Kuinka nopeasti mielialalääke kannattaa lopettaa?
Minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja olen käyttänyt lääkkeitä (SSRI ja SNRI) yhteensä yli 10 vuotta. Olen aikaisemmin lopettanut lääkkeen kahdesti, 2 ja 4 viikossa. Tuo 2 viikkoa oli melko lyhyt aika ja lopetusoireet olivat voimakkaita. 4 viikkoa meni jo paljon pehmeämmin. Ahdistusoireet kuitenkin palasivat molemmilla kerroilla muutaman kuukauden jälkeen vakavina (tässä välissä vointi oli ok).
Nyt vuosia myöhemmin haluaisin kokeilla pärjäänkö ilman. Ajattelin kokeilla ihan erilaista lopetustapaa eli vähentää erittäin hitaasti 4 kuukauden aikana. Haluan tietää, onko hitaalla lopettamisella mitään vaikutusta mahdolliseen oireiden palaamiseen.
Kertokaa kokemuksianne! Asiallisia kommentteja, kiitos. Ja sen verran että turha ehdottaa mitään kävelyä metsässä, sairauteeni on kyllä kaikkea kokeiltu ja pitkät terapiat käytynä. Lääkärin mukaan häiriöni on krooninen, mutta olen silti halukas kokeilemaan nyt elämää ilman lääkitystä. Enhän muuten voi tietää, onko pelkkä terapia ym. hyödyllistä kohdallani.
Kommentit (20)
Vieroitusta ei tosiaan opeteta missään, mutta lääkkeen aloitus osataan kyllä. Mikäli on olemassa hyvä psykoterapiasuhde, voi lopetuksen tehdä vaikka kerralla, sillä silloin voi saada apua niihin rajuihin vieroitusoireisiin, jota lääkkeen käytön lopettamisesta tulee. Mutta mikäli ei ole mitään tukea, niin sitten voi kokeilla hyvin hidasta lopetusta samalla itseään kuunnellen ja opetellen ylittämään ne pahat hetket, joita kuitenkin tulee eteen. Parin vuoden lääkkeiden käytön jälkeen aivokemiaan liittyvän säätelyjärjestelmän voi olettaa palautuvan noin vuodessa, mutta noinkin pitkän käytön jälkeen voi mennä useita vuosia. Riippuu täysin siitä millä tavoin ne geenit aktivoituvat, jotka ovat nyt lääkkeillä sammutettu.
Minulla vieroitusoireina on ollut sähköiskut, huimaus, vapina, pahoinvointi ja heikotus. Siedän kyllä viekkarit koska tiedän, mistä ne johtuvat.
Enemmän huolettaa mahdollinen relapsi ja mietin, onko lopetustavalla (tai lääkkeillä ylipäätään) siihen mitään vaikutusta vai tuleeko se joka tapauksessa jos on tullakseen.
ap
Mun mielestä lääkkeen voi sinänä lopettaa todella nopeasti mutta joskus parin kuukauden päästä alkaa sitten ne todelliset ongelmat. Mieliala voi heikentyä radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lääkkeen voi sinänä lopettaa todella nopeasti mutta joskus parin kuukauden päästä alkaa sitten ne todelliset ongelmat. Mieliala voi heikentyä radikaalisti.
Niinpä juuri.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vieroitusoireina on ollut sähköiskut, huimaus, vapina, pahoinvointi ja heikotus. Siedän kyllä viekkarit koska tiedän, mistä ne johtuvat.
Enemmän huolettaa mahdollinen relapsi ja mietin, onko lopetustavalla (tai lääkkeillä ylipäätään) siihen mitään vaikutusta vai tuleeko se joka tapauksessa jos on tullakseen.
ap
Relapsi liittyy lääkkeiden lopettamiseen ja lopetustavalla voi olla merkitystä. Tärkeintä on saada tukea tai edes psykoedukaatiota aiheeseen. Tästä voit lukea tutkimusta liittyen relapsiin lääkityksen jälkeen https://www.bmj.com/content/358/bmj.j3927
Tässä paremmin ja tutkijoiden näkemykset https://www.psychiatryadvisor.com/home/topics/mood-disorders/depressive…
The authors state explicitly that they do not advocate never starting antidepressant treatment. Rather they emphasize that it is important that patients be well informed about the pros and cons of different treatment options and can make a decision that fits their individual needs.
Puhu hoitavan lääkärisi kanssa tästä, hän on meitä parempi arvioimaan mikä olisi paras taktiikka, vai kannattaisiko sinun edes kokeilla lopettamista. Hänellä on käytössään hoitohistoriasi jonka pohjalta arvioida tapaustasi.
Tosin tulee myös mieleen että miksi haluaisit lopettaa toimivan lääkityksen? Onko pahoja haittavaikutuksia? Onnistuisiko jos annoksia vain pienennettäisiin? Monilla (myös minulla) on niin että kun on "akuutti tilanne", annosten pitää olla isot, mutta sitten kun elämä kaikin puolin tasaantuu, on annoskokoa voinut pienentää. Isonnettu taas jos ei ole riittänyt, mutta sitten taas pienennetty. Sivuoireet vähenevät annoksen kanssa.
Työttömien ei pidä mennä ja itsenäisesti lopettaa mielialalääkitystä. Asiasta on ensin keskusteltava sosiaali- ja terveysviranomaisten kanssa
Muista myös että jos lopetat ja tulee parin kuukauden päästä paha relapsi ja lääke on pakko aloittaa uudestaan, niin voi mennä taas pari kuukautta ennen kuin lääke rupeaa uudestaan kunnolla puremaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhu hoitavan lääkärisi kanssa tästä, hän on meitä parempi arvioimaan mikä olisi paras taktiikka, vai kannattaisiko sinun edes kokeilla lopettamista. Hänellä on käytössään hoitohistoriasi jonka pohjalta arvioida tapaustasi.
Tosin tulee myös mieleen että miksi haluaisit lopettaa toimivan lääkityksen? Onko pahoja haittavaikutuksia? Onnistuisiko jos annoksia vain pienennettäisiin? Monilla (myös minulla) on niin että kun on "akuutti tilanne", annosten pitää olla isot, mutta sitten kun elämä kaikin puolin tasaantuu, on annoskokoa voinut pienentää. Isonnettu taas jos ei ole riittänyt, mutta sitten taas pienennetty. Sivuoireet vähenevät annoksen kanssa.
Mielenkiinnosta: monenko lääkärin saati hoitajan tiedät saaneen opetusta lääkkeistä vieroitukseen? Missä opintojaksossa käsitellään lääkkeiden lopettamista?
Vierailija kirjoitti:
Muista myös että jos lopetat ja tulee parin kuukauden päästä paha relapsi ja lääke on pakko aloittaa uudestaan, niin voi mennä taas pari kuukautta ennen kuin lääke rupeaa uudestaan kunnolla puremaan.
Tässä menee just pieleen ja pahasti. Kun tulee se relapsi, lääkettä ei nimenomaan pidä aloittaa uudelleen, vaan sitä ennen pitää olla toimiva terapiasuhde tai jokin muu tuki vaikean ajan ylittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee just pieleen ja pahasti. Kun tulee se relapsi, lääkettä ei nimenomaan pidä aloittaa uudelleen, vaan sitä ennen pitää olla toimiva terapiasuhde tai jokin muu tuki vaikean ajan ylittämiseen.
No itselläni tuli niin paha relapsi että jonkun olisi pitänyt varmaan olla pitämässä kädestä 24/7. Söin bentsoja ja vaikka mitä ja tuntui ettei mikään auttanut kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itselläni tuli niin paha relapsi että jonkun olisi pitänyt varmaan olla pitämässä kädestä 24/7. Söin bentsoja ja vaikka mitä ja tuntui ettei mikään auttanut kunnolla.
Tai siis yksi lääke auttoi tuolloin: Ketipinor
Sitten kun mielialalääke myöhemmin rupesi puremaan, jätin Ketipinorin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vain menee. Meillä ei jollain tavoin lääkkeiden ajatella olevan huumeita. Johtunee markkinoinnista.
Jos ahdistus tulee useiden viikkojen päästä, jopa kuukausien ja välissä on ollut jo ihan ok olla, niin voiko siis olla vielä lääkityksen lopettamisesta johtuvaa? Onkahan kuinka yleistä? Ja onko täällä kokemuksia, että päässyt yli ilman lääkityksen uudelleen aloittamista?
Vierailija kirjoitti:
Jos ahdistus tulee useiden viikkojen päästä, jopa kuukausien ja välissä on ollut jo ihan ok olla, niin voiko siis olla vielä lääkityksen lopettamisesta johtuvaa? Onkahan kuinka yleistä? Ja onko täällä kokemuksia, että päässyt yli ilman lääkityksen uudelleen aloittamista?
On lääkkeen lopetuksesta johtuvaa. Juuri siksi lääkitystä ei suositella useissa eri häiriöissä, kuten esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelkohäiriössä, koska terapialla paranee noin 80 % ja lääkityksellä ei saada etua. Mikäli aloitetaan lääkitys, lopetuksesta seuraavat haitat voivat viedä kaiken terapialla saadun edun. Tiedän useita, jotka ovat päässeet lääkkeistä eroon, mutta toisilla tie voi olla todella kivinen. Ydinongelma on se, että kun oireet palaavat, pitää olla toimiva terapiasuhde olemassa. Tai jokin muu tukitoimi, kuten vertaistuki. Itsekseen on todella vaikea käsitellä tunteitaan. Pilleri ei osaa antaa neuvoja millään tavoin.
Minusta sinun kannattaisi kokeilla, palaako ahdistuneisuus, jos vain pienennät annosta. Eli odotat pienemmällä annoksella sen pari - kolme kuukautta. Jos tulee pientäkin ahdistuneisuutta, voi olla syytä odotella pidempäänkin, että elimistösi tottuu pienempään annokseen, ja katsoa myöhemmin, onko annosta vielä mahdollista pienentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lääkkeen lopetuksesta johtuvaa. Juuri siksi lääkitystä ei suositella useissa eri häiriöissä, kuten esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelkohäiriössä, koska terapialla paranee noin 80 % ja lääkityksellä ei saada etua. Mikäli aloitetaan lääkitys, lopetuksesta seuraavat haitat voivat viedä kaiken terapialla saadun edun. Tiedän useita, jotka ovat päässeet lääkkeistä eroon, mutta toisilla tie voi olla todella kivinen. Ydinongelma on se, että kun oireet palaavat, pitää olla toimiva terapiasuhde olemassa. Tai jokin muu tukitoimi, kuten vertaistuki. Itsekseen on todella vaikea käsitellä tunteitaan. Pilleri ei osaa antaa neuvoja millään tavoin.
Mihin perustat väitteesi siitä, että relapsi johtuu lääkkeen lopetuksesta? Monissa sairauksissahan on täysin normaalia että relapsi tulee, ellei sairautta hoideta!
Hyvin hitaasi. Lääkkeiden kokonaan lopetus kestää noin vajaan vuoden kun pkkuhiljaa vähennetään annostusta. Se on sitten tehtävä itse leikkaamalla pillereitä.
Itse olen käyttänyt essitalopraamia, venlafaxiinia ja paria muuta mielialalääkettä. Nykyään jo tottunut viekkareihin kun annostusta ja lääkkeitä vaihdeltu ja joskus olen ominpäin lopettanut ja aloittanut taas. Viekkareina mm oksetusta, harhanäkyjä, sähköiskuja päässä, hikoilua, voimattomuutta, vapinaa, hikoilua ym.
Yksilöllistä. Kerran unohdin ottaa reissuun mukaan mielialalääkkeet ja oli yhtä helvettiä kolmen päivän jälkeen. Oksetti, oli paha olo ym