Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ette komenna lapsianne?

Vierailija
24.02.2020 |

Kertoisitteko perustelujanne, miksi ette puutu tiukasti lapsenne toimintaan, jos hän aiheuttaa sillä selkeän vaaratilanteen toisia/itseään kohtaan. Puhutaan alle eskari-ikäisistä lapsista ja otetaan esimerkiksi tilanne, jossa lapsi heittelee painavaa tavaraa toista ihmistä kohti. Miksi annatte sen jatkua niin kauan, että ulkopuolinen puuttuu siihen, vaikka näette tilanteen itsekin? Haluaisin vilpittömästi ymmärtää. Jos lapsi ei tottele kieltoanne, niin koetteko loukkaavanne lapsen itsemääräämisoikeutta, jos joko a) haette lapsen tilanteesta väkisin pois, tai b) otatte sen vaarallisen esineen väkisin pois? Vai pelkäättekö, että lapsi suuttuu? Aivan pienethän eivät edes ymmärrä, että toista voi sattua tai ikkuna voi mennä rikki jne. mutta jos vanhempi ei tällaista koskaan opeta, niin ... No kertokaa, olen pelkkänä korvana.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole lapsia, mutta kävi yksi päivä lenkillä niin, että joku mamma käveli jonkun eskari-ikäisen pojan kanssa vastaan ja poika leikki kepillä pyssyleikkiä ja alkoi osoitella mua sillä kepillä mamman katsoessa vierestä. Omasta mielestäni vaikka kyseessä leikki niin vieraita ihmisiä ei osoitella edes keppipyssyllä. No mutta toimin sitten aika lapsellisesti itsekin, kun ärsytti ja tein käsillä pyssyn ja osoittelin poikaa takaisin, josta tuo mamma suuttui minulle :D

Teit väärin ja todella typerästi.

Tuon lapsen käytöksen voi ymmärtää, mutta sinun käytöstäsi ei.

Niin, lapsi on lapsi eikä aina ymmärrä tekevänsä väärin. Tästä syystä sen äidin olisikin ollut parempi opettaa lapselleen, ettei toisia ihmisiä saa osoittaa leikkiaseilla. Nyt lapsi tuskin oppi tilanteesta mitään, koska äitinsä alkoi komentelemaan vierasta aikuista salliessaan lapsen käyttäytyä miten sattuu.

Vierailija
42/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä kaikki on tasavertaisia.

Näin kuuluukin olla. Kaikki on tasavertaisia ihmisiä, myös lapset.

Kuitenkin aikuisilla on päätäntävalta. Päätäntävalta ei kata mielivaltaa, tyranniaa, ei estä lapsen mielipiteen kuulemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole lapsia, mutta kävi yksi päivä lenkillä niin, että joku mamma käveli jonkun eskari-ikäisen pojan kanssa vastaan ja poika leikki kepillä pyssyleikkiä ja alkoi osoitella mua sillä kepillä mamman katsoessa vierestä. Omasta mielestäni vaikka kyseessä leikki niin vieraita ihmisiä ei osoitella edes keppipyssyllä. No mutta toimin sitten aika lapsellisesti itsekin, kun ärsytti ja tein käsillä pyssyn ja osoittelin poikaa takaisin, josta tuo mamma suuttui minulle :D

Teit väärin ja todella typerästi.

Tuon lapsen käytöksen voi ymmärtää, mutta sinun käytöstäsi ei.

Niin, lapsi on lapsi eikä aina ymmärrä tekevänsä väärin. Tästä syystä sen äidin olisikin ollut parempi opettaa lapselleen, ettei toisia ihmisiä saa osoittaa leikkiaseilla. Nyt lapsi tuskin oppi tilanteesta mitään, koska äitinsä alkoi komentelemaan vierasta aikuista salliessaan lapsen käyttäytyä miten sattuu.

Jalkakäytävällä kohtaamistilanne on sen verran nopea, ettei toinen osapuoli voi tehdä luotettavia johtopätöksiä ko. äidin kasvatusmetodeista. Lähinnä kohtaaja teki lapselle ja äidille keskisormieleeseen verrattavissa olevan älynväläyksen. Tätähän juuri liikenneraivokin on. Selkäytimestä tulevaa harkitsematonta pers*ilyä.

Vierailija
44/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että etenkin poikien sallitaan käyttäytyä huonosti, äidit usein jopa näkevät käytöksen selvästi mutta eivät vaan noteeraa sitä. Jos puistossa on kasa lapsia äiteineen, se 4-6-vuotias poika kera äitinsä tulee olemaan 99,9% todennäköisyydellä huonokäytöksinen. 

t. 6-vuotiaan tytön äiti 

ps. Ei, tuntemattomia ei tosiaankaan osoitella leikkiaseilla tms. 

