eteisistukan kokeneet: siirtyikö istukka kohdunsuulta ennen h-hetkeä?
Hei!
Tänään np-ultrassa kerrottiin istukkani sijaitsevan kohdunsuun päällä. Asia alkoi heti huolestuttaa. Synnyttäisin mielelläni alateitse ja tietty keskenmenoriskikin pelottaa. Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, joilla on todettu kohdunsuun päällä lepäävä istukka ja kuinka lopulta on käynyt?
Kommentit (4)
Minulla kanssa todettiin rakenneultrassa että istukka on kohdunsuun vieressä mutta ei päallä.Sanottiin että pitää rv 30 tarkistaa onko se enään.Olen paljon kysellyt aiheesta ja saanut paljon tietoa. Yleensä kuulemma istukka nousee melkein kaikilla mutta jos se on ihan päällä niin en olisi asiasta varma ja pitäisin varmempana että leikataan.Mitä lääkäri tai kätilö sinulle sanoi?Jos he sanoivat että se on ihan päällä niin varmaan sanoivat että voi alkaa vuotamaan verta ja että raskaita hommia ja seksiä pitää välttää.Jos se ei ollut päällä niin sitten noita rajoitteita ei anneta ellei ala vuotaa verta.Itselläni menossa nyt rv 25 ja vielä ei ole vuotanut verta. Saa nähä mitä sanovat sitten ultrassa.Kuitenkin minulla on tuttuja täälläkin on henkilöitä keillä on vuotanut verta kun on ollut vieressä tai päällä ja keisarinleikkaus seurannu lopulta.Mutta on myös niitä kellä on vuotanut mutta ihan vasta rv 39 ollaan todettu että on siirtynyt ja pystyy synnyttämään.Joten tää on tälläistä arpapeliä.Yleensä kuitenkin siirtyy tuohon rv 30 mennessä.Ja jos verta tulee niin heti sairaalaan.Joutuu sit vuodelepoon.
Kätilö totesi asian aika huolettomasti, enkä saanut mitään lisäohjeita muuta kuin, että tilannetta katsotaan rakenneultrassa uudestaan ja tarvittaessa viikolla 30. Toivottavasti istukka löytäisi tien omalle paikalleen. Tulipahan taas jotain uutta tuumittavaa ;-)
en usko että kellään meistä on hätää vaan uskon että kaikilla siirtyy istukan paikka.Kuitenkin pelkäsin vähän aikaa sitten tosi kovasti vielä mutta nyt olen rauhottunut kun olen kuullut että yleensä siirtyy.toki vuotoja pelkään.
En tiedä, oliko istukka täysin kohdunsuun edessä vai osittain. Yhtä kaikki, ultran tehnyt kätilö ei suhtautunut asiaan mitenkään vakavasti. Hän kertoi, että yleensä istukka siirtyy kohdun kasvaessa sivummalle ja harvoin se siis jää kohdunsuun päälle.
Itselläni on viikkoja nyt 15+6. Rakenneultrassa asiaa varmasti katsotaan tarkemmin. Olen myös ymmärtänyt, että seuranta on tarkempaa/tarkkaa, jos istukka on vielä myöhäisilläkin viikoilla samassa paikassa.
Koska tuohon istukan sijaintiin on suhtauduttu niin huolettomasti minun kohdallani, en ole kyllä osannut itse huolestua siitä. Tosin eihän sitä voi varmasti tietää etukäteen, siirtyykö se vai ei.
Toivotaan nyt, että meillä molemmilla se siirtyy. :-)