Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raha ratkaista huoltajuuden?

Vierailija
27.02.2020 |

Olemme kolmihenkinen perhe, jossa lapsi 1v. Avioliittomme on tulossa mahdollisesti tiensä päähän. Minä olen jonkin verran alle keskituloinen, miehellä minuun nähden kolminkertaiset tulot. Avioehto on. Asumme tällä hetkellä miehen omistamassa asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Jos ero tulee, uskon että mies haluaa yhteishuoltajuuden ja viikko-viikko -jaon lapsen osalta, ja minulla ei ole mitään sitä vastaan siltä kannalta, että hän on lapselle hyvä isä.

Ongelma tulee vastaan siinä, että minulla ei ole rahallisesti mitään realistista mahdollisuutta jäädä asumaan tälle alueelle, tai millekään sellaiselle alueelle, jolle mies suostuisi muuttamaan. Viikko-viikko järjestely ymmärtääkseni tarkoittaisi, että meidän molempien tulee asua järkevän matkan sisällä päiväkodista, jonne lapsi menee (on vielä kotona kanssani)? Minulle realistisin vaihtoehto olisi muuttaa johonkin pk-seutua ympäröivistä pienemmistä kaupungeista, mutta tiedän jo, ettei mies suostuisi ikimaailmassa muuttamaan sinne.

Voinko minä joutua etävanhemmaksi tai menettää lapsen huoltajuuden kokonaan sillä perusteella, että minulla ei ole varaa asua nykyisellä asuinalueellamme tai millään sellaisella alueella, jonka mies kelpuuttaisi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä varmaan ymmärtää tilanteen ja muuttaa alueelle, jonne lapsi pystyy kulkemaan sinun valitsemaltasi alueelta. 

Vierailija
2/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä varmaan ymmärtää tilanteen ja muuttaa alueelle, jonne lapsi pystyy kulkemaan sinun valitsemaltasi alueelta. 

Tämä on se mitä kovasti toivon, ja jos hyvä tuuri käy, niin hän joustaa. Muutaman avioeron vierestä nähneenä kuitenkin tiedän, että ero voi ajautua parhaasta yrityksestä huolimatta riitaisaksi ja rumaksi. Mieheni tuntien on olemassa riski, että hän ei suostukaan joustamaan. Sen vuoksi olisin kiinnostunut tietämään, miten asiassa voi huonolla tuurilla käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsen isä vaikka lainata sinulle rahaa, tai auttaa saamaan pankista lainaa, jotta voisitte asua lähekkäin? Tyyliin vaikkapa arvoasuntoanne vastaan? Kai sinulla on työpaikka? Ei kantakaupungin kaksiot välttämättä maltaita maksa.

Minä tein näin, kun erosimme exän kanssa. Ostin kotimme läheltä miehelle kaksion, jotta hänen olisi helppo tulla lasta tapaamaan.

Onhan Helsingissä myös arvoalueita vähän huonompien alueiden vieressä. Jos miehellesi sopisi tuollainen järjestely, että hän parempituloisena asuisi arvoalueella ja sinä köyhemmällä alueelle.

Ajatelkaa lapsen parasta.

Vierailija
4/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin annetaan miehelle yksinhuoltajuus vaikka oiskin syytä. Jos ei sinulla ole edes vankila tai ulosotto tai vastavia tuomioita niskassa niin ei sen puoleen hätää. Muutat sinne jonnekkin huitsin nevadan ja mies tuskin tulee perässä. Saat yksinhuoltajuuden, ja siinä sitten oletkin sen 200e/kk korvauksen kanssa joka peittää puolet lapsen lisäkuluista.

Jos etäisyyttä on terpeeksi lapsi ja isä näkee toisiaan aina vaan vähemmän kunnes katkeaa täysin. Tai mene ja tiedä, ehkä mies on kova pitämään yhteyttä. Sen tietää jo nyt vrt miten muuten on yhteydessä joka suuntaan.

Vierailija
5/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko lapsen isä vaikka lainata sinulle rahaa, tai auttaa saamaan pankista lainaa, jotta voisitte asua lähekkäin? Tyyliin vaikkapa arvoasuntoanne vastaan? Kai sinulla on työpaikka? Ei kantakaupungin kaksiot välttämättä maltaita maksa.

Minä tein näin, kun erosimme exän kanssa. Ostin kotimme läheltä miehelle kaksion, jotta hänen olisi helppo tulla lasta tapaamaan.

Onhan Helsingissä myös arvoalueita vähän huonompien alueiden vieressä. Jos miehellesi sopisi tuollainen järjestely, että hän parempituloisena asuisi arvoalueella ja sinä köyhemmällä alueelle.

Mies siis maksoi markkinahintaista vuokraa minulle. Ehkä miehesi suostuu ostamaan asunnon sijoitusasunnoksi, jossa voitte asua lapsen kanssa.

Vierailija
6/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies siis maksoi markkinahintaista vuokraa minulle. Ehkä miehesi suostuu ostamaan asunnon sijoitusasunnoksi, jossa voitte asua lapsen kanssa.

Saathan asumistukea vuokraan kuitenkin, jos olet pienituloinen. Mieshän voisi vielä joustaa muutaman satasen vuokrassa.

Jos miehellä on tyyliin 3 h + k kantakaupungissa, sen hinnalla melkein saa jo kaksi kaksiota, jonne mahtuisitte majoittamaan lapsen viikko-viikko systeemillä.

Vierailija
7/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähekkäin asuminen palvelee lapsen etua ja myös teidän vanhempien etua. Saatte molemmat omaa aikaa, kun lapsen on helppo siirtyä kodista toiseen.

Vierailija
8/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saathan asumistukea vuokraan kuitenkin, jos olet pienituloinen. Mieshän voisi vielä joustaa muutaman satasen vuokrassa.

Jos miehellä on tyyliin 3 h + k kantakaupungissa, sen hinnalla melkein saa jo kaksi kaksiota, jonne mahtuisitte majoittamaan lapsen viikko-viikko systeemillä.

+ Kaksi kaksiota on sijoitusmielessä parempi, kuin saman hintainen isompi asunto. Eli miehesi voittaisi taloudellisesti tuossa myös.

Vierailija
9/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa onneksi varallisuus ei vaikuta huoltajuuteen. Jenkeisssä aina. Siitä syystä siellä monesti isä saa huoltajuuteen.

Ennemmin isä voi jäädä etävanhemmaksi, jos joudut muuttamaan kauemmaksi.

Vierailija
10/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulta tietenkään huoltajuutta viedä.

Vierailija
11/11 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin annetaan miehelle yksinhuoltajuus vaikka oiskin syytä. Jos ei sinulla ole edes vankila tai ulosotto tai vastavia tuomioita niskassa niin ei sen puoleen hätää. Muutat sinne jonnekkin huitsin nevadan ja mies tuskin tulee perässä. Saat yksinhuoltajuuden, ja siinä sitten oletkin sen 200e/kk korvauksen kanssa joka peittää puolet lapsen lisäkuluista.

Jos etäisyyttä on terpeeksi lapsi ja isä näkee toisiaan aina vaan vähemmän kunnes katkeaa täysin. Tai mene ja tiedä, ehkä mies on kova pitämään yhteyttä. Sen tietää jo nyt vrt miten muuten on yhteydessä joka suuntaan.

Yksinhuoltajuutta ei saa ellei toinen huoltaja suostu huoltajuudestaan luopumaan.