Mammografia seulonta
Löytyisikö kohtalotoveria tai vertaistukea? Löysin rinnastani muutoksen, eli selvän kyhmyn n. 3cm ja sen kohdalta on iho vetäytynyt sisäänpäin. Pelästyin muutosta ja ajattelin heti tilata ajan lääkäriltä, mutta sattumalta tulikin juuri seuraavana päivänä kutsu mammografiaseulaan kun olen täyttämässä 50 tänä vuonna.
Tutkimus oli torstaina ja tänään seuraavana tiistaina minulle soitettiin lisätutkimusaiaka ensi maanantaille. Hienoa että asia etenee nopeasti, mutta pitääkö nyt ihan oikeasti olla täällä paniikissa ja odottaa syöpädiagnoosia? Onko muille käynyt mitenkä vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (8)
Muistaakseni tilastojen mukaan ainakin puolet lisätutkimuksiin kutsutuistakin saa hyvänlaatuisen diagnoosin, eli ei se mitenkään varmaa ole, että siellä on syöpä. Patologi näkee sitten. Ikäiselläsi on kuitenkin yleisesti ihan hyvä ennuste, vaikka se syöpää olisikin.
Mulla oli sama tilanne viime syksynä, mutta onneksi lisätutkimus paljasti kyhmyn olevan vain kysta. Odottaminen oli kyllä kamalaa, maalailin kaiken maailman kauhukuvia koko sen viikon.
En halua säikäyttää, mutta tuo ihon kuroutuminen oli minulla se, mistä itse huomasin ensimmäisenä muutoksen, ja sitten tunsin kyhmyn. Ja diagnoosina oli aggressiivinen rintasyöpä. Mutta tietenkään se ei tarkoita että sinulla olisi sama juttu. Ja vaikka olisikin, yritä suhtautua positiivisesti. Hoidot ovat hyvät ja tehokkaat, ja kaikella todennäköisyydellä tulet paranemaan täysin. Tsemppiä!
Paniikki ei auta mitään. Kyllähän toi hyvin tyypilliseltä kuulostaa. Jos otetaan näyte yms. sulla on vielä paljon odottelua ja monia vaiheita. Muista, että rintasyövässä on nykyään todella hyvä hoitoennuste. On harmi, ettei tässä odotteluvaiheessa ole mitään tukiryhmätoimintaa tms. Sille olisi mielestäni tarvetta. Yritä ajatella nyt muita asioita ja pitää itsesi kiireisenä. Toi voi olla muutakin. Ei voi tietää varmuudella ennen kunnollisia tutkimuksia. Susta huolehditaan kyllä. ❤
Ei ole ainoa odotus. Sitten, kun otetaan koepala, ohutneulanäyte tai poistetaan, niin vasta sitten alkaa uusi odotus vastauksen saamiseen, minkälainen oli kyseessä. Ios syöpä ja paranet alkaa odotus, kuinka kauan saat olla terveenä, uusiiko vai mitä taas tapahtuu. Odottaminen ei lopu ikinä.
Nyt on jatjoselvittelyt käyty. Paksuneulanäytteessä löytyi pahanlaatuinen. Otettiin koepalat vielä imusolmukkeista ja niihin ei ole onneksi vielä ehtinyt levinnyt. Magneettikuvaus tulossa parin viikon päästä ja sitten pääse kirurgin juttusille.
t. Aloittaja
Olen todella pahoillani. Toivotan voimia ja uskoa siihen, että kaikki menee hyvin. Onneksi näyte on saatu varhaisessa vaiheessa ja ennuste todella hyvä.
Hei, odottaminen on piinallista ja luonnollisesti sinua pelottaa. Ei ole kuitenkaan varmaa, että rinnassasi on syöpä. Ja vaikka olisikin, ei paniikkiin ole aihetta. Meillä on Suomessa hyvä syöpähoito, sanottiinpa mitä tahansa.
Itse 6 v sitten rintasyöpähoidot läpikäynyt, siltä osin terve.