Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansallinen tulorekisteri ei nopeuttanutkaan etuuspäätösten tekemistä?

Vierailija
17.02.2020 |

Jouduin työttömäksi vuoden alusta. Olen toimittanut kaikki todistukset ja hakemukset TE-toimistolle ja kassaan mitä pitääkin. Hämmästys on suuri, kun päivärahan arvioitu maksupäivä onkin 1,5 kuukautta työttömäksi jäännistä. Siis puolitoista kuukautta ilman rahaa, vaikka työttömäksi jääminen ja työssäoloehdon täyttyminen oli jo etukäteen tiedossa ja toimitin tiedot jo hyvissä ajoin ennen työttömäksi jäämistä.

Tulorekisteriä perusteltiin sillä, että se nopeuttaa tiedonsaantia ja etuuspäätösten tekemistä. Ei tämä nyt kyllä kauhean nopealta minusta vaikuta, sama aika kuin jo vuosia sitten, kun viimeksi olin työttömänä. Miksi ei digitaalisuus ja tulorekisterit nopeutakaan päätöstentekoa? Tilapäisenkin työn vastaanottamiseen piti niin kannustaa, mutta jos päätösten hinkkaaminen kestää näin pitkään, niin enpä kyllä uskalla keskeyttää tuen maksatusta millään lyhyellä työpätkällä, kun tuki saadaan viimein joskus rullaamaan!

Onko muilla kokemusta asiasta? Kertokaa!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain liiton päivärahan 3viikkoa hakemuksesta.

Vierailija
2/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itse tein sen virheen että otin 5 päivän työpätkän josta tienasin 300e, tuolla palkalla oli sitten elettävä yli kuukausi kunnes sain tarkastetun päivärahan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain liiton päivärahan 3viikkoa hakemuksesta.

Ensimmäisestä hakemuksesta? Mikä kassa?

Olin itse aiemmin oman ammattijärjestöni kassan jäsen, mutta kun tämä akavalainen kassa ei ollut yhtään sen nopeampi kuin YTK, niin siirryin YTK:hon. Eli YTK on nyt se kassa, jonka pitäisi minun päivärahani laskea ja laittaa maksuun. TE-toimisto on jo lausuntonsa antanut: etuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä. Kiitos siis sinne ripeydestä, heiltä tuli lausunto parissa viikossa.

ap

Vierailija
4/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan soviteltua päivärahaa osa-aikaisen työni ohella ja kyllä tuon tulorekisterin myötä päivärahan saaminen hidastui. Ennen käsiteltiin hakemus nopeammin.

Vierailija
5/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekisteri on vain kyyläämistä varten.

Vierailija
6/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitään sille, että minusta tuntuu että tuo pitkä rahaton jakso työttömäksi joutuneelle on tahallinen. Tarkoitus on kai romauttaa arki jotenkin ja viedä luulot pois heti alkuun. Toisaalta tuosta on työllistymisen kannalta vain haittaa, kun työttömäksi jääneen pitää työpaikan hakemisen sijaan käyttää kaikki voimavaransa sen miettimiseen, miten pärjää ensimmäiseen päivärahaan saakka: mitä tarjouksia metsästää, keltä lainaa tarvittaessa, mitä myydä kirpparilla jne. 

Tosin olisin päässyt aiemmin työllisenä hakemaani paikkaan nyt, mutta jouduinkin siitä kieltäytymään just siksi, ettei ole rahaa ottaa työtä vastaan. Pätkä oli alle 2 kk ja työmatkaa yli 100 km. Ei ole rahaa työmatkakuluihin, ja ekan palkan siitä työstä olisin saanut vasta maaliskuun lopulla. Taloudellinen itsemurha.

Mulla ei ole säästöjä, koska maksan opintolainoja pois ja olen alalla, jossa työttömyysjaksot on tavallisia.

ap

Vierailija
7/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAM on ainakin valmiiksi niin hidas käsittelijä että tuskin tilanne muuttuu suuntaan tai toiseen. Taas loppukuun puolella ollaan, ja tässä sitä odotellaan... (osa-aikatyöläinen), ja jatkohakemus kuitenkin kysymyksessä, eikä ensimmäinen hakemus. Todella kannustavaa.

Vierailija
8/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan soviteltua päivärahaa osa-aikaisen työni ohella ja kyllä tuon tulorekisterin myötä päivärahan saaminen hidastui. Ennen käsiteltiin hakemus nopeammin.

Joku toimittaja voisi tehdä asiasta jutun. Olisi syytä! Vaikka Hertta Kaukonen, se joka teki Seuraan jutun siitä, miten monella suomalaisella teetetään vuodesta ja jopa vuosikymmenestä toiseen ilmaista työtä työttömien työkokeiluissa sun muissa harjoitteluissa.

ap

Vierailija
9/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole säästöjä eikä rahaa elämiseen tällä hetkellä, niin hae ihmeessä Kelasta toimeentulotukea sille ajalle, kun odotat kassan päätöstä.

