Haluatko työn, missä maksetaan kunnon palkka?
Kommentit (20)
Aivan, tyhmä työmieskin sai silloin ostettua asunnon, auton (jos toisenkin), kesämökin...
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut paremmin.
Nyt on paremmin, nyt on rikkautta...
Silloin ei velkaelvikset juhlineet vaan rahan eteen oli tehtävä työtä! Kommunistinpunaisen Ladan sait Konela-autosta jos olit kunnon ihminen.
Ei kiitos, mulla on sellainen työ ihan täällä nykypäivässä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei velkaelvikset juhlineet vaan rahan eteen oli tehtävä työtä! Kommunistinpunaisen Ladan sait Konela-autosta jos olit kunnon ihminen.
Mutta saitpa kuitenkin.
Tunnustan kaipaavani vanhaan aikaan vaikkei silloin ollutkaan kaikkia härpäkkeitä.
Hitto.Olin metallitehtaassa 80-luvulla kesätöissä ja sain liksaa
yli 10 000mk/kk ja se on melkeen ainoita kertoja kun on tuntunut että työnteko on rahallisesti hyvä asia ja motivaatiota on sen takia rittänyt, 2000 luvulla mennyt vain kituuttamiseksi ja työt tehdään juuri ja juuri riman ylittäen ilman mitään motviaatiota.
Rahalla sai ennen enemmän. Siksi esim siivoojan palkalla pystyi ostamaan talon. Nyt pitää olla 2 keskituloista.
Vierailija kirjoitti:
Hitto.Olin metallitehtaassa 80-luvulla kesätöissä ja sain liksaa
yli 10 000mk/kk ja se on melkeen ainoita kertoja kun on tuntunut että työnteko on rahallisesti hyvä asia ja motivaatiota on sen takia rittänyt, 2000 luvulla mennyt vain kituuttamiseksi ja työt tehdään juuri ja juuri riman ylittäen ilman mitään motviaatiota.
Nykyisin tuota 1600 € palkkaa ei kovin moni pitäisi enää hirveän suurena. Sehän oli silloin hyvä palkka jollaista ei kuka tahansa tienaa.
10000 x 12 = 120000 mk. Miljoonan talo maksettu alle kymmeneen vuoteen. Ja se oli paljon rahaa silloin se miljoona.
Jos muussa on käynyt niin että €=mk, miksei tässä?
Taidanpa kävellä naapurifirmaan, siellä maksavat femman enemmän tunnilta.
Keskipalkka oli vuonna 1985 5500 markkaa, eli vähän alle 1000€. Hinnat olivat silloin tilastokeskuksen mukaan puolet nykyisestä, eli keskimäärin elintaso on noussut 70%.
Jos ihmetyttää työmiehen Lada ja omakotitalo, niin kyllä nykyinenkin työmies samantasoisen auton ja omakotitalon muuttotappioalueelta saa. Kunhan jättää elektroniikan ja etelänmatkat tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
10000 x 12 = 120000 mk. Miljoonan talo maksettu alle kymmeneen vuoteen. Ja se oli paljon rahaa silloin se miljoona.
Eikö silloin muka maksettu veroja ja ollut asuntolainoissa korkoja?
Pölhö-Kustaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö silloin muka maksettu veroja ja ollut asuntolainoissa korkoja?
En ole se, jolta kysyt mutta vastaan, että monissa lainoissa oli huomattvasti korkeampi koro kuin nyt. Pankinjohtaja(t) oli iso herra, jonka luokse mentiin mieli nöyränä ja lakki kourassa pyytämään asuntolainaa... Toisaalta inflaaio oli lainan saaneen puolella.... Ja veroja maksoivat kaikki paljon, nykyinen verottaja -yksinkertaistaen- antaa paljon enemmän helpotuksia eriyisesti heille, joilla on isoimmat tulot ja onnisuva kikkailemaan tulonsa pääomatuloiksi, jotka ovat kevyemmin verotettuja kuin ansiotulot, silloin kun odotettavissa olevat tulot on isot...
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut paremmin.
80-luvulla oli käytännössä täystyöllisyys. Silloin saattoi tosiaan vain mennä töihin. Muistan kun pääsin valitsemaan, minkä työn otan. Terveisin pitkäaikaistyötön nykuään.
Ensimmäinen kesätyöni, mikä ei ollut siivousta eikä mansikanpoimintaa, palkka oli 1980 markkaa kuukaudessa. Sitten sain työn lähettinä, jossa palkka oli 2450 markkaa. Vuokra oli noin 900 markkaa yksiöstä. Välillä opiskelemaan ja seuraava kesätyö 3450. Olen säilyttänyt pari palkkalaskelmaa muistona. Ensimmäinen varsinainen vakityö oli tuntityötä, sitä palkkaa en muista eikä ole palkkakuitteja, mutta jotain 4000-5000 markan väliltä. Kuukausipalkkainen työ omalta alalta löytyi 1989 ja palkka oli 5200 markkaa. Tämä firma meni konkurssiin 1993, kun olin äitiyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kesätyöni, mikä ei ollut siivousta eikä mansikanpoimintaa, palkka oli 1980 markkaa kuukaudessa. Sitten sain työn lähettinä, jossa palkka oli 2450 markkaa. Vuokra oli noin 900 markkaa yksiöstä. Välillä opiskelemaan ja seuraava kesätyö 3450. Olen säilyttänyt pari palkkalaskelmaa muistona. Ensimmäinen varsinainen vakityö oli tuntityötä, sitä palkkaa en muista eikä ole palkkakuitteja, mutta jotain 4000-5000 markan väliltä. Kuukausipalkkainen työ omalta alalta löytyi 1989 ja palkka oli 5200 markkaa. Tämä firma meni konkurssiin 1993, kun olin äitiyslomalla.
Piti lisäämäni, että ei tietenkään tuntiansio tuossa työssä, vaan kuukausittainen bruttoansio.
Asuntoihin oli ennen varaa, kun rahaa meni vähemmän ylipäätään mihinkään. Korjattiin, huollettiin ja uutta vain rikkinäisen tilalle, tosin juuri 80-luvulla alkoi hillitön tuhlaaminen, 70-luvulla vielä säästettiin. Tosin silloin avararakentaminen mahdollisisti vähävaraisellekin uuden talon rakentamisen, jos vain oli säännöllisiä tuloja. Mutta siinä oli tiukat neliömäärät mitä sai tehdä. Elektroniikkaa ei ollut kuin tv ja radio, tietokoneita alkoi tulla koteihin kyllä. Matkoilla käytiin joskus, ei joka vuosi.
Mammat monilla eri älylaitteillaan ja tietokoneillaan kirjoittavat internetiin kaipaavansa menneisyyteen.
Ja minulla on kymmenentuhatta lusikkaa, vaikka tarvitsen veitsen.
Heh. 80-luvulla palkat olivat hyvin maltillisia, ja joku 10000 markkaa kuukaudessa oli ns. hyvä liksa.