyt käsin Marseille-saippualla ja myös koneessa villapesuohjelmalla tuollaisella retkeilyliikkeen villa-aineella. Eivät menneet miksikään siitä.

Siistissä arkikäytössä olevia villavaatteita pesen vain käsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukoneessa villaohjelmalla pesupusseissa nurin käänettyinä ja villanpesuaineta käyttäen. Olen pessyt monesti. Kuivatan narulla niin, että vaate lepää kahden narun yli, jolloin ei synny jyrkkiä painaumia.

Okei, onko pesupussi siis välttämätön? Saako niitä ihan jostain prismasta, koitin joskus etsiä mutten löytänyt. En ole tarkemmin vielä pesukoneen villaohjelmaa katsonut, mutta onko esim. linkous sallittu, vai pitääkö kokonaan ottaa pois päältä ja puristella vedet pois itse?

Vierailija
4/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pessyt käsin Marseille-saippualla ja myös koneessa villapesuohjelmalla tuollaisella retkeilyliikkeen villa-aineella. Eivät menneet miksikään siitä.

Siistissä arkikäytössä olevia villavaatteita pesen vain käsin.

Mistä tuollaista marseille-saippuaa saa? Nuo kalliit villapesuaineet myös mietityttää, että onko nuo markettien villa-bioluvilit riittävän hyviä vai kannattaako noihin kalliimpiin sijoittaa?

Vierailija
5/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että ne merinovillaiset menevät pilalle pesussa. Jos haluaa pelata varman päälle, ne kannattaa pestä pesukoneen käsinpesuohjelmalla.

Vierailija
6/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että ne merinovillaiset menevät pilalle pesussa. Jos haluaa pelata varman päälle, ne kannattaa pestä pesukoneen käsinpesuohjelmalla.

Niin, ehkä stressaan liikaa, kun en ole niitä ennen pessyt. Varmaan pahin virhe on liian kova lämpötila ja pesuaine jota ei ole villalle tarkoitettu. Tuollaiset pesupussit täytyy jostain käydä etsimässä.

Vierailija
7/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, onko pesupussi siis välttämätön? Saako niitä ihan jostain prismasta, koitin joskus etsiä mutten löytänyt. En ole tarkemmin vielä pesukoneen villaohjelmaa katsonut, mutta onko esim. linkous sallittu, vai pitääkö kokonaan ottaa pois päältä ja puristella vedet pois itse?

Pesupussi on aikalailla välttämätön, varsinkin ohuemmat villaneulokset reikiintyy helposti pesukoneessa ilman pesupussia pestessä. Nimimerkillä yhden merinollakerraston housut ja ohuen neulepaidan pesukoneessa rei'ittänyt :)

Vierailija
8/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesupussi on aikalailla välttämätön, varsinkin ohuemmat villaneulokset reikiintyy helposti pesukoneessa ilman pesupussia pestessä. Nimimerkillä yhden merinollakerraston housut ja ohuen neulepaidan pesukoneessa rei'ittänyt :)

Ok, saako niitä ihan perusmarketeista?

Vierailija
9/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, saako niitä ihan perusmarketeista?

Varmaan vähän isommissa marketeissa ja ainakin jossain Tokmannilla tms on valikoimassa.

Vierailija
10/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketista saa villapesuainetta. Meillä taitaa olla bioluvil merkkistä, mutta on muitakin. Ei ole mitenkään kalliita. Sähköisyyden poistoon käytän etikkaa huuhteluaineena. Villapesuohjelma löytyy koneesta. Jos ei löydy, hienopesu 30 asteessa, matala linkous, ei konekuivausta.

Vierailija
11/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon pessyt jo monesti 100% merinovillaista aluspuseroa koneessa ja ihan tavallisella pesuaineella (mitä riittää tippa). Aluksi pesin käsin ja kalliilla villapesuaineella.

Pesen hienopesuohjelmalla ja 30 asteessa. Ei oo mennyt miksikään ja lämmittää hyvin, käytän paitaa töissä ulkoillessa joka päivä.

Vierailija
12/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen merinovillasekoitteet 40 asteessa koneessa nestemäisellä pesuaineella, joka sopii myös villavaatteille. Kokovillaiset pesen 30 asteessa ellei eeikseen ole sallittu 40 asteen pesua.

Vierailija
13/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marketista saa villapesuainetta. Meillä taitaa olla bioluvil merkkistä, mutta on muitakin. Ei ole mitenkään kalliita. Sähköisyyden poistoon käytän etikkaa huuhteluaineena. Villapesuohjelma löytyy koneesta. Jos ei löydy, hienopesu 30 asteessa, matala linkous, ei konekuivausta.

Joo, olen nähnyt tuota bioluvilia kaupoissa, lähinnä mietin onko se ihan ok, koska esim retkeilyliikkeissä myydään myös kalliimpia villapesuaineita, jotka on vieläpä usein aika pieniä paketteja. Mikä se ero näissä sitten on, en tiedä.

Enköhän minä kuitenkin uskalla ne koneessa pestä, jos vaan hankin niitä pesupusseja. Kiitos kaikille!

Jos jollain on huonoja kokemuksia, tai onnistunut pilaamaan villavaatteita pesemällä, niin jakakaa ihmeessä kokemuksia. :)

Vierailija
14/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutistanut villatakin ja merinovillapipon pesukoneessa. Ohut Marc o Polon villahuivi reikiintyi konepesussa. Aina kun kone tuhoaa jonkun villavaatekappaleen, muistan pestä villavaatteet kuukausikaupalla käsin.

Edellisessäå pesukoneessani oli käsinpesuohjelma, joka toimi noille oikein hyvin.

Vierailija
15/15 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosikausia pessyt kaikki perheen villavaatteet koneessa: villapesuohjelma 30 astetta ja esim. Ecover-villapesuaine. Muutkin villapesuaineet tietty käy. Prismoista ainakin saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän