Anni kertoi ostaneensa matkailuauton ja maapalstan – siitä alkoivat kavereiden viestit: ”Anna rahaa”
https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/0f9a0567-2f1b-4af9-834b-77abeceeaf95
Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (20)
Luulen, että pyytäjiä oli noin 2-3.
Itsellä hyvin samanlaiset kokemukset kuin tällä Annilla.
Ihmiset ovat todella kuvitelleet ettei lainattuja rahoja tarvitse minulle tai miehelleni maksaa, vaan ollaan jouduttu todella muistutella että mites ne lainat.
Olen myynyt ylimääräistä tavaraa kotoani pois ja luottanut kun kaveri on pyytänyt, että saako maksaa tilille.. rahoja ei ole kuulunut.
Tätä on tapahtunut jo 3 eri ihmisen kanssa ja nyt minulle riittää!
En enää myy mitään vaan lahjoitan vähävaraisille, kuten olen jo paljon tehnytkin.
Ei kannata "jakaa iloa" muuten kuin maltillisesti. Liika hehkutus kostautuu, sillä sitä pidetään laajasti v*ttuiluna. Ihmettelen ettei ko. henkilö tiennyt tätä suomalaisista. Kel' onni on se onnen kätkeköön (jos ei halua pskaa niskaan), vanha viisaus..
Vierailija kirjoitti:
Heh, ei tarvitse olla edes varakas, että saa perskärpäsiä pörräämään ympärille.
Mistä se johtuu? Liiasta kiltteydestäkö? Olen aina halunnut auttaa läheisiäni ja kavereitani, mutta jossain kohtaa en enää halunnut, koska ihmiset vaatii aina lisää, eikä mikään riitä.
Ei ole vastaavia kokemuksia, mutta osasyynä lienee se, että olen aina ollut varakas. En ole koskaan itse pyytänyt muilta rahaa ja tuttavapiiri on samanlainen kuin itsekin olen. Vaikka kerron, että ostin asunnon, niin kukaan ei pyytele rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vastaavia kokemuksia, mutta osasyynä lienee se, että olen aina ollut varakas. En ole koskaan itse pyytänyt muilta rahaa ja tuttavapiiri on samanlainen kuin itsekin olen. Vaikka kerron, että ostin asunnon, niin kukaan ei pyytele rahaa.
Siinä tapauksessa varmasti asiat toisin jos se piiri pieni missä pyörii ovat itsekin elämässään menestyneitä, mutta kun sukua ei voi valita.
Kaverit toki voi ja niin olen tehnytkin. Melko rankalla kädellä saanut heittää hyvästiä ihmisille kun ovat paljastuneet verenimijöiksi.
Ei sitä kannata mainostaa jos onnistuu vähän rahaa hankkimaan. Heti alkaa joku läski vinkumaan kun on vähän massia päällä. Ihmiset on tyhmiä ja ahneita.
On myös kokemuksia siitä, että kun on vietetty juhlia kotonamme niin tavaroita on lähtenyt kävelemään. Eli tässä saa alkaa aivan erakoksi kun ihmiset ympärillä muuttuvat kleptomaaneiksi kun kuvittelevat, että heillä on oikeus vaan viedä kun tolla on jo kaikkea.
Här i Eira mångå vår kompisar har massor av pengar, ei se olla sen kummempi. Tillsammans me mennä loma och köpa lite luxustavara. Oh, livet är niin enkelt kun olla rikas. Niinkuin me alla här i Eira.
Solveig från Eira, Helsingfors, Finland huvudstad. Vi också har sommarstuga i stockholms skärgård. Mycket hieno. Heidå!
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kannata mainostaa jos onnistuu vähän rahaa hankkimaan. Heti alkaa joku läski vinkumaan kun on vähän massia päällä. Ihmiset on tyhmiä ja ahneita.
Joo en mainosta en. Jossain vaiheessa kai oli se ns. vauhtisokeus päällä ja iloitsinkin hankinnoista somessa. Mutta se riittää että ihmiset näkevät sun kodin ja profiloivat sut sen perusteella menestyneemmäksi kuin itse ovat ja siitä se erimuotoinen hyväksikäyttäminen alkaa yleensä.
