Olen kotikiusattu
Olen 17-vuotias nuori ja minusta tuntuu, että perheeni inhoaa minua. Olen masentunut ja ahdistunut, enkä oikein ole nyt saanu elämääni järkevää otetta. Keskeytin juuri lukion, mutta olen hakenut opiskelemaan ja syksyllä olisi tarkoitus aloittaa kyllä ammatilliset opinnot. Tällä hetkellä en tee siis mitään. Ymmärrän, että vanhempani ovat tästä vihaisia ja se on mielestäni täysin oikeutettua. Siitä en kuitenkaan pidä, että vanhempani puuttuvat muihin asioihini, ymmärrän kyllä tämän kouluasian koska asun yhä kotona. Mutta vanhempani ja Isovanhempani puuttuvat myös syömisiini todella ikävällä tavalla. Olen ylipainoinen ja sairastan monimuotoista syömishäiriötä, mutta vanhempani arvostelevat jatkuvasti lihavuuttani ja katsovat pahasti minua kun syön. He myös puhuvat että "tuo" tyhjensi taas jääkaapin ja muuta ikävää, minua tahallaan nöyryyttävää. Tästä seuraa se, että oksennan, ja lisää kiusaamista vanhemmiltani. Olen hakenut apua mielenterveysongelmiini ja syömishäiriööni ja tämäkös vasta vanhempia naurattaa. Noloa heidän mielestään käydä psykologilla ja urkkivat jatkuvasti mitä olen siellä puhunut, että saisivat lisää naurunaihetta. Paha oloni on kuulemma narsistista manipulointia ja jos itken tai muuten näytän tunteitani, on sekin kiristämistä. Minulla on myös täydellinen isosisko, johon vanhempani ja Isovanhempani rakastavat minua verrata. Isosiskoni on hoikka, kaunis, neljän laudaturin ylioppilas joka vetää huippuarvosanoja yliopistosta ilman mitään vaivaa. Sisko saa syödä mitä tahansa ja vanhemmat ostavat kotiin aina viikonlopuksi vaikka mitä *askaa jotta siskoni saisi syödä niitä, mutta auta armias, jos minä niihin kosken. Saan myös jatkuvasti kuulla siitä miten hyvä ja lahjakas, hyväkuntoinen ja miesten mielestä kuuma siskoni on. Jos minä edes puhun miehelle, saan kuulla olevani saastainen h***a. Äitini on myös avoimesti kertonut minun olevan vahinko ja sen mukaisesti on kohdeltukin aina. Kotoa en saa muuttaa, koska se on kallista ja vanhemmille muka tulee ikävä minua. Olisin äärimmäisen onnellinen jos vain saisin jättää lapsuudenperheeni kokonaan elämästäni ja pääsisin asumaan yksin.
Kommentit (17)
Samaa se on kaikilla teineillä. Muuta vain omillesi ja mene töihin niin et ole vanhemmistasi riippuvainen.
Jatka stooriasi kirjaksi asti. Kustantamot julkaisevat sen varmasti.
Vanhempasi ovat vastuussa sinusta 18v asti, joten suosittelen tekemään lastensuojelu-ilmoituksen heti huomenna aamusta niin sieltä tulee lastensuojelu-viranomaiset ihan takuulla käymään. Voit selittää ensin rauhassa miten asia on, ja kertoa että koet vanhemmiltasi ja isovanhemmiltasi sinuun kohdistuvasta epäasiallisesta käytöksestä. Kerrot samalla, että sinulla on jo valmiina muutenkin syömishäiriö- ja masennus-taustaa tälläkin hetkellä. Kannattaa ajoissa antaa toisten puuttua asiaan, että asiaan tulee ratkaisu ja loppu.
Lopetin koulun, koska paniikkihäiriö ja masennus ovat uuvuttaneet minut täysin. Ajattelin tämän kevään ajan saada päätäni vähän parempaan kuntoon. Olen hakenut vaikka mitä töitä, mutta eihän tällainen kouluttamaton alaikäinen mt-ongelmainen ja huonokuntoinen luuseri ole mitään kuuminta hottia työmarkkinoilla. En ole ikinä tavannut tällaista missään muussa perheessä enkä jaksa uskoa, että normaaleissa perheissä nuoria kohdeltaisiin näin.
Ap
Pää pystyyn. Mieti miten sinua lytänneet ihmiset nauttivat, jos romahdat tai itse alistut vapaaehtoisesti luuseriksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lopetit koulun?
Mikä tuossa ap:n tekstissä oli nyt epäselvää?
Huono olo, syömishöiriö, masennus ja kotiasiat päin hel######.
En kyllä menisi edes vitsillä heittämään, että miksi miksi ja miksi.
Ihme, että ap on kestänyt kosla itsellä olisi henki ollut kyseessä aika päiviä sitten.
Olen pahoillani puolestasi. Kaikki perheet eivät ole normaaleja ja liian monessa perheessä käytetään henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Lasua joku jo suositteli sinulle. Voisitko sen lisäksi päästä asumaan jonnekin muualle, itseksesi tai jonkun turvallisen aikuisen luo?
Vierailija kirjoitti:
Pää pystyyn. Mieti miten sinua lytänneet ihmiset nauttivat, jos romahdat tai itse alistut vapaaehtoisesti luuseriksi.
Miten te voitte kommentoida tuollaista aloittajalle? Luoja sentään, antakaa jotain myötätuntoa vai oletteko jotain narsisteja??? Hän sentään yrittää koko aikaa pysyä kasassa, mutta lyllä tuossa lyttyyn nyt väkisinkin rupeaa menemään.
Muuta ap. Olet alaikäinen, joten varmasti saat tukea selittäessäsi tilanteen esim. sosiaalityöntekijöille. Olet niin nuori ja mielesi on herkässä vaiheessa, mutta se ei ole sinun syytäsi. Olet arvokas itsenäsi. Se tulee olemaan ihan h*lvetin vaikeaa, mutta sen arvoista. Onko sinulla ystäviä tukenasi? Onneksi sinulla on hoitotahot. Tukeudu rohkeasti myös heihin. Lähde, älä jää tuhlaamaan elämääsi.
En tiedä, miten saisin rahat riittämään, jos muuttaisin yksin asumaan, edes tukien kanssa. Töitäkään ei saa kovin helposti. Olen kyllä suunnittellut, että kun aloitan opinnot, muutan mieluummin amiksen asuntolaan kuin olen kotona. Lasusta en kyllä tiedä, en koe itse sitä välttämättä tarpeelliseksi ja pelkään, että merkinnät asiakkuudesta vaikeuttavat elämää myöhemmin.
Ap
Tule minulle naiseksi, niin saat olla rauhassa.
M36
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten saisin rahat riittämään, jos muuttaisin yksin asumaan, edes tukien kanssa. Töitäkään ei saa kovin helposti. Olen kyllä suunnittellut, että kun aloitan opinnot, muutan mieluummin amiksen asuntolaan kuin olen kotona. Lasusta en kyllä tiedä, en koe itse sitä välttämättä tarpeelliseksi ja pelkään, että merkinnät asiakkuudesta vaikeuttavat elämää myöhemmin.
Ap
Se on sitten sinun valintasi. Tuskin sinulla nytkään paljon on rahaa käytössäsi? Kyllä sinä pärjäät, jos todella haluat. En usko, että raha on se todellinen ongelma vaan tunnepuoli, mikä on ymmärrettävää. Lasut eivät tule hankaloittamaan elämääsi. Muutenkaan, jos se jonkun tietoon tulisi niin kukaan ei syyttäisi lasta vaan syyttävä sormi osuisi vanhempiin, mikä on sekin typerää käytöstä, mutta pointti oli, ettei sitä tarvitse murehtia. Sinulle on annettu ratkaisut ongelmasii. Karu fakta on ja sanon sen nyt sinun takiasi suoraan, että voit itse päättää elämäsi suunnan. Toivon kaikkea hyvää valitsemallesi tielle joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tee itsestäsi lasu.
Tämä on hyvä idea. Itsestään voi tosiaankin tehdä lastensuojeluilmoituksen niin kauan kun on alaikäinen. Jos sinun huostaanotetaan, pääset pois vanhempiesi vaikutuspiiristä. Ja täyttäessäsi 18 vuotta (alle vuosi enää) saat sossusta itsenäistymisrahan, jonka turvin pääset aloittamaan itsenäisen elämäsi.
Ja viimeistään kun täytät 18v, katkaiset välit vanhempiisi ja siskoosi täysin. Et reagoi heidän yhteydenottoyrityksiinsä.
Unohdin mainita, että en saisi olla passiivinen, mutta en myöskään saa harrastaa mitään tai tavata kavereitani, koska sitten minua täytyy jatkuvasti kuskata (asutaan maaseudulla) ja sekin on narsismia, jos haluan tavata kavereitani vapaa-ajalla. Viikonloppuisin ei saa olla poissa kotoa, koska silloin tulee sisko, jonka kanssa pitäisi viettää aikaa, mutta emme ole kiinnostuneita toistemme seurasta joten on aivan sama, olenko kotona vai en. Sitten jos en käy missään tai tapaa kavereita, olen huomionhakuinen ja laiska. Teen aina kaiken väärin ja jos kysyn miten minun halutaan toimivan, yritän manipuloida vanhempiani ja aiheuttaa heille mielipahaa syyttelemällä heitä. En saisi olla olemassa enkä toisaalta olla olemattakaan.
Ap