Kokemusta haimasyövästä?
Tunnetko haimasyövän sairastaneita?
Mitkä olivat oireet, elinaika diagnoosista kuolemaan?
Kommentit (61)
Isä eli 1,5 vuotta diagnoosista.
Ei auta haiman poistot eikä leikkaukset, koska yleensä siinä vaiheessa kun todetaan, on jo ehtinyt lähettää etäpesäkkeitä mm. maksaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä oli, hän eli 1,5 vuotta diagnoosista.
Löytyikö sattumalta vai oliko jo oireita?
Oireili vatsakipuina ja silmien keltaisuutena. Leikattiin pikaisesti, mutta oli ehtinyt levitä jo keuhkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireili vatsakipuina ja silmien keltaisuutena. Leikattiin pikaisesti, mutta oli ehtinyt levitä jo keuhkoihin.
otan osaa. Oliko silmät ihan todella keltaiset vai vain vähän?
Tutulla kellertää vähän silmät mutta ei suostu mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. En muista ihan tarkalleen, kai ne olivat aika keltaiset. Muutos tapahtui yhtäkkiä ja siksi hän hakeutui hoitoon.
Tuttu menehtyi nopeasti, pidettiin lonkkakipua iskiaksena. Löydettiin liian myöhään. Oli keltaisuutta, päivässä menetti kilon painostaan vaikka ei ollut käynyt hädällä viikkoon.
Eräällä päälle 70v sukulaisella todettiin, oli tupakoinut koko aikuisikänsä runsaasti ja syönyt paljon rasvaista paistettua lihaa, aina työpäivän päätteeksi pisti kyljykset paistumaan. Ei ollut halunnut jäädä eläkkeelle, vaan halusi vielä paahtaa täysipäiväisesti töitä 70-vuotiaanakin. Oireita en tarkemmin tiedä, mutta ainakin vatsavaivoja oli ennen diagnoosia valitellut ja meni siis ihan oireiden takia lääkäriin eikä rutiinitarkastuksessa löydetty. Diagnoosista sai elinaikaa puoli vuotta. Kuoli lopulta parin viikon päästä, kun sai verenmyrkytyksen vatsan seudun leikkauksesta, jonka oli kai tarkoitus helpottaa tilannetta.
Täällä palstalla joku sanoi äitinsä saaneen diagnoosin päivä ennen kuolemaa.
Alle viisi vuotta, yleensä noin 6kk. Tunnen kaksi kummastakin ääripäästä. Molemmilla hoidettiin närästyksenä yms.
Pahin syöpä. Saattohoitokodissa olin töissä.
Nykyisin Suomessa kuolee 30-40 vuotiaita haimasyöpään.
Terminaalivaiheessa oikeastaan vain vatsasyöpä on kivuliaampi ja kamalampi (uloste esim saattaa tulla suun kautta ulos, haju on niin järkyttävä, että taju meinasi lähteä, vaikka nenäsuojaa käytin).
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin Suomessa kuolee 30-40 vuotiaita haimasyöpään.Terminaalivaiheessa oikeastaan vain vatsasyöpä on kivuliaampi ja kamalampi (uloste esim saattaa tulla suun kautta ulos, haju on niin järkyttävä, että taju meinasi lähteä, vaikka nenäsuojaa käytin).
A p u a.
Vuoden sisällä kaksi ystävää on mennyt haimasyöpään. Epämääräisiä kylkikipuja. Puolivuotta tutkimusten aloituksesta kumpikin arkussa. 64v ja 67v.
Tädin mies kuoli pari päivää toteamisesta. Luuli kipujen olevan sydänkipuja, kun oli sydän niin kehnossa kunnossa, että sille ei voitu tehdä mitään. Kuolinsyyksi kirjattiin haimasyöpä.
Jostain luin, että haimasyöpäpotilaista on viiden vuoden päästä toteamisesta vain 5% hengissä. Taitaa olla ennusteeltaan pahin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos silmämunat alkavat kellertää veikkaisin ensiksi sappivikaa. Tulehdusta, mutta voi olla vakavakin vika sapessa. Toki voi olla haimassakin vikaa tai maksassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin Suomessa kuolee 30-40 vuotiaita haimasyöpään.Terminaalivaiheessa oikeastaan vain vatsasyöpä on kivuliaampi ja kamalampi (uloste esim saattaa tulla suun kautta ulos, haju on niin järkyttävä, että taju meinasi lähteä, vaikka nenäsuojaa käytin).
Vähän off topic, mutta kysyn silti; mitä mieltä ammattilaisena saattohoidossa työskennelleenä olet eutanasiasta? Perustelutkin olisi kiva.
Kolme tiedän:
- löydettiin maanantaina, kuoli perjantaina
- löydettiin toukokuussa, kuoli heinäkuussa
- löydettiin alkuvuodesta, kuoli loppukeväästä
Ja yksikään näistä ei ollut epäterveellisesti elävä tmv. Tavallisia kuusikymppisiä.
Haimasyöpä ymmärtääkseni alkaa usein oireilla vasta tilanteen ollessa tosi paha. Ne harvat, siis todella harvat, jotka selviää, selviävät, koska syöpä löytyi sattumalta muun tutkimuksen yhteydessä.
Toivottavasti tohon keksittäis joku seulontatesti.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen parantuneen 60-vuotiaan
Tiedän yhden lapsen jonka tilanne näytti pahalta, mutta hän toipui täysin.
Ukillani. Vatsakipuina ja kolotuksina oireili, meni aina tahdistimen, diabeteksen tai iän piikkiin. Diagnoosista taisi mennä jotakuinkin viikko ja sitten kuoli. Rauha hänen sielulleen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aivan kamalalta.
Kiitos sinulle, teet tärkeää työtä!
Jokainen tapaus on yksilöllinen.