Mitkä ovat olleet ensimmäisiä vanhenemisesi oireita joita olet huomannut
ja missä iässä?
Oletko mies vai nainen?
ja toivottavasti kukaan ei ota tätä niin, että ketjun olisi tarkoitus paheksua ketään. Ei ole. Olen itse parikymppisen lapsen vanhempi ja nyt jo nelikymppinen aihe kiinnostaa. Tuntuu, että tästä puhutaan vähän. Itse huomaan, että kaulan alueeni on vähän vanhentunut ja lisäksi hämäränäkö on huonontunut. Olen saanut toki lapseni nuorena ja yleensä ollut se nuorin monessa asiassa mutta nytpä ikääntyminen kyllä näyttäytyy.
Onko vinkkejä kuinka hoitaa tätä vanhenemistaan?
Kommentit (39)
Ensimmäinen harmaa hius taisi tulla 24 vuotiaana. Nyt 29 v, kohta 30. Aineenvaihdunta ja kehon muoto on muuttunut paljon. Pikku suklaapatukkakin tuntuu valuvan suoraan reiteen.. Kuntosaliharjoittelusta tulee jyrän alle jäänyt olo seuraavana aamuna. Mieli on selvästi rauhoittunut. Lepo ja palautuminen tuntuu tärkeältä.
Unohtaa mitä oli menossa tekemään ja huomio kiinnittyy johonkin toiseen juttuun. Sitten ei enää muista mitä menikään alunperin tekemään, jokin pieni asia. Myöskin ihan pihalla muodista. Kaappi täynnä vanhoja vaatteita, tekisi mieli pukeutua tyylikkäästi, mutta ihan pihalla muodista eikä oikeen tiedä miten ja millaisia vaatteita ostaisi. Jotenkin vaan muodostuu ihan oma tyyli eikä lopulta jaksa välittää, kun ei enää tarvitse miellyttää, eikä se ole pääasia ja elämän sisältö.
N46
Näkö huonontunut. Erektio tulee edelleen herkästi, muttei ole aina kestävä.
Motoriikka hieman hidastunut. Muisti huonotunut. Palautuminen hitaampaa.
M50
Rahaa on niin ettei paskalle taivu.
Hiukset alkoi harmaantumaan alle 30v. Nyt 40+ leukalinja on menetetty. Olen huomannut lisääntynyttä kankeutta raajoissa. Muisti ei ole enää aukoton, asioiden oppiminen vaatii aikaa ja toistoja.
Olen nainen, 49 v.
- Urheilusta palautuminen vie huomattavan paljon aikaa-
- Kovaa treenaaminen ei tunnu hyvältä kehossa, huipputehot ovat jääneet siis pois.
- Silmänaluset - noh -ihan kaikesta. Aiemmin ei mitään tällaista ongelmaa.
- Näytän hyvällä tuulellakin aika väsyneeltä.
- Tarvitsen todella paljon unta.
- Näkö heikkenee vauhdilla
Nämä kaikki ilmaantuivat jossain 45-48 välillä.
Kävin passikuvassa ja olin todella järkyttynyt näkemästäni. Naama oli jotenkin levinnyt joka suuntaan, miten tällaista ei huomaa peilistä?!
Luulin että olen ihan nätti vielä :O
Hiukset alkoivat harmaantua alle 40-vuotiaana, aineenvaihdunnan hidastuminen ja lihominen sekä vaikeus laihtua. Lisäksi silmän alle on tullut vähän ryppyä. Liikunnan jälkeen olen aivan poikki pari päivää. Sydämen syke ja askel on hidastunut.
Maitohampaat lähtivät. Ikää en muista.
Kohta 51 ja joskus kuumia aaltoja. Enää ei voi luulla itseään nuoreksi.
En jaksa enää juhlia yötä myöten. Harmaita hiuksia on tullut myös.
Te naiset, joille tuli hiusten harvenemista. Onko isäsi päälaelta kalju?
Vierailija kirjoitti:
Pieniä ryppyjä, olemus jotenkin väsyneen näköinen. Psyykkiseltä puolelta se, etten enää olekaan toiveikas tulevaisuuden suhteen. Mikään ei oikein innosta.
N26
Ja oot 26 vuotta?? Onks tää vitsi?? Vasta 35+ voi puhua vanhentumisen merkeistä...
Varmaan vaikutti 2 raskautta ja yövalvomiset monta vuotta putkeen mutta silmäpussit ilmestyi vähän päälle 30v ja myös silmäluomet alkoi roikkumaan niin ettei ripsarit enää pysyneet. Kävin leikkauttaa sekä silmäluomet että pussit nyt 38v ja lähti about 5v iästä pois. Fressin näköinen. Muutamat naururypyt ei haittaa.
Muuten huomaan siitä, että en jaksa valvoa myöhään. Viikonloppuisinkin menen nukkumaan klo 23 maissa viimeistään. Toki lapset herättää jo aikaisin mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Te naiset, joille tuli hiusten harvenemista. Onko isäsi päälaelta kalju?
Ei minulla ainakaan. Isällä nyt 70 vuotiaana tuuhea tukka, samoin äidillä. Itsellä alkoi harveta päälle 30 vuotiaana. Liika testosteroni tai jotain hormoonihäiriötä (olen nainen). Sahapalmu vähän rauhoitti.
Ulkonäössä en ole huomannut vielä mitään erityistä.
Mutta olossa kyllä. Väsyn helpommin, tarvitsen enemmän unta, nivelet jäykistyneet ja pientä kolotusta silloin tällöin.
Oikeastaan jo odotan, että tulisi ryppyjä tai joku paikka roikkuisi, mutta vielä ei merkkejä siitä.
N39
Olin ehkä 35-vuotias kun äitini huomautti harmaasta hiuksesta (itse en sitä nähnyt) mutta nyt 39-vuotiaana niitä on paaaljon. Ne huomaa helposti, koska ovat paksumpia kuin muut hiukset. Silmänurkassa on rypyt. En näe enää bussin numeroa ennen kuin bussi on pysäkin kohdalla. Tämä aiheuttaa jo vähän ongelmia, vielä en ole jäänyt kyydistä.
Henkisellä puolella sitten taas: paskamittari on ihan täys. En ota vastaan enää mitään sontaan, en sitten keltään. Minulle on ihan se ja sama, jos joku suuttuu minulle, koko nuoruus meni muita nöyristellessä. Nuorena elämän tärkein asia oli saada poikaystävä, nyt taas ei voisi parisuhde vähempää kiinnostaa. Enää en muutenkaan käytä aikaani mihinkään mikä ei kiinnosta. Moni sukulainen on vetänyt palon nokkaan kun en tule kahvikekkereille smalltalkkaamaan, mutta ei vaan kiinnosta. Mieluummin olen vaikka kotona katsomassa Frendejä.
Minullakin alkoi selkä mennä jumiin n. 32-vuotiaana.