Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvakuume ja ammatin hankinta kesken

Vierailija
17.02.2020 |

Olemme kihloissa mieheni kanssa, edellisestä suhteesta minulla on muutaman vuoden ikäinen lapsi. Olen ensimmäistä vuotta hankkimassa ammattia ja vauvakuume (miehellä myös) on todella kova, ollut jo pidempään. Miehellä hyvät tulot ja työ, minulla taas ammatin hankinta kesken, enkä mistään ole vielä valmistunut, ikää alle 23 ja miehellä pari vuotta enemmän. Aika tuntuisi oikealta kaikinpuolin muuten, mutta pelkään mitä sukuni ajattelee, mikäli jätän ammatin hankinnan taas tauolle. Kertokaa mitä tekisitte...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti lapsen tekeminen opiskeluaikana on mitä järkevintä. Häviät paljon vähemmän kuin olemalla aikanaan pois töistä.

Lisäksi työntantaja karsastaa vähemmän lapsensa jo tehneitä kuin kohta äitiyslomalle jääviä.

Vierailija
2/12 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna malttaisin vielä hetken ja heti yritys päälle, kun opintoja on enää vähän jäljellä :)

Vierailija
4/12 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan tekoon, lapsista on toisilleen enemmän seuraa kuin ikäero on pieni, kyllä sukulaiset tottuu ajatukseen ja opiskella voi missä iässä tahansa.

Vierailija
5/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
6/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä mahtavat olla hyvät tulot 25-vuotiaalla? Normaalisti hyvät tulot miehellä tarkoittavat 5000€/kk ja siitä ylöspäin, mutta harva 25-vuotias pääsee noihin tuloihin.

Vierailija
7/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ipanat syntyivät, kun olin opiskelija. Nimenomaan halusimme, että lapsiluku tehdään silloin täyteen, koska opinnot on paljon helpompi keskeyttää kuin työt. Nyt pystyn keskittymään työelämään. Taloudellisestikin pärjäsimme ihan kivasti. Mies kävi töissä ja minä sain tukia ja lainaa.

Vierailija
8/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 3,5-6k/kk, plus saa sivutulona sillointällöin vähän extraa. Ap

Vierailija
9/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme suunnitellusti kolme lasta noin teidän ikäisinänne, kolmas syntyi kun olin 25-vuotias. Mies opiskeli ylopistossa, ja kun lapset kasvoivat hoitoikään, minäkin hain ja pääsin. Nyt olemme n. 35-vuotiaita, molemmilla ylempi korkeakoulututkinto ja koulutusta vastaava työ palkkoineen. Lapset jo liki teini-ikäisiä ja omatoimisia, eilen juuri miten miten ihanaa keskittyä täysillä uraan, ei tällainen onnistuisi pikkulasten kanssa. Avioliittokin kesti, se kukoistaa ja voi hyvin raskaan pikkulapsiajan jälkeen, ei voisi mennä elämässä paremmin. (Mikä johtaa tietysti siihen, että pelkää kaiken romuttuvan, mutta se ei liity tähän. :D)

Kavereista kukaan ei hankkinut lapsia näin nuorena, vaan vasta nyt. Ei todellakaan ole ikävä yövalvomisia ja itkuja kun vierestä seuraa, ihanaa että ne tuli lusittua 10 vuotta sitten. Olen edelleen nuori, ja voin omistaa elämäni itselleni, harrastaa jne. kakkavaippojen sijaan. Suosittelen lämpimästi hankkimaan lapset nuorena, myös biologiset seikat puoltavat sitä.

Sukulaiset, noh... Sekä anoppi että oma äiti haukkuivat maan rakoon, ja meitä pidettiin tyhminä, lapsia vahinkoina, ehdotettiin aborttia. Äitini katkaisi lopulta välit kokonaan, eikä suostunut tulemaan edes tapaamaan lapsiamme, kun loukkaantui niin pahasti. Mutta tässä on muutakin mielenterveyden ym. problematiikkaa, myös anopin osalta (yrittää omia lapset sairaalla tavalla), etteivät sukulaisongelmat johdu pelkästä lasten saannista nuorena. Halusimme lapset, ja teimme ne vastalauseista huolimatta, samaa kehotan muillekin, älkää välittäkö sukulaistenne mielihaluista vaan omistanne. Meilläkin se lähti mun vauvakuumeesta, jota ei vaan voinut vastustaa enää.

Vierailija
10/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen 3,5-6k/kk, plus saa sivutulona sillointällöin vähän extraa. Ap

Nuo on kyllä oikeasti hyvät tulot tuonikäiselle. Talouden puolesta ei ole heikkoa, jos olette vähänkään järkeviä rahankäyttäjiä. Ainoa riski tässä on se, että uusperhekuvio menee mynkään ja jäät kahden lapsen yksinhuoltajaksi kesken opintojen. 

Menisin ehkä kuitenkin naimisiin ennen lapsen tekoa. Isot häät voi ehkä tässä kuviossa unohtaa, mutta perheen turvaksi avioliitto olisi syytä solmia.

Vierailija
11/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miehelle suoraan esittänyt pelkoni ylläolevasta (pienellä todennäköisyydellä) mahdollisesta kahden lapsen yh:ksi jäämisestä, tähän tietysti sanonut ettei niin koskaan tulisi käymään, mutta kuitenkin. Häitä ollaan suunniteltu vuodelle 2021, haluaisin tavallaan suuret ja ikimuistoiset häät, jonka takia juuri tuonne saakka. Maistraatissa varmaan ennen lapsen syntymää mennään, mikäli raskautuisin ennen sitä.

Ap

Vierailija
12/12 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opiskellessa oli juuri helppo hankkia lapsia. Oli joustavaa, sai lyhyet päiväkotipäivät lapsille eikä ollut huono omatunto siitä, että joutui sairastelevien lasten kanssa olla kotona. Ei myöskään koskaan tarvinut viedä puolikuntoisia lapsia hoitoon.

Myöhemmin osasin arvostaa myös sitä, ettei uraputki katkennut lasten hankkimiseen vaan töihin mentyäni sain sitten todella tehdä töitä. Monilla naispuolisilla opiskelukavereilla oli hankaluuksia saada töitä, mutta ei minulla. En tiedä vaikuttiko se, että lapsia minulla jo oli (kerroin haastattelussa, koska halusin jo ajoissa tietää yrityksen suhtautumisen mahdollisiin lapsista johtuviin poissaoloihin) vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi