Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moi, mitä olisit halunnut tietää ikäisenäni (15v) ? neuvoja&ohjeita elämään

Vierailija
18.02.2020 |

Hei, olen siis 15-vuotias poika. Olen menossa kesän jälkeen lukioon, ja inspiroiduin eräästä aloituksesta ja päätin kysyä teiltä neuvoja/ohjeita.
Mitä minun olisi syytä tietää, tai sisäistää tässä elämän alussa? Kaikenlaiset vinkit aina parisuhdeneuvoista niksipirkka-juttuihin ovat tervetulleita.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttämättömästä elämästä ei saa rahojaan takaisin, sanoi joku joskus.

Vierailija
42/61 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä suostu sellaiseen seksiin mistä et pidä. Painostajat eivät ole kenenkään ystävyyden arvoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää jossittella, tykkääkö joku sinusta tai ei oleta, että vastaus on ei -- pätee romanttisiin ja platonisiin suhteisiin. Tällä tarkoitan sitä, että jos kuukausia yrittää ottaa selvää, onko jollakin esimerkiksi ihastus sinuun, ei hänellä luultavasti ole. Vetovoiman yleensä tuntee, jos sitä on.

Ihmiset hoputtavat sinua joka vaiheessa, vaikka sinulla ei edes kiire. Älä mene lankaan. Lukion ekalla aletaan jo stressata ylioppilaskokeita ja yliopistoa, vaikka lukion voi suorittaa 3,5 tai 4 vuodessa. Itse suoritin lukion 4,5 vuodessa, puoli vuotta iltalukiossa. Tämä siksi, että olin masentunut ja en pystynyt opiskelemaan samasa tahdissa. Ylppäreiden keskiarvona oli silti E. Kannatti siis ottaa hitaammin kuin kiirehtiä.

Selvitä, miten eri ihmiset voivat manipuloida sinua ja miten pystyt pitämään omat puolesi. Kaverisuhteissa ja parisuhteissa saattaa tulla hyväksikäytetyksi, koska ei osaa tunnistaa manipuloinnin merkkejä. Youtubessa on monia videoita aiheesta "how to be assertive" ja "how to set boundaries". Miehetkin voivat kokea emotionaalista (ja fyysistä) väkivaltaa, joten on hyvä tietää aiheesta.

Seksin kanssa ei ole kiire. Neitsyydellä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
44/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mukavia ja hyviä vastauksia! -ap

Vierailija
45/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtele naisia hyvin, älä petä äläkä monisuhteile.

Vierailija
46/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksiä mahdollisimman paljon

Vierailija
47/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaalle itselle sanoisin, että kukaan muu, kuin minä itse, ei voi määritellä mikä olen ja mikä minusta tulee.

Vierailija
48/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita nyt, ja aina säännöllisesti. Ei tarvi kaikkea laittaa kunhan jotain laittaa.

Ihmissuhteista sanoisin, että älä tyydy mihinkään mikä ei tunnu oikeasti hyvältä.

Vierailija
49/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä rahaa vasta kun olet sen ansainnut.

Älä puhu ihmisistä pahaa selän takana.

Arvosta kaikkia ammatteja ja koulutustasoja.

Älä koskaan sido koiraa auton peräkoukkuun.

Jos ajat ajokortin niin muista, että nuolivaloissa sinun ei tarvitse odottaa vastaantulevia jotka ajavat suoraan.

Älä mieti mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat.

Jos epäonnistut, yritä uudelleen!

Vierailija
50/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojele kuuloasi ettet saa tinnitusta.

Suojaa myös kaulan iho auringolta - ehkä enemmän on tytöille neuvo, heillä on avokaulukset ja ohuempi iho.

Älä pure mitään ruokaa koskaan ihan täysiä, aina siellä voi olla joku kova siru joka rikkoo hampaasi. Tämä pitää oppia vanhempana, joten miksi ei jo nyt alkaisi harjoitella.

Nuorena kun urheilet, saat vahvat luut ja jäsenet aikuisiälle.