Kyllä tuo on vaan sitäkin, että alle kouluiässä pojat käyttäytyvät huonommin kuin tytöt. Pojat kehittyvät tunne-elämältään ja muutenkin hitaammin kuin tytöt. Kyllä varmasti jokainen alalla oleva on tämän havainnut.

Tämänhän vuoksi tytöt ovat alidiagnosoitujakin nepsy-ongelmissa, heidän reaktiot ovat erilaisia eivätkä usein niin näkyviä.

T. Lto, lapseton, jos se nyt jää mieltä vaivaamaan.

Vierailija
45/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että etenkin poikien sallitaan käyttäytyä huonosti, äidit usein jopa näkevät käytöksen selvästi mutta eivät vaan noteeraa sitä. Jos puistossa on kasa lapsia äiteineen, se 4-6-vuotias poika kera äitinsä tulee olemaan 99,9% todennäköisyydellä huonokäytöksinen. 

t. 6-vuotiaan tytön äiti 

ps. Ei, tuntemattomia ei tosiaankaan osoitella leikkiaseilla tms. 

Kyllä tuo on vaan sitäkin, että alle kouluiässä pojat käyttäytyvät huonommin kuin tytöt. Pojat kehittyvät tunne-elämältään ja muutenkin hitaammin kuin tytöt. Kyllä varmasti jokainen alalla oleva on tämän havainnut.

Tämänhän vuoksi tytöt ovat alidiagnosoitujakin nepsy-ongelmissa, heidän reaktiot ovat erilaisia eivätkä usein niin näkyviä.

T. Lto, lapseton, jos se nyt jää mieltä vaivaamaan.

Nepsy-ongelmissa puolestaan ylidiagnosoidaan loppuvuodesta syntyneitä poikia, joten voidaan miettiä, onko ammattilaisillakaan riittävästi tietoa ja näkemystä tunnistamaan kypsyyserojen merkitys.

Vierailija
46/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Meillä on kaksi tyttöä ja yksi poika. Kyllä se poika vaan on käyttäytynyt pienenä ns. näkyvämmin huonosti. Aina olen kyllä kaikkia kasvattanut ja yhtä lailla puuttunut tilanteisiin sukupuolesta huolimatta. Pointtini on, että poikien kanssa niitä tilanteita tulee vain kymmenen kertaa enemmän kuin tyttöjen kanssa, ja en sinänsä siis ihmettele että joku väsyy hoitamaan jokaikisen tilanteen täydellisesti. Ja meidänkin poika oli kuitenkin kiltti poika moniin muihin verrattuna.

Tyttöjen maailma taas on erilainen. Tytöt puhuvat enemmän pahaa selän takana ja kiusaavat leikin sisällä, eikö tähän välttämättä puututa kun sitä ajatellaan vain "normaalina" tyttöjen riitelyä tai mikä pahinta "kissatappeluna". Nämä kissatappelijat sitten jonain päivänä kiusaavat vielä jonkun itsemurhan partaalle.

Ja omatkin tytöt on tuota tehneet, että leikissä annetaan aina jollekin se huonoon rooli/lelu tai savustetaan ulos leikistä, saatetaan jopa valehdella jostain lapsesta aikuisille tms. Minä olen aina puuttunut tähän, siis ihan aina, ja samaa en voi sanoa monen muun tytön vanhemmasta.

Vierailija
47/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai komennan lapsia vaaratilanteissa enkä anna ketään heitellä painavilla esineilä. Mutta esim. kaupassa käveleminen ei ole vaaratilanne. Aikuisetkin voivat katsoa ympärilleen.

Vierailija
48/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme komenna lapsiamme koska haluamme heistä perus suomalaisia isän maan puolustajia

Vierailija
49/49 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hämmentävää, että taaperoiden annetaan juoksennella ruuhkaisessa kaupassa. On todella vaarallista, kun juuri ja juuri kävelemään oppinut juoksentelee ympäri kauppaa ja muut joutuvat väistämään. Kerran lähes potkaisin sellaista juoksevaa taaperoa, kun en yksinkertasesti nähnyt sitä! Eikä vanhemmat tee elettäkään estääkseen sitä juoksemista.

Ole seuraavalla kerralla varovaisempi.

Jotenkin siis pitäis saada hankittua silmät selkään ja sivuille, että voi väistellä näitä pentuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi