Tiheävirtsaisuus, helppiä
Suunnilleen viimeisen kuukauden ajan vaivannut jatkuva vessassa ravaamisen tarve. Itse virtsaa ei paljoa tule, eli virtsamäärä itsessään ei ole lisääntynyt. Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja uskon että tämä liittyy siihen. Onko teillä ollut vastaavaa vaivaa ja oletteko saaneet mistään apua siihen? Todella rasittava vaiva. :/
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisi olevan diapedes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahah, mun vastaus katosi jonnekin. Niin siis eikös siihen aina liity lisääntynyt janontunne? Sitä ei mulla ole.
Mäkin kärsin aikoinaan tiheävirtsaisuudesta, kun rupesin ihan huomaamattani tauottamaan työpäivää tiheillä vessakäynneillä ja rakko tottui siihen rytmiin. Kannattaa ihan kellon kanssa opetella venyttämään virtsarytmiä vähän kerrassaan. Sinnität vaan aina vielä 5 minuuttia, kun hätä tulee, niin opit pikkuhiljaa taas normaalivirtsaiseksi.
Mulla liittyy ahdistuneisuuteen ihan samaa. Pahimmillaan ihan paniikkikohtauksiksi asti. Paniikkikohtaus aiheutti pakkoa päästä heti vessaan, ja pissahätä julkisella paikalla aiheutti paniikkikohtauksen. Sairastin aikaisemmin ahdistuneisuushäiriötä, ja silloin vaivaan (ja ahdistukseen) auttoi masennus- ja ahdistuneisuuslääkkeiden kombo.
Nykyään kofeiini aiheuttaa ahdistuneisuutta, paniikkikohtauksia ja tuota jatkuvaa pissahätää. Kun vältän sitä, ei ole mitään ongelmia noiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kärsin aikoinaan tiheävirtsaisuudesta, kun rupesin ihan huomaamattani tauottamaan työpäivää tiheillä vessakäynneillä ja rakko tottui siihen rytmiin. Kannattaa ihan kellon kanssa opetella venyttämään virtsarytmiä vähän kerrassaan. Sinnität vaan aina vielä 5 minuuttia, kun hätä tulee, niin opit pikkuhiljaa taas normaalivirtsaiseksi.
Kyllähän tuota aina välistä täytyykin venyttää, mutta varmasti tuossa voisi vielä tsempata paremmin.
Tämä sai itseni pohtimaan, että stressi kenties lisää omaa vessassakäynnin tarvetta. Toisaalta minua pissattaa usein, arvelen, että hormonitoiminta jotenkin liittyy myös asiaan.
Kuten joku edellä sanoi, voi olla myös opittua, kuinka usein käyt vessassa.
Kuitenkin vaikkapa kahvi minulla toimii niin, että se pissattaa varmaan kolme neljä kertaa enemmän kuin se nautittu kupponen. Jos esimerkiksi kotona juon kahvia ja suunnittelen lähtöä pois kotoa, minun kannattaa odottaa ainakin kaksi tuntia, muuten se on pelkkää vessassajuoksemista.
En tiedä, auttaako tämä kommentti nyt erityisesti aloittajaa..:)
Vierailija kirjoitti:
Mulla liittyy ahdistuneisuuteen ihan samaa. Pahimmillaan ihan paniikkikohtauksiksi asti. Paniikkikohtaus aiheutti pakkoa päästä heti vessaan, ja pissahätä julkisella paikalla aiheutti paniikkikohtauksen. Sairastin aikaisemmin ahdistuneisuushäiriötä, ja silloin vaivaan (ja ahdistukseen) auttoi masennus- ja ahdistuneisuuslääkkeiden kombo.
Nykyään kofeiini aiheuttaa ahdistuneisuutta, paniikkikohtauksia ja tuota jatkuvaa pissahätää. Kun vältän sitä, ei ole mitään ongelmia noiden kanssa.
Todella ikävää jos ihan paniikkikohtaukseen asti. :( Mulla on myös jonkun verran auttanut kahvinjuonnin vähentäminen, niin pissitykseen kuin myös levottomaan oloon. Aiemmin se oli heti vessasta päästyä jo uusi hätä. Mulla on myös käytössä masennuslääke ja ahdistuslääke, mutta ne ei nyt oikein pure tähän, tosin tuo masislääke todennäköisesti nyt vaihdetaan toiseen kun mahdollisesti se on lisääntyneen ahdistuksen syy.
Menkää lääkäriin, jos on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kannattaa jättää kofeiini pois muutamaksi viikoksi testimielessä. Tepsii joillakin.
Mitä,enemmän juot sitä useimmin käyt vessassa.
Mä juon melko vähän, pitäisi juoda enemmän.
Mutta virtsaa tulee triplamäärä ainakin! Käyn vessassa usein, ja aina tulee jotain puoli litraa. Mistä sitä oikein tulee? Päästä? :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä,enemmän juot sitä useimmin käyt vessassa.
Vähän uskallan juodakaan enää, se olisi sitten elämä lähinnä vessassa, mutta ei tämäkään terveellinen tapa. :(
Mikähän muuten voi olla syy lyhytaikaiseen, esim. viikon parin mittaiseen runsaaseen virtsaamisen tarpeeseen? Niin että yöunetkin keskeytyvät. Mutta ei kuitenkaan ole tätä ongelmaa koko ajan. Diabetesta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän muuten voi olla syy lyhytaikaiseen, esim. viikon parin mittaiseen runsaaseen virtsaamisen tarpeeseen? Niin että yöunetkin keskeytyvät. Mutta ei kuitenkaan ole tätä ongelmaa koko ajan. Diabetesta ei ole.
Minäkin ihmettelen samaa. Just nyt on päällä tuo kausi. Päivällä ei töissä vaivaa mutta illalla kun rauhoittuu kotona niin jatkuvasti kusettaaa :( Mulla oli joskus viime syksynä samanlainen, meni ohi onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä juon melko vähän, pitäisi juoda enemmän.
Mutta virtsaa tulee triplamäärä ainakin! Käyn vessassa usein, ja aina tulee jotain puoli litraa. Mistä sitä oikein tulee? Päästä? :D
Sama, en juo illalla. Enkä edes välttämättä syö paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sitten ennen nukkumaanmenoa pissattaa. Kierin vähän aikaa sängyssä, käyn vessassa. Yöllä herään ja käyn taas vessassa. Mistä sitä virtsaa tulee?:o
Sekin ettei uskalla juoda voi olla syynä siihen pissahätään. Rakko ärsyyntyy siitä ja seuraavana päivänä juokset enemmän siellä vessassa.
Voitko olla raskaana?
Vessaan saa juosta vähintään tunnin välein, yöunia ei voi nukkua ilman vessakäyntiä tai kahta.
Tuttu tunne. Itsellä myös ahdistus/stressi mikä aiheuttaa. Aina pitää käydä "varmuuden vuoksi". Illalla kun alan nukkumaan niin tiedän melkein 100 varmaksi, että tunnin päästä pitää jo nousta pissille. Loppuyön sitten yleensä nukun rauhassa.
Julkisilla paikoilla stressaan että missä lähin vessa. Varsinkin ulkomaan reissuilla, missä on kuuma ja pitää juoda jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet, eh, dia-Spede, nimittäin.