Äitiysvapaalle ilman isoja säästöjä
Miten te niukoilla säästöillä äitiysvapaalle jääneet olette pärjänneet rahallisesti ja kauanko olitte kotona lapsen kanssa? Niukoilla säästöillä tarkoitan nyt, ettei ole mitään useita tuhansia ollut säästössä. Keskusteluja lukiessa kuulostaa hurjalta, kun moni on ehtinyt säästää hirveän isoja summia. Itsekin olisin niin tehnyt jos olisin pystynyt, mutta kaikilla vaan ei siihen mahdollisuutta ole.
Kommentit (17)
Näillä palstoilla aina pitävät itsestään suurinta ääntä ne joilla on kaikki puitteet olleet kunnossa jolloin se kuulostaa siltä, että on jotenkin epänormaalia jos ei ole 15000e säästössä, omistusasunto ja vakityö. Tietysti hienoa jos näin on, mutta nykyisessä maailmanmenossa (pätkätyöt, epävarmat parisuhteet jne) on kyllä tavallisempaa ettei elämä ole ihan niin valmis lapsen tullessa. Ei se lapsi paljon vaadi, jos ihan perusasiat on kunnossa.
Ei ollut mitään säästössä ja määräaikainen työkin päättyi lapsen syntymään. Miehellä oli vakipaikka ja pärjättiin.
Olisi kiva tietää paljonko miehet säästävät lapsen syntymän varalle.
Minkä suuruisilla tuloilla sitten olette pärjänneet te, joilla säästöt eivät ole kustantaneet elämistä?
Oletko yksinhuoltaja vai miksi juuri naisen pitäisi säästää ja lapsen isän säästöistä ei ole mitään mainintaa?
Vierailija kirjoitti:
Minkä suuruisilla tuloilla sitten olette pärjänneet te, joilla säästöt eivät ole kustantaneet elämistä?
Luonnollisesti kahden vanhemman perheessä työssäkäyvä maksaa suurimman osan menoista. Miksi ei teillä?
Esikoinen syntyi parin viikon päästä gradun palauttamisesta. Mies opiskeli. Miminiäitiysrahaa sain ja hetken opintotukea päälle. Mies teki välillä työvuoroja. Tiukkaa oli mutta pärjättiin. Sain töitä, kun lapsi oli 1,5 vuotias. Mies valmistui samoihin aikoihin ja työllistyi myös.
Olin opiskelija, jolla oli säästöjä 0e. Pärjäsin ihan hyvin, vaikka olin yh.
0 euroa säästöä. Olin kotona 17 vuotta ja sitten olikin jo useampi satatuhatta mulla säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Äityisraha+asumistuki+lapsilisä. Laske siitä.
Suurin osa ei ole kerryttänyt mitään tuhansien eurojen säästöjä ennen lasten tuloa.
Mä en tiedä yhtäkään kaveripiiristäni, jolla olisi ollut jotain säästöjä kotiin jäämistä varten. Osa meni töihin, kun äitiyspäiväraha (vai mikä onkaan nimeltään) loppui. Osa oli kotona kauemmin ja mies luonnollisesti maksoi suurimman osan elämisestä. Yhden perheen kohdalla isä jäi kotiin, kun äitiyspäiväraha päättyi eikä hänelläkään ollut säästöjä, työssä käyvä vaimo maksoi pitkälti elämisen.
Eihän säästöistä ikinä haittaa ole, mutta ei niiden haaliminen ennen perheen perustamista ehkä kuitenkaan ihan niin yleinen tapa ole mitä tältä palstalta voisi ehkä ymmärtää.
Ei meilläkään ole parin kk "puskuria" lukuunottamatta mitään säästöjä. Jäin juuri äitiyslomalle kun toinen lapsi syntyy. Palkkani on hyvä joten äitiys- ja vanhempainrahat hyvät. Ajattelin olla kotona 11 kk josta pidän kuukauden kesälomaa, sen jälkeen mies pari kuukautta.
Mihin sinä tarvit säästöjä? Sinä olet kotona hommissa, mies hoitaa elannon? Ja tukiakin saat.
No kyllä mä pidän säästämistä äitiyslomaa varten ihan järkevänä. Pääsee pienemmällä stressillä kun on edes vähän säästöjä.
Itsellä oli säästöjä joku 4000 ja enemmänkin ois mieluusti saanu olla. Mutta kyllä me pärjättiin. Tiukkaa toki oli. Äitiysloma oli ihan jees mutta hoitovapaalla tulot on oikeesti ihan minimaaliset.
Me olemme aina suhtautuneet tähän asiaan niin, että tulot suhteutetaan menoihin. Eli olemme olleet varovaisia, että tarvittaessa pärjäämme toisen palkalla. Eli käytännössä asuminen ja laskut pitää olla maksettavissa toisen palkalla niin, että jää rahaa vielä ruokaan ja pakollisiin muihin menoihin. Tällä systeemillä meillä ei ole ollut ongelmaa hoitovapaiden kanssa. Toki hoitovapaalla ei ole varaa ylläpitää vastaavaa elintasoa kuin töissä.
No ei penniäkään ollut säästössä kun aloin odottamaan esikoista kaupan kassana.
Mies kuljetusalalla.
Pärjättiin ihan hyvin,vaikka uutena ostettiin kaikki vaunuista lähtien.
Vauva syntymästä 1vuotiaaksi eli lapsilisällä vaikka oli korvikevauva alusta asti,en tehnyt itse soseita ja en harrastanut kestovaippoja.
Vähän katsoo mitä ostaa niin hyvin se menee.