Eikö alkoholia juovat ihmiset tajua, että ko aine aiheuttaa riippuvuutta. Eikä ole mikään ”omavalinta” juoda?
Ja krapula on kehon keino päästä vierasaineista eroon.
Kommentit (24)
Alkoholi on ainoa päihde jonka käytön lopettaminen voi viedä hengen (dt).
kyllä se on ihan oma valinta juoko vaiko ei.
Minulla on kaapeissa viinaa vaikka kuinka paljon ja en ole ollut kännissä vuosiin. enkä juonut ollenkaan 2 kuukauteen.
Ei tarvitse juoda niin paljoa että tulee krapula. Itse käytän alkoholia ihan ruokajuomana. Lasillinen viiniä tai olut ei ole menoa haitannut 30 vuoden aikana.
Alkoholi on suomessa ainoana laillisena päihteenä pyhän lehmän asemassa. Vähemmän haitallisia päihteitä ei saisi edes ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se on ruoka. Alkoholia ei tarvitse alkaa juoda ja varsinkin jos jatkaa juomista huomattuaan ensimmäiset riippuvuuden merkit, on vain idiootti tai tahallaan itsetuhoinen.
Kyllä se on ihan oma valinta laittaako sen korkin kiinni vai ei. Monet on päässeet viinasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se on ruoka. Alkoholia ei tarvitse alkaa juoda ja varsinkin jos jatkaa juomista huomattuaan ensimmäiset riippuvuuden merkit, on vain idiootti tai tahallaan itsetuhoinen.
Täh? Ruoka on päihde? No ei tasan ole.
Tämän saman ketjun voisi tehdä vaikka kahvista. Kahviriippuvuutta ei haluta myöntää sen enempää kuin alkoholiriippuvuttakaan.
Ihminen voi addiktoitua vahvasti myös esim sokeriin.
Niin, ja muiden juominen kuuluu sinulle miten?
Pöh. Se nimenomaan_on_ täysin oma valinta. Jos mun tekee mieli ottaa viiniä tai bisseä, otan. Jos ei tee mieli, en ota. Nytkin kaapissa on olutta ja lonkeroa monta tölkkiä, ei tee mieli.
Ihan sama pätee kaikkeen muuhunkin; ei mun ole mikään pakko mättää naamaani karkkia/ sipsejä/ jäätelöä/ lasagnea/ piirakkaa/ lisäätähänmikähyvänsä jos en halua. Siellä ne säilyy kaapissa.
Harmi jos ap on koukuttuvaa sorttia, jotkut meistä osaa pitää kohtuun kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Kukkahatuilla eli omasta mielestään paremmilla ihmisillä on halu kontrolloida muiden tekemisiä ja sanomisia.
Vierailija kirjoitti:
Pöh. Se nimenomaan_on_ täysin oma valinta. Jos mun tekee mieli ottaa viiniä tai bisseä, otan. Jos ei tee mieli, en ota. Nytkin kaapissa on olutta ja lonkeroa monta tölkkiä, ei tee mieli.
Ihan sama pätee kaikkeen muuhunkin; ei mun ole mikään pakko mättää naamaani karkkia/ sipsejä/ jäätelöä/ lasagnea/ piirakkaa/ lisäätähänmikähyvänsä jos en halua. Siellä ne säilyy kaapissa.
Harmi jos ap on koukuttuvaa sorttia, jotkut meistä osaa pitää kohtuun kaikessa.
Sun kaltaiset ihmiset tekevät riippuvaisten elämästä kamalampaa kuin mitä se jo on. Siis riippuvuuden lisäksi saa vaan paskaa niskaan kun "mitäs oot riippuvainen, oma valinta".
Tullu koskaan teille tekopyhille ihmisille mieleen, että siihen päihteenkäyttöön on ajautunut esimerkiksi mielenterveysongelmien takia? Tai jos on ihan oikeasti riippuvuuteen taipuvainen joka on kertakokeilusta koukussa? Helvetin helppoa puhua omasta valinnasta, kun ei tiedä hittoakaan siitä, millaisesta asiasta oikeasti puhutaan. Upeaa jos sulla ei ole päihdeongelmaa, mutta se ei ole sun omaa ansiota vaan tuuria.
Ei, en ole itse päihdeongelmainen mutta tunnen liikaa ihmisiä jotka ovat, ja tiedän millä mekanismeilla riippuvuus syntyy. Lähes jokaisen heidän riippuvuus on alkanut sillä, että haluaa hetken helpotusta ahdistavaan elämäänsä. Lähes heillä kaikilla tuo ahdistus kumpuaa turvattomasta lapsuudesta. Niillä muilla riippuvuus on kirjattu perimään. Sitä ei voi millään tietää, kenen kohdalle se iskee. Todella kiva tuomio yksistä teinikänneistä.
Ihan oma valinta se on. Itse olen käyttänyt alkoholia 27 vuotta ja en koe sitä ongelmaksi sinänsä, jos 5 päivää tulee tissuteltua putkeen. Ei vain ole parempaakaan tekemistä. Välillä ei tee mieli juoda lainkaan ja voi mennä kuukausiakin ilman alkoholia, mutta välillä taas voin juoda useamminkin. Minun pitäisi käyttömäärillä ja juomisen keston perusteella olla alkoholisoitunut, mutta en ole. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan taisi olla se, että harva tajuaa alkoholin juomisen olevan lähtöisin ennen kaikkea itse aineesta, ei omasta halusta. Jo pieni määrä alkoholia riittää luomaan addiktion. Vai miten selität, että pitkään juomattomana ei tosiaankaan tee mieli. Kun tissuttelee säännöllisesti, tekee mieli juoda vähän joka päivä.
Minulle alkoholin juominen on oma valinta. Eilenkin päätin niin että juon yhden pienen tölkillisen saunan päälle.
Kännissä on kivaa, sivistynyt parin lasin naukkailu on niiin väsynyttä paskaa. Samoin kaikenmaailman alkoholijuomien” harrastaminen” viiniä saatana juodaan eikä harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Riippuvuus syntyy jo melko pienilläkin määrillä.
Olen hyvä esimerkki tästä alapeukutetusta kommentista. Juon vain (?) 1-3 lasia viiniä päivässä koska jos enemmän niin voin fysiologisesti huonosti. Mutta todellakin haluan sen annokseni melkein joka päivä. Joskus mielessä jo klo. 11 aamupäivällä. N49
Niin totta. Riippuvuus syntyy jo melko pienilläkin määrillä.