Kuka on ollut paras Suomen presidentti?
Kommentit (32)
Tajja on ihqu. Mä niin digaa setalaisii ja vasurikomukoita. Ihan syvän pään muija.
meillä on ollut hyvä herraonni ja hyvät presidentit. heitä ei voi oikein verrata keskenään kun jokainen on oman aikansa tuote ja toimii aikansa lähtökohdista.
Parlamentaarosen demokratian kannattajana ääni Koivistolle. Kekkosen aikana oli Suomen demokratian surkeimmat hetket. Varsinkin erillislaki Kekkosen lisäkaudelle, joka oli kyllä aika banaanitasavalta meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan Ståhlbergia todella paljon, mutta ehkä hänen saavutuksiaan ei enää tunneta. Maltillinen sopua rakentava liberaali, ja samalla järkähtämättömän perustuslaillinen (no mikäpä oli ollessa kun itse oli ollut sitä perustuslakia laatimassa). Ei takertunut valtaan, ei suostunut heti asettumaan uudelleen ehdolle, vaan jatkoi tavis kansanedustajana.
Nyt kun katson tuloksia niin yllätyn Niinistöä. Eihän Niinistö ole tehnyt mitään erityisen merkittävää. Vähän toppuutellut Nato-intoilijoita ja äärioikeiston paskanpuhujia. Siinä kaikki. Ei silti, eipä hänellä muuhun ole ollut mahdollisuuttakaan, kun todelliset valtaoikeudet on viety.
Ahtisaari oli yksi sattumapressa kanssa, jonka demarit keksivät paremman puutteessa. Miten hän voi olla äänestyksessä edellä valtiomies Paasikiveä?
Minäkin olen Ståhlbergin kannalla, ja juuri tässä kommentissa kerrotuista syistä. Ståhlberg luotsasi Suomen läpi vaikeasta vaiheesta, jolloin käytiin lähellä vallankaappausta. Syksyllä 1930 tapahtuneesta Ståhlbergin kyydityksestä on loistava radiodokkari Areenassa, kannattaa kuunnella!
https://areena.yle.fi/1-50266060
Ryti teki Suomen historian kannalta ehkä kaikkein merkittävimmän teon koskaan mitä kukaan presidenteistä.
Ei uskoisi että Ståhlberg oli nuorena ujo änkyttäjä. Todella inspiroiva mies. :)
Erittäin oikeudenmukainen, älykäs ja hänelle myös suomenkieli oli sydämen asia.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että Niinistö on noin korkealla. En muista oikein mitään aikaansaannoksia... Imago on kyllä kohdillaan, kai se painaa paljon.
Arvostan sitä taiteiluaan, jota tekee tässä Venäjän naapurina. On todella hyvin hoitanut suhteita sinne ja toiminut välikätenä myöskin Venäjä-Usan välissä.
Ståhlberg oli kyllä selvästi paras presidentti, muistan vielä hänet nuorena miehenä.
KEKKONEN OLI IHMISTEN PRESSA EIKÄ MIKÄÄN DIIVA MIKÄ MEILLÄ NYT ON..TÄYS P..KA KOKO NYKYONEN PRESSA...
Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen...
Ei se ainakaan punamuumio-Halonen ole.
Minulle tuli ekaks mieleen Kultarantakeskustelut. Kukaan muu presidentti ei ole tietääkseni järkännyt ennen.
Myös se käsitys on, että Niinistö pitää säännöllisiä tapaamisia hallituksen ym päättäjien kanssa ja sitäkään ei ole samassa laajuudessa ollut edeltäjillä. Kuten Halosella ja Ahtisaarelle.
Niinistöllä on ollut hyvä ja kantaaottava ote monissa asioissa. Hyvä pressa on ollut.