Välien katkaiseminen isoäitiin
Asumme samassa kaupungissa mutta en ole nähnyt isoäitiäni useaan kuukauteen. Äitini on katkaissut häneen välit jo aiemmin, ja tästä suivaantuneena isoäitini on jatkuvasti valittanut minulle äitini käytöksestä. Äidilläni on kuitenkin ollut hyvä syy katkaista välit, ja haluaisin itse tehdä samoin. Hänellä on kuitenkin myös muita lapsia ja lapsenlapsia jotka voivat häntä auttaa. Minulla on vaativa työ joten arkena en edes ehtisi nähdä häntä (olen yleensä kotona kl 20 jälkeen jolloin hän jo menee nukkumaan), ja viikonloput on yleensä täynnä ohjelmaa kun kerrankin on vähän vapaa-aikaa. Olen tarjoutunut osallistumaan kuluihin (esim siivooja, ruokatilaukset kotiin toimittetuna jne), mutta en haluaisi olla hänen kanssaan tekemisissä.
Missä menee mielestänne velvollisuus hoitaa ikäntyvää sukulaista?
Kommentit (3)
Siinä, että auttaa tätä saamaan tarvitsemansa palvelut. Voi sopia vaikka soitosta kerran kuussa tai viikossa, mutta jos menee haukkumiseksi, niin kenelläkään ei ole velvollisuutta kuunnella sellaista. Samaten jos on paha alkoholiongelma, niin voi tehdä huoli-ilmoituksen viranomaisille. Ei kannata maksella maksuja puolesta, se on ihan turhaa asioihin sotkeutumista.
Ensisijainen velvollisuus on lapsilla, ei lapsenlapsilla. Ei sun tartte kuunnella äitisi haukkumista puhelimessa, mikset sanoisi isoäidille, että hänen pitää osata käyttäytyä paremmin tai muuten et halua yhteyttä pitää.
Tekisi siis mieli sanoa suoraan etten halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Nämä viime kuukaudet ovat vain olleet kiireisiä ja ollut paljon reissuja joten näkeminen on vaan jäänyt, en siis ole varsinaisesti välejä katkaissut.
// AP