Vierailija
51/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä aurinkorasvaa aina, kun menet ulos. Pilviselläkin säällä UV-säteet vahingoittavat ihoa, mikä johtaa nopeammin vanhenemisen merkkeihin ja voi aiheuttaa ihosyövän.

Vierailija
52/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala seurustella vakavasti liian aikaisin. 

Älä koskaan laita onneasi riippuvaiseksi kenestäkään muusta, tai mistään muusta asiasta, kuin itsestäsi. Esim. siis kumppanistasi tai parisuhteestasi. Opi rakastamaan itseäsi, on tärkeintä osata olla onnellinen itsensä kanssa.

Vierailija
53/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele täysillä ja urheile paljon. Silloin sinulla on eniten uravaihtoehtoja avoimena lukion jälkeen. Ja tytöt tykkää urheilevista pojista.

Vierailija
54/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa saatu sosiaalinen status (nössö, kovis, hikari, suosittu) menettää merkityksensä viimeistään kolmekymppisenä.

Vierailija
55/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavat seukat jätät sinne jälkeen kolmen kympin.

Ja varsinkin pentujen tekemisen.

Syö, juo, nai, kun niitä eteen vielä ilman duunia tarjotaan!

Vierailija
56/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea uskoa, että 15-vuotias poika kyselisi täällä elämänohjeita, mutta toisaalta mikäpä tässä maailmassa olisi mahdotonta.

Vierailija
57/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, etteivät ihmiset elä ikuisesti. Jos haluaisit joskus vielä tavata (esimerkki) vanhan naapurisi tai ala-asteen opettajasi, kannattaa jossain vaiheessa ottaa yhteyttä, eikä vain ajatella epämääräisesti, että olihan sekin kiva tyyppi ja olisi kiva joskus nähdä. Eivät ne ihmiset välttämättä koskaan kävele sattumalta vastaan. Sitten kun asianomainen kuolee, ei häntä enää ilahduta se että käyt haudalla viemässä kukkasia.

Vierailija
58/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukasti vastauksena otsikon kysymykseen, olisin halunnut tietää varmasti että olen tosiaan 100% homo. Paniikinomaiset seksikokeilut tyttöjen kanssa olisi jääneet pois, ja se olisi ollut tulevaisuutta ajatellen parempi. 

Vierailija
59/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullisi on ihan hyvänkokoinen ja tuo sinulle vielä paljon iloa!

Vierailija
60/61 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut tietää, ettei muilla ihmisillä ole valtaa määrittää minun arvoani ihmisenä typerillä ja pinnallisilla mittareillaan.

Olisin halunnut tietää, etten ole kenenkään mikään esine, tai muiden alamainen, jota voi mielin määrin nöyryyttää.

Olisin halunnut tietää, että minun tunteeni ovat yhtä tärkeitä kuin muidenkin tunteet, eikä minulle ole mitään eri sääntöjä kuin muille; että minun tulisi muka sietää enemmän kuraa kuin toisten.

Olisin halunnut tietää, että pätevin ihmisarvon mittari on se, kuinka kohtelee muita eläviä olentoja. Eikä joku raha, ulkonäkö tai suosion määrä.

Olisin halunnut tietää, että olenkin ihan lahjakas, ja voin hakea yliopistoon opiskelemaan.

Olisin halunnut tietää, että jos tulee masennus, niin apua on oikeus hakea ja saada, vaikka sitä kuvittelisi, että joku muu potilas on tärkeämpi, ja olisin muka paha, kun vien toisten aikaa ja resursseja.

Olisin halunnut tietää, että perheeni ei ollutkaan "ihan normaali" ja lapsuuteni "ihan hyvä".

Olisin halunnut tietää, että monet elämässäni olevat ihmiset ottavat enemmän kuin antavat, ja he ovat myrkkyä terveydelleni, ja sellaisista kannattaa hankkiutua eroon. Siis poistamalla heidät elämästään. Ei esim. surmaamalla. Siis en ole sellaista tehtyn. Siis en ole ketään tappanut.