Selittäkää mulle joku tämä vitsi, jota en tajua
Hyvin pukeutunut tukholmalaisherra on metsästysretkellä maaseudulla. Hän tähtää ja ampuu ankan. Lintu putoaa talonpojan pellolle, ja talonpoika ilmoittaa, että se on hänen. Koska molemmat haluavat linnun, talonpoika ehdottaa, että he ratkaisevat riidan perinteisellä tavalla: "Minä potkaisen sinua nivusiin niin kovaa kuin pystyn, ja sitten sinä teet samoin minulle. Se joka huutaa vähemmän, saa pitää linnun."
Kaupunkilaismies suostuu ehdotukseen. Talonpoika potkaisee häntä kaikin voimin jalkoväliin, ja hän lyyhistyy maahan. Kahdenkymmenen minuutin kuluttua hän kykenee vihdoin kompuroimaan ylös ja ähkäisee: "Minun vuoroni."
"Äh", sanoo talonpoika ja kääntyy lähteäkseen. "Pidä ankka."
Kommentit (12)
kartanonherra paddington kirjoitti:
En tiedä. Ehkä talonpoika oli vain ilkeä psykopaatti joka tahtoi satuttaa. Itse olisin kyllä kenkinyt häntä kuitenkin kasseille, sillä hänen idea. Ankasta nyt niin viis enää siinä vaiheessa.
Tämä vastaus oli paljon hauskempi kuin itse vitsi.
Talonpoika halusi vaan katsoa lähteekö urpo noin typerään ideaan. No lähti ja pääsi potkaisemaan. Ankasta viis.
Minä ymmärtäisin, että vitsi oli siinä, että toinen sai potkaista toista nivusille. Ehkei hän oikeasti edes halunnut ankkaa, vaan syyn potkaista toista nivusille.
En tiedä onko vitsissä myös tarkoitus tehdä pilaa kaupunkilaisista ja/tai maalaisista. Jos, niin mitä, en ymmärrä. En kai ole sisäistänyt stereotypioita, joihin tässä mahdollisesti viitataan.
Minäkin ymmärtäisin niin, että tässä naureskellaan maalaisille vs kaupunkilaisille.
Toisaalta (ehkä tahattomasti?) myös miehille, joiden anatomia ja kulttuuri mahdollistavat tuollaiset tapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Talonpoika halusi vaan katsoa lähteekö urpo noin typerään ideaan. No lähti ja pääsi potkaisemaan. Ankasta viis.
No olipas huono vitsi. Olisin kuvitellut että tässä olisi ollut joku nokkelampi twisti. Ja tämä oli vielä äänestetty Ruotsin parhaaksi vitsiksi. 🙄
Kiitos selityksestä!
Ap
Kaupunkilaismieshän ei tämän tarinan mukaan huutanut ollenkaan, eli maalaistollo tajusi hävinneensä ja luovutti palkinnon (ankan) voittajalle koska hän tajusi ettei voi voittaa.
Säästyi itse samalla potkulta.
Vai tarkoitettiinko että herra oli tyhmä. Kuten sanottiin muinoin maalla, "ei erottanut rottaa peltomyyrästä", rottia siellä harvemmin oli, vain hiiriä.
Eihän se ankka talonpojan ollut, mutta tietysti sai hyvän syy potkaista munille tiluksillaan häiriköivää ääliötä.
Tästä vitsistä on olemassa muitakin versioita. Niihin tosin kuuluu se, että muut "duunarit" näkevät tilanteen ja ihailevat alempiarvoista maajussia joka noin vain potkaisee "herraa" nivusille.
On aina hauskaa potkaista rikasta änkyrää kasseille. Miettikää Wahlroosia.
Eurooppalaiset ovat lähettäneet ja maksaneet ihmiselle jotta ihminen ampuisi salaa harvinaisia andien condoreita ja liian monia ollaan salamurhattu. Paskat varis kansalaiset!
Tappavat oravia ja hevosiakin.
Rotan vuosi on haasteellinen niiden mieleen kuin rotatkin on kadotettava heidän mielestä. Pelkästään lammas ja ķameli ovat heille aitoja ja alkuperöisiä nelijalkaisia. Koirakin on ruma heidän mielestä ja hyeenat ja kirahvit aitoja ja oikeita.
En tiedä. Ehkä talonpoika oli vain ilkeä psykopaatti joka tahtoi satuttaa. Itse olisin kyllä kenkinyt häntä kuitenkin kasseille, sillä hänen idea. Ankasta nyt niin viis enää siinä vaiheessa.