Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin on käsitys että siivoustyö on helppoa?

Vierailija
01.03.2020 |

Etenkin näinä päivinä kun mitoitukset laitettu tiukille.... ei se sen helpompaa ole kuin missään muussakaan työssä!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai luulla helpoksi fyysisesti luulla, mutta luullaan , että jos kotona siivoaa niin osaa siivota missä vain :D

Vierailija
2/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siivoustyön oppii nopeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se kauhean vaikeaakaan ole, kunhan on saanut siihen tarvittavan koulutuksen ja perehdytyksen. Se on sitten toinen asia, onko se raskasta tai kiireistä. 

Vierailija
4/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu kuvittelevan että se on samanlaista kuin kotona, vain sillä erotuksella että työnä se on aikataulutettua. Monesti olenkin ollut todistamassa kuinka pahasti voidaan metsään mennä kun firma palkkaa kouluttamattoman ja ahkeran henkilön riveihinsä, ja perehdytystäkään ei hoideta kunnolla. Parhaimmillaan lopputulos on hyvä, pahimmillaan esim rakennuksilla loppusiivousporukka aiheuttaa massiiviset vahingot väärillä aineilla/työmenetelmillä.

Vierailija
5/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monet eivät tajua muuta siivousta, mitä eivät itse näe. Rappusiivous tai kotisiivous on kohtalaisen helppoa, joskin vahauksessa pitää olla jo osaamista. Tuurasin rappusiivouksessa yhtenä kesänä lukioikäisenä, mutta vahaukseen en puuttunut. Samoin toimistosiivous pienissä toimistoissa on usein aika yksinkertaista, mutta sitten on nämä erikoistilanteet, missä osata toimia muutenkin kuin vain imuroida ja luututa lattiat, alkaen siivousvälineiden hygieniasta ja puhdistuksesta. Itse asiassa moni ei osaa kotonaankaan käyttää pesuaineita oikein. 

Vierailija
6/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että se ihan tavallinen toimistojen, kauppojen ja rappukäytävien siivoaminen ON helppoa.

Kyllä jokainen ymmärtää, että esim. leikkaussalin, puhdastilan, tulipalon jälkien tai ruumiista aiheutuneiden sotkujen siivoaminen on ihan eri asia.

Mutta jos sanotaan jonkun olevan siivooja, niin ei hänen oleteta tekevän mitään näistä sen enempää kuin jonkun sanoessa olevansa lentäjä oletetaan, että hän lentää hävittäjiä tai jotain presidentin konetta.

Vierailija
7/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ajoilta muistan että se oli huomattavasti haastavampaa kuin nämä tradenomin hommat

Vierailija
8/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoululuokaltani ne ei-niin-fiksut tytöt suorittivat siistijän ammattitutkinnon. Toinen jatkoi myöhemmin opiskelua, mutta toinen jäi teiniäidiksi kaupungin pahimpaan slummiin. Ja vieläpä sellaisen miehen kanssa, johon se tutustui teininä tilanteessa, jossa mies pyysi vieressä ollutta tyttöä moponsa kyytiin. Eli mies ei ollut edes kiinnostunut hänestä.

Arvostan kuitenkin siivoojia, ei sekään työ aina niin helppoa ole. Ehkä osa on valinnut ammatin koska pitää siivoamisesta. Eikä siksi ettei osaisi tehdä mitään muuta.

Vierailija
9/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se kauhean vaikeaakaan ole, kunhan on saanut siihen tarvittavan koulutuksen ja perehdytyksen. Se on sitten toinen asia, onko se raskasta tai kiireistä. 

Juuri näin, helppoa on, eikä tarvitse edes kuvitella.

Vierailija
10/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se nyt oikeasti on. Ei sitä ilman tietoa osaa hyvin - tai oikein - tehdä,  mutta tarvittavat asiat oppii hyvin nopeasti, kunhan vaan joku viitsii perehdyttää. Perehdytyksen puutetta valitettavasti esiintyy joka alalla.

Vierailija
11/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Siivoojan työtä pidetään helppona, koska se on verrattuna useimpiin muihin ammatteihin.

Minusta helppo työ on sellainen, jossa on paljon samanlaisena toistuvia rutiineja ja joista puuttuu tarve jatkuvasti kehittyä. Lisäksi jos ei tarvitse suunnitella omaa työtään vaan voi toistaa muiden ohjeita sellaisenaan, se on helppoa.

Valvooko siivooja öitä miettien, miten tulostavoitteeseen päästään tai miten seuraavan päivän palaveri tulee sujumaan? Ahdistaako häntä deadlinen lähestyminen? Tai se, oliko oikea valinta tehdä näin tai noin?

Itse olen tehnyt nuorena paljon siivoustyötä. Nyt olen opettaja. Kyllä joskus olisi mahtavaa palata takaisin aikaan, jolloin työ oli sellaisenaan valmiina töissä odottamassa. Ei tarvinnut suoda ajatustakaan sille, miten päivästä selviää. Nyt mitään ei tapahdu ilman, että minä teen tuhansia isompia ja pienempiä päätöksiä ja olen suunnitellut etukäteen vaikka jos mitä.

Myös opettajan työn ihmissuhdekuormitus on aivan toista luokkaa. Siivota sai rauhassa yleensä. Nyt pitää säätää koko ajan jonkun murrosikäisen tai hänen vanhempansa kanssa kieli keskellä suuta.

Jos kokemani mukaan pitäisi arvioida näiden töiden vaikeutta asteikolla yhdestä kymmeneen, sanoisin, että siivous on kaksi ja opettaminen seitsemän.

Vierailija
12/12 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska useissa työpaikossa ei vaadita kokemusta tai koulutusta päästäkseen töihin. Jopa minä pääsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä