IS: Jere Karalahti: -Kumpi on tärkeämpää, istua koulunpenkillä vai matkustaa sekä elää eri maissa keräten kokemuksia ja oppia kieliä? - Karalahti yrittikin aikoinaan sanoa tyttärelleen, että tämä jättäisi koulunkäynnin lukion ensimmäiselle luokalle.
Kommentit (46)
Ai vttu tuo Jere on tyhmä!!😂 eiköhän sitä maailmaa ehdi nähdä lukion jälkeenkin. Onneksi tytöllä on vähän enemmän järkeä päässä. Ja äidillään myös.
Koulun penkillä istuminen on tärkeämpää. Se mahdollistaa sen että myöhemmin on rahaa, jolla voi myös matkustella.
Oikeassahan mies on. Monella nuorella paras aika elämästä tuhlaantuu koulunpenkillä.
Ja noissa suositelluissa linkeissä onkin toinen tämän Pohjolan Paolo Coelhon viisauksista: Heroiinin käyttö oli minulle yhtä luonnollista kuin irtokarkkien syöminen.
Millä rahalla siellä maailmalla matkustetaan ja ollaan niin kauan, että ehtii oppia kieliäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan mies on. Monella nuorella paras aika elämästä tuhlaantuu koulunpenkillä.
Elämäm koulu paras?
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla siellä maailmalla matkustetaan ja ollaan niin kauan, että ehtii oppia kieliäkin.
Pappa betalar
Maailmanmatkojen jälkeen asetetutaan Keravalle.
Ei jatkoon.
Olisi ennemmin tarjoutunut maksamaan lapselleen vaihtarivuoden lukiosta, mutta ei se varmaan ole kuullutkaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Myymällä laittomia nautintoaineita?
En tiedä mitä tekisin jos mun mies sanois noin meidän lukiolaisteineille. Luulisin, että on seonnut ja soittaisin valkotakkiset.
Onneksi meillä teinit ovat niin fiksuja, että tajuavat itsekin opiskelun tärkeyden.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä tekisin jos mun mies sanois noin meidän lukiolaisteineille. Luulisin, että on seonnut ja soittaisin valkotakkiset.
Onneksi meillä teinit ovat niin fiksuja, että tajuavat itsekin opiskelun tärkeyden.
Olihan Ronjakin.
Ei muuta kuin katsomaan, millaisia voittajia kouluttamattomat suomalaisnuoret on vaikka Fuengirolassa, vastahan siitä nähtiin dokkari.
Mitä tämä gubbe meinaa? Että kun hän osasi pelata jääkiekkoa, niin sitten kaikki vaan pelaamaan helvvetisti jääkiekkoa ja kaikki saavat rahakkaat pelisopimukset ja kouluja ei tarvita? Mitvit. Tällasia aivopieruja tänään.
Ei tarvita lääkäreitä, insinöörejä, sairaanhoitajia, it-asiantuntijoita, lakimiehiä... Kaikki vaan pelaamaan jäkistä!
Itse asiassa, matkustella voi missä iässä haluaa ja opiskellakin voi nykyään missä iässä haluaa. Jotkut yhdistävät nämä molemmat ja lähtevät esim. vaihtoon, jos on varaa.
Maailmalle ehtii hyvin. Tyttö on alle kaksikymmentä vuotias, joten hänellä voi olla hyvää elämää edessään yli 60 vuotta, joten kyllä siinä ehtii maailmalle.
Vai haluaako isä, että lapsesta tulisi samanlainen kouluttamaton hörhö ja päätä seinään hakkaava tyyppi, jolle kaikki nauravat selän takana?
Itse olen asunut ulkomailla usean vuoden aikuisena ja olihan se mukavaa, mutta vain yksi osa elämästäni. Ei se maailman näkeminen nyt kuitenkaan niin älyttömän hienoa ole varsinkaan jos sitä ei ota oppina, vaan vain ohi menevänsä hetkenä, josta ei saa mitään irti. Usein nuorilla se menee juuri noin ja sitä hötkytään vaan paikasta toiseen, mutta kokemus jää aika vaatimattomaksi, kun ei ole aikaa pysähtyä. Maailma opettaa kyllä, mutta jos ei osaa täällä kotimaassakaan elämän perustaitoja, niin silloin oppi jää vähän vajaaksi. Pitää nähdä metsä puilta, sitä isi-Jere ei tajua.
Minä olin vaihtarina lukiosta, kaksi kertaa yliopistosta, kaksi kertaa väitöskirjaa tehdessä. Outo kuvitelma, että koulutetut eivät näkisi maailmaa.
Miten ei ehdi näkemään maailmaa opiskelujen aikana tai sen jälkeen?
linkki
https://www.is.fi/viihde/art-2000006422200.html