Missä kunnossa on hampaasi ikääsi nähden?
Ikäsi ja montako hammasta on poistettu/juurihoidettu/korvattu kruunulla, implantilla tai sillalla?
Itsellä ikä 40 ja kaksi kruunua.
Kommentit (41)
Aivan järkyttävässä mun mielestä tällä hetkellä. HÄPEÄN tätä asiaa. Multa puuttuu oikea yläkutonen. Vielä 4 kk sitten olivat ikääni nähden ihan hyväkuntoiset, joitain paikattu, mutta ei uusia reikiä 5 vuoteen.
Yksi juurihoidettiin kun olin 20v, ja se fistelöi(!!) marraskuussa, ja jouduttiin nyt poistamaan kun olin 25v. :( Oon tästä vieläkin ihan murtunut.
Kaikki viisaudenhampaat poistettu, yksi n. 17-vuotiaana ja, 3 viimeistä viisaudenhammasta poistettiin nyt edeltävän 3kk kuukauden aikana.
Muutenkin olin aloittamassa oikomishoidon heti kun olen pysyvästi työelämässä, hampaani olivat muutenkin esteettisesti rumat ja vinot, mutta nyt ne paheni eksponentiaalisesti, kun 1 hammas vielä poistettiin, tunnen oloni spurguksi.
Täyspaskat. Poistettu 5-6 hammasta, reikiä, juurihoitoja yms. Olen laittanut kuoret, nyt on komee hymy.
Ikää 38, yksi hammas poistettu koska kolautin sen nuorena ja juurihoidettuna kesti 20v kunnes lopullisesti hajosi ja tulehtui. Tilalla implantti. Muutama paikattu reikä, muuten hampaat hyvässä kunnossa.
Ikää 43 v, yksi viisuri poistettu, koska ei mahtunut riviin. Ei kruunuja, eikä implantteja. Joskus muutamia vuosia sitten aloin huolestua eroosiosta ja vähensin radikaalisti happamien juomien (makukivennäisvedet yms) juomista. Käyn kahden vuoden välein tarkastuksessa, viimeksi ei ollut mitään hoidettavaa. Hampaat pesen sähköhammasharjalla kahdesti päivässä, lankaan iltaisin.
Huonossa kunnossa, kiitos syömishäiriöiden ja masennuslääkkeiden jotka kuivattaa suuta. Pari poistettu, toinen koska juurihoito meni pieleen ja hammas halkesi.
Ei ole ollut koskaan reikiä. Nainen 49 vuotta.
60v. Muutama amalgaamipaikka 70- luvulta, sen jälkeen ei reikiä. Viisurit poistettu. Yksi hammas lohjennut viitisen vuotta sitten ja siihen tehty keraaminen paikka. Oikomishoitoa nuorena ja nykyään purentakisko öisin estämässä narskuttelua.
Eli varmaan hyvässä kunnossa. Kaikki omat hampaat tallella, ei juurihoitoja, ientulehduksia yns. Just kävin rtg- kuvassa ja kaikki ok.
Pesen ja tikutan/ langatan hampaat aamuin illoin, käyn kerran vuodessa hammaslääkärillä ja suuhygienistillä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan normaalit, ei ainakaam mitenkään erityisen huonossa kunnossa. Olen 32v. ja ei ole koskaan paikattu, juurihoidettu tai jouduttu poistamaan hampaita. Parissa takahampaassa voin kyllä havaita ihan pientä karieksen alkua, sellaiset pari tummaa pistettä, mutta ei niille ole tehty mitään ja ne eivät toistaiseksi oireile. Joskus harvoin saattaa tulla hieman verta ikenestä, joka kyllä lähtee tehostamalla hammaspesua. Yleensä pesen kahdesti päivässä ja silloin tällöin lankaan hampaat.
Normaalia paremmassa kunnossa nuo kyllä ovat. Valtaosalla on kolmeenkymppiin mennessä hampaita paikattu. Siis vähintään yksi, mutta usein useampia.
Ei paikkauksia, yksi poistettu takahammas. Narskutan yöllä joten kulumaa on. Ei kaunis hymy mutta vielä hampaat suussa. Ikää 46.
En tiedä, missä kunnossa ikäisilläni eli viiskymppisillä hampaat on. Mulla:
2 implanttia edessä, sain exältäni turpiin ja meni siinä,
3 paikattua hammasta, ihan ehtaa amalgaamia ja laitettu nuoruudessa 80-luvulla,
kaikki viisurit poistettu, 1 oireili ja muut poistettiin oionnan yhteydessä,
oikomishoito aikuisena, ei oo täydellinen purenta vieläkään, mutta päänsäryt ym lähti
Hammaslääkärissä käyn vuosittain poistamassa hammaskiveä, hampaat pesen 2x päivässä sähköharjalla ja lankaan päivittäin.
