Tuliko aikoinaan sikainfluenssasta näin iso juttu?
Mun mielestä ei.
Lentoja ei mun mielestä rajoitettu yhtään.
Kommentit (62)
Vaikka lehdet vöyhötti, niin ei silti mitään karanteenissa oltu, niin kuin nykyään, mikä on ihan naurettavaa, riskiryhmät voisi pysyä kotona ja tartunnan saanet, on naurettavaa että monta kymmentä ihmistä on karanneenissa muutoman tartunnan takia!!!
Kyllä siitä panikoitiin ihan samalla tavalla. Käsienpesua tehostettiin ja väkijoukkoja välteltiin, käsidesiä ostettiin ja varottiin tartuttamasta vanhuksia.
Joka päivä oli uutisissa uusin levinneisyys- ja kuolleisuustieto.
Sikaan saatiin rokote todella nopeasti ja tiedettiinkiin, että pian saadaan. Lisäksi siihen tehosi influenssa lääke. Toki jälkikäteen ajateltuna rokote tuli liiankin nopeasti. Koronaan ei ole lääkettä, eikä rokotettakaan vuosiin. Siksi ei ole oletettavissa, että lääketiede ihan heti tätä virusta ratkaisee. Ehkä tämä pelottaa enemmän juuri sen takia. Sikaflunssan sairastin aikanaan. Suht kova tauti, mutta ei ollut hetkeä, jossa olisin tuntenut olon niin huonoksi, että olisi pelottanut.
Kiina näyttää tämän päivän uutisoinnin mukaan saaneen taudin hallintaan rajujen keinojen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä panikoitiin ihan samalla tavalla. Käsienpesua tehostettiin ja väkijoukkoja välteltiin, käsidesiä ostettiin ja varottiin tartuttamasta vanhuksia.
Tuo käsipesu ja oikea yskiminen sekä sairaana kotiin jääminen pitäisivät olla perus sivistystä ilman koronoita tai possuflunssiakin. Ei tarvitsisi joka krt erikseen opettaa. Jo pari vuotias osaa, jos vähän opetettu.
Lentojen rajoittamista pohdittiin silloinkin aidosti. Meillä oli lukion opintoretki ulkomaille juuri tulossa, ja mietitiin opettajan johdolla, että päästäänköhän lähtemään. Euroopan kentillä oli lämpökamerat, ja jos löytyi kuumetta joutui ainakin testeihin, en tiedä olisiko päässyt maahan. Matkakohteessa riski ei kuitenkaan näkynyt missään, eikä aiheuttanut mitään erityisvarovaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joku lapsi vai miksei muista? Eihän siitä ole edes kauan, eikä siitä tullut läheskään yhtä isoa juttua.
En ole ap. Olen 50v ja en silti kauheasti muista noista kummastakaan. Possusta ja Sarsista. Mutta oli kai silloin aika hektinen elämän vaihe ja en vain seurannut. Mutta eihän silloin ainakaan mitään karanteeneja sun muita ollut.
Oli "karanteenit". Oli ohjeistukset kauanko influenssapoktilaan pitää olla poissa ihmisten ilmoilla ja myös perheenjäsenten.
Mutta jokainen suhtautui siihen twwnnosti.
Minäkin muistelen, ettei ollut näin isoja rajoitustoimia kuin nyt, mutta ihmisillä taas oli paljon suurempi paniikki päällä. Nyt ihmiset on rauhallisella mielellä ehkä juuri siksi, kun on reagoitu ylemmällä tasolla sairastumisiin ja altistumisiin paljon vakavammalla asenteella.
Itsekin pelkäsin sikainfluenssaa monen tuttavani kanssa, mutta koronasta lähinnä vitsaillaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lehdet vöyhötti, niin ei silti mitään karanteenissa oltu, niin kuin nykyään, mikä on ihan naurettavaa, riskiryhmät voisi pysyä kotona ja tartunnan saanet, on naurettavaa että monta kymmentä ihmistä on karanneenissa muutoman tartunnan takia!!!
Olen samoilla linjoilla. Riskiryhmille kannattaa antaa helpotuksia etätöinä tms. Ja heitä paljon eristää. Koska ne nyt vain on tehokasta. Ja tarkoitus ei ole eristää heitä pakolla eikä joka taudin aikaan. Myös tartunnan saaneiden pitäisi tajuta eristää itsensä aikaisessa vaiheessa. Eikä juosta puolikipeänä ihmistenilmoilla. Muu kansa saisi välttää matkustusta ja matkustaa vain pakosta. Sitten yhteiskunta jatkaisi pyörimistään.
Vierailija kirjoitti:
Sikaan piti kuolla n. puolet väestöstä.
Sekoitatkohan nyt lintuinfluenssaan? Lintuinfluenssaan piti kuolla huomattavan suuri määrä väestöstä, mutta sehän ei sitten lähtenytkään leviämään.
