Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alanvaihto 35-vuotiaana

Vierailija
14.03.2020 |

Onko kokemuksia? Itse olen sote-alalla ja aivan loppu. Vaikka olen suorittanut YAMK-tutkinnon (joka on muuten turhin keksintö ikinä), mieheni, jolla on toisen alan AMK-tutkinto, tienaa minua paremmin - päivätyössä ilman lisiä. Minä olen töissä kotiorjana lastensuojelulaitoksessa, jossa joudun myös siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Näitä kodinhoidollisia tehtäviä on monesti enemmän kuin itse ohjaustyötä. Nuoret haistattelevat ja työssä on jatkuva väkivallan uhka. Säännöllisiä harrastuksia ei ole, koska epäsäännöllinen 3-vuorotyö. Elämää ei voi suunnitella kuin max kk eteenpäin. Olen yrittänyt hakea siistiä päivätyötä sote-alalta, mutta paikkoja ei juuri ole ja niihin mitkä on on hirveä tunku, helposti yli 60 hakijaa per paikka. Eli olen hyvin kypsä ja alan valinta harmittaa.
Toisaalta en tiedä mitä opiskelisin enkä jaksakaan opiskella pitkään, koska kokemus täysin turhasta tutkinnosta ärsyttää. On tässä nimittäin opiskeltu 5 vuotta ja työnkuva on ruoanlaittoa, siivousta ja vittuilun sietämistä. Tuntuu myös, ettei mikään ala oikein kiinnosta. Sossuksi en halua, koska haluan pois koko alalta, epäkohtia on liikaa, vaikka sossuna olisi päivätyö ja niistä on huutava pula. Noh, kiitos kun sain purkaa. Kokemuksia alanvaihdosta ja esimerkiksi downshiftauksesta? Pienempi palkka ei olisi ongelma, koska palkka on jo valmiiksi surkea :D eikä minulla ole lapsia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen

Vierailija
2/6 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut ammattia elämäni aikana jonkun kerran ja aina kannattanut.Syyt ovat olleet samanlaisia kuin sinullakin, että työhön kyllästyy ja etten oikein koe jaksavani siinä enää.  Niinpä olen hakeutunut koulutukseen, suorittanut ne loppuun ja hakenut uuden työpaikan.

Työnantajat arvostavat kokemusta eri aloilta. Se on asia, josta minua on kiitelty. Iän myötä monipuolisuus on etu, sillä ikä on usein syy olla ottamatta töihin mutta monipuolisuus taas plussaa. Kykenee tarttumaan monenlaiseen työhön.

Tietysti, jos pyrit korkealle ja vaikuttajatehtäviin kannattaa pysytellä omalla sektorilla hankkimalla lisäkoulutusta ja kipuamalla koulutusasteissa ylemmäksi.

Lähtisin sinuna miettimään asiaa rauhassa vuorotteluvapaalla, sillä usein parhaimmat ideat syntyvät silloin kun ei mikään vie arjessa huomiotasi. Nyt et ehdi miettimään mitään kiireisen työn vuoksi.

Ikäsi puolesta sinulla on kaikki edessä. Onnea matkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liianpitkäpaskaläppäenjaksaen osta!

Vierailija
4/6 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaile amisten tarjontaa, josko sieltä löytyisi joku kiinnostava koulutus. Noin pari vuotta, ehkä vähemmänkin, minkä aikuiskoulutus luultavasti kestää, pärjää hyvin aikuiskoulutustuella. Ihan jo uuden opiskelu ja opiskeluaika on kiva breikki oravanpyörästä, ja sen jälkeen voi palata vanhaan työhön jos uutta ei löydy.

Vierailija
5/6 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut ammattia elämäni aikana jonkun kerran ja aina kannattanut.Syyt ovat olleet samanlaisia kuin sinullakin, että työhön kyllästyy ja etten oikein koe jaksavani siinä enää.  Niinpä olen hakeutunut koulutukseen, suorittanut ne loppuun ja hakenut uuden työpaikan.

Työnantajat arvostavat kokemusta eri aloilta. Se on asia, josta minua on kiitelty. Iän myötä monipuolisuus on etu, sillä ikä on usein syy olla ottamatta töihin mutta monipuolisuus taas plussaa. Kykenee tarttumaan monenlaiseen työhön.

Tietysti, jos pyrit korkealle ja vaikuttajatehtäviin kannattaa pysytellä omalla sektorilla hankkimalla lisäkoulutusta ja kipuamalla koulutusasteissa ylemmäksi.

Lähtisin sinuna miettimään asiaa rauhassa vuorotteluvapaalla, sillä usein parhaimmat ideat syntyvät silloin kun ei mikään vie arjessa huomiotasi. Nyt et ehdi miettimään mitään kiireisen työn vuoksi.

Ikäsi puolesta sinulla on kaikki edessä. Onnea matkaan!

Kiitos kannustavasta vastauksesta. Mä pelkään juuri sitä, että miltä CV näyttää, jos siellä on sote-alan tutkintoja ja lisäkoulutuksia ja yhtäkkiä teenkin jotain aivan muuta. Että ajatteleeko työnantaja, että tuo ei tiedä mitä haluaa (mikä on tällä hetkellä totta :D). Kiva kuulla, että sun kokemus on osoittanut, että monipuolisuus on nimenomaan plussaa.

Ja siis alussa mä pyrinkin korkealle, sillä olen just suorittanut ties mitä lisäkoulutuksia sekä tuon YAMK-tutkinnon. Kokemus on kuitenkin osoittanut, ettei tästä kaikesta ollut mitään hyötyä. YAMK-tasoisia paikkoja ei juuri ole ja tällä hetkellä tienaan saman verran, kuin matalammin koulutettu työkaverini.

Vierailija
6/6 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäkoneen kuljettajaksi.