Juuri sen takia en kerro hankinnoistani, enkä todellakaan hehkuttaisi somessa niistä. No, tuleehan kerralla selväksi ketä lokkeilijat on ja voi poistaa kaveripiiristä kun alkaa härskit pyynnöt.
Minä saan noin tonnin eläkettä. Olen omissa piireissäni varsinainen kroisos ja minulla on kuulemma massia. Kuulemma tietysti voin lainata, kun olen niin rahoissani. Kun kuulee tällaisia puheita niin tajua missä puutteessa iso osa suomalaisista elää jos tonni nettona kuulostaa paljolle. Jatkuvasti joutuu selittämään, että sen tonnin takia en saa toimeentulotukea, että minä maksan siitä itse kaikki kuluni. Moni ei ymmärrä, että rahat lääkkeisiin ja lääkäreihin voi tulla myös muualta kuin sossusta, että kaikki tuloista riippumatta ei hae lääkkeitänsä korvattavaksi sossusta vaan ihan maksavat ne itse.
Riippuu niin täysin siitä ystäväpiiristä ja tuttavapiiristä missä liikkuu. Jos on suhteessa paljon enemmän kuin muilla, niin tokihan silloin voi aina tulla pyyntöjä.
Itse kiinnitin enemmän huomiota siihen, että hankinnat maksoi 300t€ ja se on kaikki velkarahaa, jos nyt oikein ymmärsin..? itse elän ja säästänkin vähän pahan päivän varalle 20t€ vuosituloilla, mutta ompahan kaikki omaa ja puhtaalla rahalla ostettu, eikä yhtään velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kiinnitin enemmän huomiota siihen, että hankinnat maksoi 300t€ ja se on kaikki velkarahaa, jos nyt oikein ymmärsin..? itse elän ja säästänkin vähän pahan päivän varalle 20t€ vuosituloilla, mutta ompahan kaikki omaa ja puhtaalla rahalla ostettu, eikä yhtään velkaa.
Korjaan itseäni, muistin väärin, olikin vain osa. Mutta kuitenkin.
Ja toisaalta menettääkö sellainen oikeastaan mitään, jos "ystävä" mankuu rahaa ja sitten katkaisee välit jos ei saakaan. Epäilen.
Kateellinen on kateellinen, vaikkei toisella ole mitään. Sitten ollaan kateellisia toisen "trendikkään minimalistisesta luxus-elämästä". Minuakin on katkerana haukuttu rikkaaksi ja kuulemma elämäni on helppoa, vaikka olen kroonisesti depressiivinen ja nettopalkkani on alle 1500. En vaan valita ja ruikuta joka suuntaan marttyyrinä, niin se jo tulkitaan siten, että aina on kivaa ja helppoa.
On älytöntä ajatella, että "jakaa iloaan" jossain somessa, kun on hankkinut jotain sellaista, mitä pidetään kalliina. Nimenomaan sitä iloaan ei pidä "jakaa," koska ei sitä kukaan kanssasi oikeasti jaa.
Ja voi käydä niinkin, että sitä pidetään leuhkimisena. Sen jälkeen kaverit helposti katoaakin.
Suomessa todellakin kannattaa pitää matalaa profiilia aina näissä asioissa. Mutta en usko, että tämä nyt pelkästään suomalaisia koskee. Osataan sitä muuallakin kadehtia ja toisia hyväksi käyttää.
Muistan kun sain pikkusen perinnön ihan yllättäen ja tyhmänä menin siitä sitten kertomaan kavereille. Muutama kaveri alkoi sen jälkeen joka käänteessä valitella rahapulaansa. Aikaisemmin eivät siitä niin kovaa metakkaa pitäneet. Kyllähän minä tajusin, mistä oli kyse. Toivottiin, että minä jelppaisin. Se meni aika inhottavaksi jossain kohdissa. Uhriuduttiin oikein näyttävästi.
Kannattaa sanoa kaikesta, että velaksi on ostettu. Ihmiset on tyytyväisempiä.
Miten mammojen kesä mennyt? Onko läskit vinkuneet kun on ollu massia päällä?
Mulla on ystävä, jonka omaisuus lähempänä kymmentä kuin yhtä miljoonaa. Eipä ole koskaan tullut mieleen pyytää häneltä rahaa lainaan.
Heh, ei tarvitse olla edes varakas, että saa perskärpäsiä pörräämään ympärille.