Itse olin raskaana ja peloteltiin juurikin, että todella vaarallinen raskaana oleville ja lapsille. Meillä se tuli lasten kouluun niin, että rokotus ois ollut seuraavalla viikolla, mutta ehdittiin saada siis virus ennen rokotusta..yhdellä lapsella oli tosi rajuna tauti ja olimme osastollakin ja häneltä otettiin näytteet, että sikaa oli..muilla(myös minulla raskaana) meni ohi normaaleilla lievillä flunssaoireina.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistelen, ettei ollut näin isoja rajoitustoimia kuin nyt, mutta ihmisillä taas oli paljon suurempi paniikki päällä. Nyt ihmiset on rauhallisella mielellä ehkä juuri siksi, kun on reagoitu ylemmällä tasolla sairastumisiin ja altistumisiin paljon vakavammalla asenteella.
Itsekin pelkäsin sikainfluenssaa monen tuttavani kanssa, mutta koronasta lähinnä vitsaillaa.
Hassua, en muista yhtään että kukaan olisi tosissaan pelännyt sikainfluenssaa. Silloin vitsailtiin "possutaudista" eivätkä kaikki vaivautuneet ottamaan rokotustakaan. Koronasta en ole kuullut kenenkään vitsailevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo käsipesu ja oikea yskiminen sekä sairaana kotiin jääminen pitäisivät olla perus sivistystä ilman koronoita tai possuflunssiakin. Ei tarvitsisi joka krt erikseen opettaa. Jo pari vuotias osaa, jos vähän opetettu.
Jep. Välillä pöyristyttää seurata sivusta, kun omat läheisetkin marssivat kotiin pesemättä käsiään ja aivastelevat estoitta ja suojaamatta suutaan. Ällöttävää. Ja jos asiasta huomauttaa, tulee nipotusta takaisin. Nämä hygieniaohjeet pitäisi muistaa ihan läpi vuoden, ei vain tällaisena hysterian aikana. Siis oikeasti tosi moni jättää kätensä pesemättä. Kenties kuitenkin kakan jälkeen vähän viruttavat? Hyi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä siitä keskustelupalstoilla jauhettiin varsin hysteerisinä. Itse olin raskaana ja olisin saanut rokotteen ensimmäisten joukossa. Lääkäri kirkui naama punaisena kuinka "vauvani kuolee", kun kieltäydyin. Ja ihmiset tosiaan tappelivat rokotteista.
Että oli sekin aika sekoa.
Sekoa oli ettet ottanut rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Sikaan piti kuolla n. puolet väestöstä.
No ei todellakaan pitänyt, eikä kukaan tuollaista väittänyt.
Ensimmäinen kuukausi taisi olla paniikkia, kun tauti alko levitä Meksikossa? jossa paljon terveitä ja nuoria kuoli tautiin lyhyessä ajassa. Mutta jotenkin pian tän jälkeen huomattiin, että kuolleisuus ei olekkaan niin korkeaa kuin alussa näytti ja paniikki laantui suurimmaksi osaksi.
Olen kans ihmetellyt kun silloin ei useimmat ihmiset piitanneet mitään. Muistan aina IS kyselyn jossa 99 % kansasta oli sitä mieltä ettei tauti pelota. Hetkellisesti luku tippui 98 %:iin kun perusterve pikkutyttö kuoli tautiin.
Nyt unohdetaan taas faktat. Tämä ei ole influenssavirus vaan koronaviruksiin kuuluva sars tyypin virus. Tämä virus tappaa huomattavast tehokkaammin kuin influenssavirus.
Ihan voitte itse laskea kuinka paljon kuolleita voi tulla jos virus pääsee riehaantumaan kunnolla. Tämä on uusi virus johon kenelläkään koko pallolla ei ole vielä immuniteettia. Kuolleisuus on 3-4 prosenttia, kun influenssassa se on 0,1
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001640550.html
Ei ihan miljoona suomalaista sairastunut 😂
Sikainfluenssan takia lääkärit lopettivat asiakkaiden kättelemisen, (nykyään kaikkialla lukee että emme kättelee tartunta syistä tms)ja apteekkeihin sekä terveyskeskuksiin tuli käsidesit pysyvästi asiakkaiden käyttöön. Ennen sikainfluenssaan näitä käytäntöjä ei ollut.
Kyllää siitä panikoitiin, mutta rokotukset ehtivät onneksi tulla ajoissa, ja kaikki seurasivat kuolleiden määrä päivittäin. Hkissä kantakaupungissa lopetettiin Laakson terveyskeskus ja muutettiin se sikainfluenssa-keskukseksi, jotta sairaat eivät mene päivystykseen, vain sinne, ja samoin kuin nyt oli oma puhelinnumero tätä varten. . Ja siellä sitten oli henkilökunnan avaruuspuvut ja mihinkään koskemiskiellot ja desinfioinnit vastassa. Kävin itse sairastuneen läheisen kanssa, ja voin kertoa, että perusterve teini ei ole koskaan ollut niin kipeä.
2002 Kaakkois-Aasiassa.