Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aloitteleville sanotaan, että pitää ostaa rahastoja ja osakkeita ensisijaisesti Suomesta?

Vierailija
21.02.2020 |

Tämä suosittelu ihmetyttää. Mikä on sinun selityksesi?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*aloitteleville sijoittajille

Vierailija
2/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa sanoa. Mutta minulla on rahaa yhdistelmärahastossa, jossa on vain suomalaisia sijoituskohteita, ollut seitsemän vuotta (lisäsin sinne varoja neljä vuotta sitten) ja nyt olen 12,4 prosenttia plussalla. Tarkistin asian juuri äsken, kun muutenkin verkkopankissa maksoin yhden laskun. Mikä olisi tilanne, jos mukana olisi ulkomaisia kohteita, kuka tietää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä siksi että kotimarkkinat tuntee kuitenkin paremmin ja saa paremmin tietoa. Minulla on ulkomailla 80% osakkeista, kohta siirtyy lisää kun ehkä myyn yhden omistukseni pois.

Vierailija
4/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskushan jokainen sijoittaja on ollut aloitteleva sijoittaja.

Tietenkin hän kyselee ja haluaa kaiken mahdollisen tiedon mitä saada voi.

Vierailija
5/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin pankissa erilaisia rahastoja ja oli kyllä ihan kaikkea Suomi, Pohjoismaat, Eurooppa, koko maailma -akselilta.

Valitsin ensimmäkseksi sijoituskohteeksi koko maailmaan sijoittavan rahaston. On noussut 50% 5 vuodessa

Vierailija
6/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaiset saattavat olla aluksi turvallisempia.

Kun sinusta tulee kokeneempi sijoittaja, pystyt itse arvioimaan, mikä kannattaa tuoton kannalta ja mikä ei.

Vierailija
7/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä osaa sanoa. Mutta minulla on rahaa yhdistelmärahastossa, jossa on vain suomalaisia sijoituskohteita, ollut seitsemän vuotta (lisäsin sinne varoja neljä vuotta sitten) ja nyt olen 12,4 prosenttia plussalla. Tarkistin asian juuri äsken, kun muutenkin verkkopankissa maksoin yhden laskun. Mikä olisi tilanne, jos mukana olisi ulkomaisia kohteita, kuka tietää?

1,77 % bruttovuosituotto. Eipä ole kummoinen. Taisit unohtaa hajauttamisen.

Vierailija
8/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos rohkeutta ja osaamista riittää, lähde itse kokemattomana yrittelmään osakemarkkinoilla.

Rahastot ovat turvallisia, mutta hyvin pienituottoisia.

Vierailija
9/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseä harmittaa, että myin yhdestä rahastosta noin 10k ja rahastoon jäi 2k. 6kk päästä kyseinen rahasto raketoi yli 1000%

Vierailija
10/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja firmoja, helpompi saada tietoa omalla kielellä ja tutuista lähteistä. Verotus selkeää. Helsingin pörssi on myös tuotoilla mitattuna yksi maailman parhaita.

Toki maailmalle kannattaa katsella, kun sijoittamisen perusteet on hallussa. Ihan jo hajautuksenkin nimissä.

Vierailija
11/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suunnilleen yhtä hyvä neuvo, kuin että aloittelevan sijoittajan kannattaa sijoittyy yhtiöön, jonka toimialan tuntee ja on siitä kiinnostunut.

Vierailija
12/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti järkyttävän paljon enemmän.

Vierailija
13/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo about just ja just kattaa inflaation.

Vierailija
14/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus ainakin yksi syy. Näistä ulkolaisista maksetut osingot joutuu erittelemään verotuksessa erikseen, mikä vaatii vähän käsityötä. Ehkä joku vierastaa vielä veroparatiiseihin rekattuja firmoja (Malta ja Bermuda ainakin). Ei mikään mahdottoman vaikea juttu kyllä, mutta ehkä siinä helpommalla pääsee aluksi, kun luo hajautetun salkun kotimaisista lapuista. Joku kokee valuutanvaihdot sun muut kaupankäynnin oheistilpehöörit hankaliksi, mutta ne nyt mielestäni ei ole mikään syy olla jättämättä ulkomaisia osakkeita hankkimatta.

Rahastoihin en ole perehtynyt, joten niiden hienouksista en osaa sanoa.

Vierailija
15/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää minulle. Etsin mieluummin turvallista tasaista tuottoa kuin riskisijoituksia, mieluummin tasaista viivaa kuin up-down-up-down. Rahastoni riskiluokka on kolme. 

Onko yllätys, että kaikki eivät pyri rikastumaan hullunkiilto silmissä? Minä satun olemaan sellainen. Adrenaliinipaukut eivät ole minua varten.

Vierailija
16/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukee Suomen kansantaloutta. Pankit ynnä muut myyvät omista näkökulmistaan. Kivijalkapankeilla kalliit kulut. AloittelijanKin kannattaa aina hajauttaa kaikin tavoin.

Vierailija
17/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha sanoa, kun ei tiedä yhdistelmärahastosi osake/korkopainoa.

Helsingin pörssi on tuottanut vuoden 2013 alusta osingot huomioiden n. 130%, pitkät korot 30% ja lyhyet korot 0,5%. Tästä voisi päätellä, että yhdistelmärahastosi sijoittaa 90% talletuksiin ja 10% osakkeisiin, tai sitten rahastonhoitaja on täysi käsi. Molemmissa tapauksissa kehotan harkitsemaan uudestaan sijoitustasi.

Vierailija
18/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää minulle. Etsin mieluummin turvallista tasaista tuottoa kuin riskisijoituksia, mieluummin tasaista viivaa kuin up-down-up-down. Rahastoni riskiluokka on kolme. 

Onko yllätys, että kaikki eivät pyri rikastumaan hullunkiilto silmissä? Minä satun olemaan sellainen. Adrenaliinipaukut eivät ole minua varten.

Lisätään vielä, että minä olen sitä ikäluokkaa, joka kuuli usein sanonnan säästetään korkeakorkoiselle tilille. Sitä minä haikailen vieläkin, rahat säästötilille ja kuoritaan kerman päältä korot muutaman vuoden päästä. Koko sijoitusmaailma on minusta hirveän ikävystyttävä ja vaivalloinen. Asia ei kiinnosta yhtään, mutta pakko on, kun pankit tähän pakottavat, koska korkeakorkoisia tilejä ei enää ole. More's the pity.

Vierailija
19/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastosi riskiluokka on "kolme". Sehän siinä juuri on, että sinulla ei ole aavistustakaan, millaista riskiä olet ottamassa ja millaisen tuottopotentiaalin saat siitä vastineeksi.

Vierailija
20/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paha sanoa, kun ei tiedä yhdistelmärahastosi osake/korkopainoa.

Helsingin pörssi on tuottanut vuoden 2013 alusta osingot huomioiden n. 130%, pitkät korot 30% ja lyhyet korot 0,5%. Tästä voisi päätellä, että yhdistelmärahastosi sijoittaa 90% talletuksiin ja 10% osakkeisiin, tai sitten rahastonhoitaja on täysi käsi. Molemmissa tapauksissa kehotan harkitsemaan uudestaan sijoitustasi.

No can do. Viittaan muihin kommentteihini tässä ketjussa. Jos en rikastu, sitten en rikastu. Ei jaksa kiinnostaa yhtään tämän enempää. Takaisin korkeakorkoiset tilit!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan