Miten saisimme vauvan nukahtamaan iltaisin?
Hei!
Meillä on 4kk ikäinen poika, jolla on ollut koliikki ja on iltaisin huutojen takia tottunut nukahtamaan rinnalle. Koliikki on menneen talven lumeja, mutta nukahtaminen iltaisin on todella vaikeaa. Poika on selvästi väsynyt ja haluaisi nukahtaa rinnalle, mutta ei nykyään enää pidä siitä että rinnasta tulee iltaisin maitoa ts haluaa vaan tutitella. Tuttia ja pulloa ei ole koskaan suostunut ottamaan.
Tarjoan iltaisin rintaa mutta siitä tulee kamala huuto, kun ei ole nälkä. Omaan sänkyyn laittaminen ei ole koskaan vielä onnistunut, paitsi sitten kun on ensin nukahtanut rinnalle. Nukkuminen ei siis onnistu mihinkään. Aikaisemmin hän ei nukkunut päivisin juuri lainkaan, mutta nyt olemme saaneet hänet nukahtamaan vaunuihin, joten päivät menee hyvin (iltaisin vaunuihin nukahtaminen ei toimi). Yöt menee myös hyvin sitten kun on vihdoin nukahtanut. Eli, ongelma on saada poika iltaisin väsymyksestä huutavana nukkumaan. Miten ihmeessä saisimme tämän onnistumaan? Keinot ovat jo vähissä.
Kommentit (3)
nukahtamaan tuolla mainitulla sylissä hytkyttelyllä... Eli meillä ollaan juuri opettelemassa siitä eroon (vauva on viikon päästä puolivuotias...)
Nyt jo viitenä iltana olen saanut lapsen nukahtamaan sänkyynsä! Eli olen ensin hytkyttänyt siihen pisteeseen että silmät lumpsuu (siis kävellyt hytkyen ympäri kämppää ja hyräillyt). Sen jälkeen olen laskenut vauvan sänkyynsä, mihin hän tietysti havahtuu ja suuttuu. Mutta on tarpeeksi väsynyt, ettei jaksa täysillä tapella vastaan. Kuitenkin samalla hän on tarpeeksi hereillä huomatakseen, että nythän nukahdetaankin omaan sänkyyn. Olen sitten antanut protestoida siellä sängyssä, ja nostanut syliin vain jos huuto meinaa mennä hysteeriseksi. Kyllähän se vaatii energiaa ja kärsivällisyyttä, mutta joka ilta vauva on nukahtanut alle tunnissa omaan sänkyynsä, ja neljäntenä iltana hän vain ähkäisi ja nosti laiskasti vähän peppua ilmaan Ja nukahti :) Eli aika pian menee perille, että nyt nukutaan, ja äiti ei nyt hyppääkään heti kun vähän ulvahdan, joten turha sitten ulvahtaakaan. Olen tottakai lähellä ja käyn välillä silittelemässä päätä jos on kovin vaikea nukahtaa, hyräilen yms., mutta pääasia on, että en nosta häntä sieltä syliin. Eilen oli taas hiukan rankempi ilta ja itkua enemmän, mutta puolessa tunnissa poika oli unessa. Eikä havahtunut ennen yösyöttöä. Sekin oli nimittäin tähän asti tapana, että joka ilta sänkyyn laskemisen jälkeen sai ainakin viisi kertaa mennä uudelleen hyssyttämään.
Eli tämä on toiminut meillä, vaatii vain sen, että aloittaa tämän hennon " koulutuksen" . Eka ilta on haastavin, mutta sitten helpottaa niin äidille kuin vauvallekin. Nyt tässä painitaan vielä päiväunien kanssa, saapi nähdä tuleeko koskaan riittämään pelkkä sänkyyn laskeminen ja " hyvää yötä" . Mutta suunta on oikea, suosittelen.
Meillä ei ole koliikkivauva, mutta tyttö ei myöskään osaa syödä tuttia. Oletteko kokeilleet, että pitäisi tuttia vauvan suussa paikoillaan? Tai antaisi imutella jotain muuta, meillä saattaa nukahtaa jos imee äidin pikkurilliä. Myös vauvan omat kädetkin tuntuu maistuvan...
...nukutettiin lähes puolivuotiaaksi saakka hytkyttelemällä sylissä. Joskus laitoin hänet illalla kantoliinaan ja kävelin ympäri taloa tai lähdin iltakävelylle, niin nukahti. Toisinaan kannoin sylissä ja tanssin musiikin tahtiin. Useimmiten kävelin ja hytkytin sylissä, kunnes nukahti. Voisit myös kokeilla keinutuolia tai riippusä' nkyä, joskus vauvat pitävät tasaisesta keinumisesta ja nukahtavat siihen (meillä ei riittänyt - piti olla kunnon rytkytystä!). Jotkut vannovat myös vaunujen nimeen - eli laittavat vauvan vaunuihin ja työntelevät vaunuja edestakaisin (esimerkiksi kynnyksen yli), jolloin vauva voi nukahtaa tasaiseen tärinään.
Voi myös yrittää, josko vauva suostuisi nukkumaan syliin (siis rinnalla maaten, jolloin kuulee sydämen sykkeen).
Onnea nukutuksiin!