Kohta 50 mutta hampaita on enemmän kuin yksi. Kongruenssi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein käytte hammastarkastuksessa? Julkisella vai yksityisellä? Ite oon käynyt julkisella lääkärin kehoituksesta 3-5 vuoden välein. Paljon remonttia on tehty ja nyt ajattelin siirtyä yksityisen puolen asiakkaaksi.
Jos on ns. huonot hampaat, niin pitäisi päästä useammin tarkastukseen (vuoden väli). Saattaa säästyä suurilta remonteilta, jos käy säännöllisesti hoidossa. Harmittaa niiden kuntien touhu, joissa esim. paikkausaika annetaan niin pitkälle, että hammas joudutaan juurihoitamaan. Tosin tiedän yksityisen, jossa taas hoidetaan turhaan (raha, raha).
41v. Minulla ei ole yhtään paikkaa, mutta hammaskiveä on alkanut tulemaan iän myötä runsaasti, vaikka hoidan ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Käyn nykyään puolen vuoden välein hammaskiven poistossa.
Huonossa. Olen 22, ja minulla on nyt jo porattu (ei tosin juurihoitoa vaatineita) reikiä 7 hampaasta. Muita toimenpiteitä ei tehty. Useassa hampaassa on jotain vauriota, joita vielä voi kotihoidolla korjata. Pelkään hammaslääkäriä kuollakseni ja olen itkenytkin hammaslääkärin vastaanotolla samalla, kun hammaslääkäri tutkii suuta. Kamala pelko aiheutti sen, että kun vaihdoin asuinkuntaa enkä enää päässyt vanhalle minut tunteneelle lääkärille, niin en uskaltanut mennä enää lainkaan tarkastukseen ja ongelmat kasaantuivat, ja samalla saatoin olla viikonkin pesemättä hampaita, koska mitään vihlontaa tms ei ikinä ollut. Paikkausrumbahan siitä seurasi, kun mieheni vihdoin pakotti minut lääkäriin. Nyt yritän kotihoitaa ja huoltaa hampaitani. Varmaan ennemmin kuolisin kuin joutuisin juurihoitoon, ja se pelottaa jo valmiiksi, että mitä sitten, kun nykyiset paikat alkaa irtoilla, jos sieltä alta löytyy ylläreitä.
Oon nelikymppinen ja hankin lapsena/nuorena about kaikkiin hampaisiin paikat. Sittemmin olen hoitanut paremmin eli nyt tilanne on ollut useamman vuoden vakaa. Yksi juurihoidettu. Harmi kun hampaat ei vaihdu useampaan kertaan parempiin.
Ihan ok kai 26-vuotiaaksi. Ainakin viimeksi suuhygienisti sanoi, että näkee, että hoidan hampaani hyvin.
Murrosiässä hampaat reikiintyi oikein urakalla ja pieniä reikiä paikattiin useita. Sen jälkeen on paikattu kerran (pieni reikä silloinkin) ja siitäkin on varmaan jo 5 vuotta. 4 visuria otettiin pois viime vuonna. Paikkojen uusiminen on varmaan jossain vaiheessa edessä ja hammaskiveä täytyy käydä poistamassa parin vuoden välein.
Ikä 43. Kaikki viisurit poistettu. Kaksi hammasta ylhäältä takaa juurihoidettu mutta huonoin tuloksin. Molemmat piti poistaa kun murenivat suuhun eli mulla on kaksi hammasta vähemmän kuin pitäisi.
Olen 33v. Lapsena vanhempani eivät huolehtineet hampaidenpesustani, joten kolme paikkaa on ollut lapsesta asti. Yksi viisuri on leikattu pois. Muuten siistit hampaat. Alle vuosi tarkastuksesta.
Hammaslääkärin mukaan paremmassa kunnossa kuin keskiverto viisikymppisellä. Yläetuhampaan viereinen hammas oli aika kulunut, mutta hammaslääkäri sanoi, ettei siinä pysy paikka vaan pitää laittaa kuori.
Sanoi samalla, että etuhampaat ovat myös aika kuluneet ja suositteli, että kaikkiin neljään yläetuhampaaseen laitetaan kuori samaan aikaan. Näin sitten tehtiin ja kyllä onkin hyvän näköiset entisiin verrattuna.