Ehdottakaas mulle juhlavaatetta
Edellinen on jo vanhanaikainen. Pitäisi muutamat juhlat käydä läpi, pääasiassa synttäreitä, mutta yhdet häät ainakin mahdollisesti tulossa alustavan vihjailun perusteella. Hautajaisvaatteet mulla on olemassa. Olen lyhyt persjalkainen vääräsäärinen pömppävatsa, joten ei tyköistuvaa eikä minimittaa, mutta maksimittakaan ei oikein istu, joten joku polven alapuolelle ehkä. Nilkat on ihan sirot. Olis hyvä, jos olisi vuodenajasta riippumaton, esim. asusteilla muunneltavissa. Mulla on todella surkea maku löytää itse mitään. Ommella en osaa. Oon katsellut Ellosta ja Zalandoa, mutta ei oikein nappaa, eikä kaupoissa ole mitään, mikä nappaisi. Seuraava juhla on kuukauden päästä olevat sedän 60-vuotis -synttärit, joissa olen tarjoilijana, joten olisi hyvä olla sopiva myös tällaiseen tilaisuuteen. En sinnekään ihan arkivaatteissa menisi.
Kommentit (12)
Katso Cellbesin mekot. Sieltä vois löytyä :)
A-linjainen pikkumustamekko. Pituus noin polveen. Eri tavoin asustamalla taipuu moneen tilaisuuteen
Laitan tähän kuvia sellaisista, jotka on sinne päin, mutta ei kuitenkaan:
Yläosasta en tykkää tässä, muuten muoto ja väri olisi aika sopivat:
https://www.leeloo.fi/fi/product/moe-juhlamekko-sininen-m271/17604
Leikkaus ja pituus kiva, kuosi ei ole tyyliäni:
https://www.ellos.fi/ellos-collection/karin-mekko/7008453-01
Kiva perusmalli, joka voisi olla ok, jos pituus on, mutta en halua mustaa:
'
https://www.ellos.fi/tiger-of-sweden/mi-stretch-dress-mekko/1537837-01
PS. sen verran ompelu sujuu, että lyhentää voin, jos malli sallii sen ja kangas on helppoa ommella, esim. puuvilla tai pellava.
Mielelään ei kovin kirjava siis eikä musta. Parhaiten minulle sopii tummat punaisen ja sinisen sävyt sekä violetti.
Sinulle voisi sopia mustat, täysmittaiset, leveälahkeiset housut, joissa on korkea vyötärö ja myös reisissä väljyyttä. Ne ovat mukavat jalassa, pidentävät säärtä ja juuri esim. tarjoilijan hommassa jopa kätevämmätkin kuin mekko tai hame. Jalkaan voisit laittaa mukavat nahkakengät, joissa on tukeva, maltillinen korko. Yläosaksi laittaisin jonkun kauniisti laskeutuvan, ehkä hieman A-linjaisen ohuen juhlaneuleen tai ryhdikkäämmän kauluspaidan, joka olisi sopiva myös vatsan kohdalta (napit eivät saa repsottaa). Jos pidät väreistä, osta värikäs yläosa. Kokomusta asu on myös aina tyylikäs, pidentää ja hoikentaa, ja sitä voi piristää esim. koruilla, kivalla huivilla tai värikkäillä kengillä. Vältä tiukkoja trikoovaatteita ja halpoja materiaaleja. Osta asu, jota voit käyttää muutenkin kuin juhlissa, näin se maksaa itsensä takaisin. Rohkeasti kauppaan kysymään myyjältä lisää ja ihania juhlia sinulle!
Vierailija kirjoitti:
A-linjainen pikkumustamekko. Pituus noin polveen. Eri tavoin asustamalla taipuu moneen tilaisuuteen
Tämä. Itse löysin tällaisen aidon 60-luvun pikkumustan kirppikselta, ja se on ollut luottovaate useita vuosia. Uskomattoman hyvää, vanhaa suomalaista laatua.
Olen itse lyhyt ja keskivartalolihava, ja minulle sopii parhaiten polvipituiset/hieman polven alle yltävät kietaisumekot, joissa on levenevä helma. Kietaisumalli luo illuusiota vyötäröstä, ja levenevä helma tasapainottaa vartaloa.
Tarkoitan siis tämän mallista mekkoa (ei välttämättä tuon väristä):
https://www.zalando.fi/closet-pleated-dress-vapaa-ajan-mekko-cl921c0m0-…
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lyhyt ja keskivartalolihava, ja minulle sopii parhaiten polvipituiset/hieman polven alle yltävät kietaisumekot, joissa on levenevä helma. Kietaisumalli luo illuusiota vyötäröstä, ja levenevä helma tasapainottaa vartaloa.
Tarkoitan siis tämän mallista mekkoa (ei välttämättä tuon väristä):
https://www.zalando.fi/closet-pleated-dress-vapaa-ajan-mekko-cl921c0m0-…
Ton näin jo aikaisemmin ja ehkä muun värisenä toimii, tuo väri näyttää lähinnä navettatakilta ja vyöstä en oikein tykkää yleensäkään. Tuo toinen vaihtoehto ei sovi mulle ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle voisi sopia mustat, täysmittaiset, leveälahkeiset housut, joissa on korkea vyötärö ja myös reisissä väljyyttä. Ne ovat mukavat jalassa, pidentävät säärtä ja juuri esim. tarjoilijan hommassa jopa kätevämmätkin kuin mekko tai hame. Jalkaan voisit laittaa mukavat nahkakengät, joissa on tukeva, maltillinen korko. Yläosaksi laittaisin jonkun kauniisti laskeutuvan, ehkä hieman A-linjaisen ohuen juhlaneuleen tai ryhdikkäämmän kauluspaidan, joka olisi sopiva myös vatsan kohdalta (napit eivät saa repsottaa). Jos pidät väreistä, osta värikäs yläosa. Kokomusta asu on myös aina tyylikäs, pidentää ja hoikentaa, ja sitä voi piristää esim. koruilla, kivalla huivilla tai värikkäillä kengillä. Vältä tiukkoja trikoovaatteita ja halpoja materiaaleja. Osta asu, jota voit käyttää muutenkin kuin juhlissa, näin se maksaa itsensä takaisin. Rohkeasti kauppaan kysymään myyjältä lisää ja ihania juhlia sinulle!
Tällaista olen itse miettinyt muuten ja synttäreille sopii, nykyään naisilla on housuja hautajaisissakin paljon, mutta häihin tämä ei mielestäni oikein ehkä ole hyvä.
Ap lisää, että varsinaista budjettia ei ole, mutta mitään ihan tuhansien eurojen vaatetta en viitsi ostaa.