Vierailija
10/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotin 5 kuukautta rahoja. Jos ei olisi ollut hyviä säästöjä en tiedä miten olisin elänyt.

Vierailija
11/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole säästöjä eikä rahaa elämiseen tällä hetkellä, niin hae ihmeessä Kelasta toimeentulotukea sille ajalle, kun odotat kassan päätöstä.

Opintolainan lyhennystä ei lasketa toimeentulotuessa menoksi, joten sen summan, jonka olen lainaa lyhentänyt, katsotaan olevan mun käytössä elämistä varten, vaikka se ei ole.

Tyhjän saa pyytämättäkin.

ap

Vierailija
12/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten muka olet ilman rahaa 1,5 kk työttömäksi jäämisestä. Sait kuitenkin ihan normaalisti viimeisen palkan ja sen päälle vielä lomakorvaukset. Kyllä sillä pärjää jollei pistä rahojaan menemään turhuuteen. 

Vierailija
13/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paljonko sun opintolainan lyhennys oikein on?

Vierailija
14/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sitten on nopeita, jos tilille tulee yllättäen rahaa. Tein pienen keikan (kotihoidontuki ja asumistuki päällä), niin eikös kelan virkailija soita pari päivää sen jälkeen kun rahat on ilmestyneet tilille. Kysymys kuitenkin oli sadoista euroista. 

Vierailija
15/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten muka olet ilman rahaa 1,5 kk työttömäksi jäämisestä. Sait kuitenkin ihan normaalisti viimeisen palkan ja sen päälle vielä lomakorvaukset. Kyllä sillä pärjää jollei pistä rahojaan menemään turhuuteen. 

Ns. lomakorvaus (oikeasti ei sen niminen meidän tessissä) oli 700 €, joka meni opintolainanlyhennykseen, eikä riittänytkään. Yksi laina on puolivuosittain erääntyvä ja siksi iso erä, toinen reilu 50 € kuussa.

ap

Vierailija
16/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tässä ketjussa ei nyt ollut tarkoitus etsiä minun elämänhallinnastani puutteita ja ruotia opintolainaeriäni, vaan kerätä palstalaisten kokemuksia siitä, onko tulorekisteri toiminut kuten sen mainostettiin toimivan.

Onko kenelläkään etuuspäätösten saanti nopeutunut?

ap

Vierailija
17/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä odotin 5 kuukautta rahoja. Jos ei olisi ollut hyviä säästöjä en tiedä miten olisin elänyt.

Nyt tulorekisterin aikaan? Mikäs sinun prosessissa kesti?

ap

Vierailija
18/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulorekisterin aikaan? Mikäs sinun prosessissa kesti?

ap

Kassassa oli jonoa. Aikaa reilu kymmenen vuotta.

Vierailija
19/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne etuuspäätökseen tarvitse tulorekisterin tietoja kuin vasta viimeisessä vaiheessa eli enemmän menee sen selvittämiseen, oletko oikeutettu ko. tukeen.

Vierailija
20/24 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sitten on nopeita, jos tilille tulee yllättäen rahaa. Tein pienen keikan (kotihoidontuki ja asumistuki päällä), niin eikös kelan virkailija soita pari päivää sen jälkeen kun rahat on ilmestyneet tilille. Kysymys kuitenkin oli sadoista euroista. 

Joo, niin on. Palkanlaskijana maksoin kerran eräälle henkilölle palkkaa vähän reilu 30 000 euroa kerrallaan ja tein ennakonpidätyksen aivan verokortin mukaisesti. Eiköhän muutaman päivän kuluttua verottajalta tullut kirje, että olette pidättäneet ennakot väärin, ja vaadittiin lisäselvitystä. Vastasin vain, että emme ole pidättäneet ennakkoja väärin. Verottajapa jatkoi vainoamista ja lähetti uhkavaatimuksen maksaa lisää ennakkoja. Kysyin perusteita, eivät osanneet perustella. Totesin, että ihan heidän oman liikkeelle laskeman verokortin mukaan oli pidätys tehty, ja muuta sanottavaa minulla ei asiaan ole. Lopulta verotoimistosta soitettiin kiihtyneenä, että kukaan ei voi kuulemma saada tuollaista palkkaa 20 % ennakolla. Kyllä voi, totesin.  Kauan aikaa jumpittelivat, kunnes varmaan joku välkky lopulta tajusi, että kyseessä oli koko vuodelta kerralla maksettu palkka, ei kuukausipalkka. Minähän en heille heidän spesiaalialaansa lähde avaamaan, toimin vain verokortin mukaan.

Mutta ei montaa päivää palkanmaksusta mennyt kun vainonta alkoi. Näin päin ollaan tosiaan haukkana paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän