Minkä ikäiselle tytölle olette ostaneet kuukautissuojia, rintaliivit, deodorantin..?
Kommentit (18)
Sen ikäisenä, kun tyttö on niitä tarvinut.
Omani tarvitsi kaikkia noita jo 9-vuotiaana. Sääliksi kävi, kun kehittyi niin paljon aiemmin kuin muut ikätoverinsa, mutta ei se onneksi hänelle mitenkään traumaattista ollut.
Deodorantti: silloin, kun alkoi hikoilla enemmän
Rintaliivit: silloin, kun rinnat alkoivat kasvaa
Kuukautissuojat: silloin, kun kuukautiset alkoivat
Vierailija kirjoitti:
Itse sain käyttää deodoranttia niin pienestä kuin halusin.Samoin hajuvettä.Deodoranttia aloin käyttämään viimeistään kun menin kouluun,erityistilanteissa jo aiemminkin.
Mutta sehän olkin kultaista 60-lukua,jolloin tälläisissä asioissa oltiin vapaita.
Tyttäreni alkoi käyttään noin 8-9 vuotiaana,noiden muisen alkamisaikaa en muista.
Alle murrosikäinen ei tarvitse hieneritykseen deodoranttia. Miksi turhaan kasvattaa kemikaalikuormaa kun tiedetään riskit?
Deodorantti ja liivit 13 v.
Kuukautissuojat 14 v.
Aiemmin ei tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain käyttää deodoranttia niin pienestä kuin halusin.Samoin hajuvettä.Deodoranttia aloin käyttämään viimeistään kun menin kouluun,erityistilanteissa jo aiemminkin.
Mutta sehän olkin kultaista 60-lukua,jolloin tälläisissä asioissa oltiin vapaita.
Tyttäreni alkoi käyttään noin 8-9 vuotiaana,noiden muisen alkamisaikaa en muista.
Alle murrosikäinen ei tarvitse hieneritykseen deodoranttia. Miksi turhaan kasvattaa kemikaalikuormaa kun tiedetään riskit?
Murrosikä voi varsinkin työtöillä alkaa jo 9-vuotiaana tai jopa aiemminkin.
No siteitä kannattaa hankkia varastoon riittävän aikaisin, esim. 10-11 vuotiaalle. Itse olin todella kiinnostunut kaikista jutuista mitä kropassa tulee tapahtumaan ja luin tsiljoonaan kertaan läpi alwaysin, libressen, terkkarin ym. jakamat infokirjaset.
Rintaliivit hankitaan tietenkin sitten kun rinnat alkavat kasvaa. Aluksi topit ja kaarituettomat ovat hyviä. Muistan kun kasvavat rinnat olivat todella kipeät. Tukea ja suojaa alusta asti. Ei ole kivan näköistä kun nuorella terhakkaat rinnat paistaa paidan läpi ja äiti ei ymmärrä edes liivejä ostaa.
Deodoranttiakin voi hankkia tarpeeksi ajoissa.
En koskaan, on itse ostanut, kun on tarvinnut / alkanut tarvitsemaan.
Jos ei jo aiemmin tarvitse, niin kyllä itse pikku hiljaa viimeistään 10-vuotiaalle alkaisin opastamaan kuukautissuojien käyttöä ja varaisin niitä hänelle kaappiin ja silloin voisi jo kaupastakin alkaa katselemaan ekoja rintaliivejä, jos tyttö itse on niitä kiinnostunut käyttämään. Samoin deodoranttia ja vaikka hajuvettäkin saa alkaa kokeilemaan jo ala-asteiässä. Mitä ihmettä sitä pimittäisi tuollaisia juttuja? Minusta ollaan silloin jo vähän myöhässä, jos puberteetti on jo alkanut, niin vasta siinä vaiheessa aletaan kertoa noista jutuista.
Siteitä ostan kun tarvii. Niitä nyt löytyy itseltä jo eli en ajatellut varautua mitenkään etukäteen. Tyttö juuri 10-vuotta täyttänyt. Toivottavasti ei tarvitse noita vielä hetkeen.
Rintaliivit saa kun pyytää. Vielä ei tarvetta hoikalle tytölle ole ollut.
Dödöä sitten kun haisee. Toistaiseksi ei ole hiki haissut. Pakko sanoa ettei oma hikenikään ole haissut oikeastaan ikinä. Käytän silti päivittäin dödöä suihkun jälkeen tavan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama minkä ikäinen käyttäjä, kannattaa miettiä millaista dödöä käyttää. Ei ne kaupan myrkyt aikuisillekaan turvallisia ole.
Dödö 9v kun hiki alkoi haista.
Rintsikat 10v kun koki tarvitsevansa toppausta nännin ja vaatteiden hankaamisen väliin. Olikin kiva etsiä topattuja liivejä koossa 60AA, mutta maailmalta lopulta löytyi.
Siteitä oli vessan kaapissa jo kun tyttö oli vauva...en niitä hänelle erikseen osta. Ei tarvitse vielä, nyt 12v. Kuppi tai tamponit ostetaan kokeiluun sitten kun sellaisia pyytää.
Omat siteet on must. Itse en saanut koskaan, ennen kuin aloin ostaa niitä joskus -vuotiaana. Ne oli aina loppu ja äiti tuntui vahtivan niiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Omat siteet on must. Itse en saanut koskaan, ennen kuin aloin ostaa niitä joskus -vuotiaana. Ne oli aina loppu ja äiti tuntui vahtivan niiden käyttöä.
Siis 17-v.
No oonpahan jo kuuskymppiseks elänyt vaikka aloitin ja edelleen käytän "kaupan myrkkyjä".Siinä oli "neitimäisyyden"tuntu kun sai tuoksua hyvältä.Ei nyt ajateltu niin hien eritystä.Äiti laittoi ja isäkin,ainakin kun mentiin johonkin,niin se kuului tyyliin.Nykyään kaikki on niin ankeaa,aatellaan vaan että mitä nyt voi tuosta seurata.Elämä oli muuten ehkä karumpaa,kun ei ollutSOMEA,mutta esim.mun nuoret aikuiset serkkutyttöni ilahduttivat mua just jollain hajuvedellä ja kivoilla koruilla.Mutta meikkaamista ei alotettu alakoulussa,olin 16 kun aloin kunnolla meikkaamaan.
Toppeja tyttö alkoi käyttää 5-luokalla, rintsikoita pitää ostaa ehkäpä yläkouluun. Nyt kuudesluokkalainen. Monilla on topit käytössä jo kolmannella luokalla, mutta oma tyttäreni ei niitä alussa halunnut.
Toppeja on jokaiselle viikonpäivälle. Myös rintsikoita aion ostaa heti riittävästi. Itselläni oli kahdet rintsikat ylä-asteella ja oli todella ärsyttävää odottaa niitä pesusta.
Siteitä on ylä- ja alakerran vessoissa useampi pakkaus eri kokoja. Itsekin nuoruudesta muistan, että kotona siteet oli kortilla. Olisiko niitä sitten pitänut itse älytä ostaa.
Dödön käytöstä olen kysynyt. Ei kuulemma vielä tarvitse. Aion ostaa alumiinitonta dödöä, kun aika tulee. Tyttö käy päivittäin suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Siteitä ostan kun tarvii. Niitä nyt löytyy itseltä jo eli en ajatellut varautua mitenkään etukäteen. Tyttö juuri 10-vuotta täyttänyt. Toivottavasti ei tarvitse noita vielä hetkeen.
Rintaliivit saa kun pyytää. Vielä ei tarvetta hoikalle tytölle ole ollut.
Dödöä sitten kun haisee. Toistaiseksi ei ole hiki haissut. Pakko sanoa ettei oma hikenikään ole haissut oikeastaan ikinä. Käytän silti päivittäin dödöä suihkun jälkeen tavan vuoksi.
Kyseessä on geneettinen muutos. Saman geenin kantajalla esim korvavaiku on kuivaa. Minulla myös tuo geeni. Tulee Siperiasta kantaäiti tälle geenille.
t.geenitutkija