Onko epäkohteliasta lähestyä kiinteistön omistajaa ostoaikeissa?
Onko aivan inhottavaa toimintaa? Voisiko joku ilahtua, että joku on kiinnostunut kohteesta, joka ei ole julkisesti kaupan?
Kommentit (22)
Ihan OK, kunhan ymmärrät tarjota kunnollisen hinnan. Se ottaa päähän, että talosta tarjotaan 20 000 e ja vielä esitetään, että tämä kyllä pelastaa teidät myyntikelvottoman kiinteistön omistamiselta.
Jos voitan luotolla tms. miljoonia, menen heti kysymään yhtä taloa 😃
Tuttuni oli pitkään ihastellut yhtä omakotitaloa tontteineen, ja kertoi kerran käyneensä suoraan kysymässä asukkaalta, voisiko sen ostaa. Kauppoja ei tullut, mutta omistaja kertoi, että muitakin oli käynyt kysymässä. Kyllä sellaista siis tehdään.
Itse en kehtaisi käydä kysymässä, ajattelisin että sellainen häiritsee, mutta ainakaan tuon talon omistaja ei kuulemma ollut vaikuttanut harmistuneelta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ja sitten luotto ulosottoon ja kiinteistö huutokauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ja sitten luotto ulosottoon ja kiinteistö huutokauppaan.
Hahaa, tottakai! 😄
Kiitos, autocorrect ❤️
Ei minua harmittaisi jos joku haluaisi tulla ostamaan asuntoa, mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa pitää tarjota kunnollinen hinta ja hieman päällekin, koska harva ihan noin vain myy taloa, jos ei ole oikeasti tarvetta myynnille.
Sitten jos tarjotaan jotain ihan naurettavaa, niin sen voisi ottaa jo loukkauksena.
Meidän kesämökkiä käy vuosittain "ostamassa" muutama toiveikas ja vastaus on aina sama eli kiitos ei. Paikka on ihana, lähellä kylän keskustaa eli ei mikään erämaamökki, iso järvi, hyvät yhteydet jne. MOni perustelee haavetta sillä, että tämä on heille unelma ja että tuskin te tätä edes itse käytätte.
ei ole epäkohteliasta. asun itse talossa, joka ilmeisesti kiinnostaa monia: saan hyvin usein ostotarjouksia. Suurin osa niistä on ihan kohtuullisia ja jotkut jopa harkinnan arvoisia, mutta on sellaisiakin, joissa tarjotaan noin 70k euroa vähempää hintaa ja vedotaan siihen, että asuntojen hinnat laskee koko ajan. Heille yleensä olen sanonut, että hyvä juttu, te varmasti löydätte sitten kukkarollenne sopivan asunnon hyvin helposti, mutta tämä ei lähde kirpputorihinnalla (en siis arvosta tuon kaltaista itaruutta). En sinällään odota mitään järjetöömän hyviä kauppoja, mutta olen tässä vain huomannut, että jos antaa tarjouksen kohteesta, joka ei ole myynnissä, niin silloin ei kannata alkaa tinkimään - mitä luultavimmin ostotarjouksia on tullut muiltakin.
joskus ihmiset kyselevät myös kiinteistönvälittäjiltä mieleistensä kiinteistöjen perään, vaikkei välittäjällä kohdetta olekaan myynnissä - välittäjä voi kuitenkin tietää asiasta jotain tai jonkun joka tietää. meitäkin on yksi välittäjä lähestynyt ja sanonut, että hänen asiakkaansa olisi kiinnostunut ostamaan tämän.
en yhtään tiedä mikä kiinteistössäni kiinnostaa niin monia ihmisiä. olen kuullut, että sisätilat ovat täydellisen toimivat, keittiö tosi nätti, puuliesi, terassi, sopivan kokoinen piha, monikäyttöinen. en tiedä... samaa mieltä minäkin talostani olen, että se on helmi, mutta kyllä e vähän yllätti miten kiinnostuneita muuutkin siitä ovat.
Itse en pahastuisi, jos joku kävisi tekemässä tarjouksen. Toki silloin odotan, että tarjous olisi n. 5% yleistä markkinahintaa korkeampi, sillä ihan vain muuttamisen riemusta en lähtisi pois tarkoin valitusta ja laitetusta talosta ja pihapiiristä. Jos haluaisin markkinahinnalla muuttaa pois kodistani, olisin sen jo tehnyt.
Ei ole epäkohteliasta tehdä asiallista tarjousta. Mutta jo omistaja ei ole kiinnostunut myymään, niin sitä pitää myös kunnioittaa. Eli älä jää jankkaamaan ja tarjoa vähintään alueen hintatason mukaista hintaa, mielellään jopa yli. Kiinteistö ei ole myynnissä, joten sinun pitää osoittaa erityistä kiinnostusta ja toimia sen mukaisesti eli tarjota reilusti.
Olen nähnyt joskus kiinteistönvälittäjän ja yksityisen ihmisen laittaman lapun postilaatikossa. Mikä ettei, jos talo kiinnostaa tietyltä asuinalueelta tai jokin tietty talo kiinnostaa sinua. Joskun kiinteistövälittäjät etsivät asiakkaalle asuntoa tietyn kriteerein ja siitä tehdään ostotoimeksianto. Silloin talon myyjän ei tarvitse maksaa välityspalkkiota, vaan sen maksaa talon ostaja. Tämä voi kiinnostaa myyjää myymään talon, koska välityspalkkiot eivät ole pieniä omakotitalokaupoissa.
Kannattaa jättää ennemmin lappu omilla yhteystiedoilla niin ei mene häiritsemään ketään. Ja jos joku ei ole myymässä, hän tuskin myy ainakaan alle markkinahinnan jos silläkään eli se kannattaa muistaa jos tarjousta haluaa tehdä. Minun tonttia oli monet jo ostamassa ennen kuin taloa siihen ehdin saada, otin vain kohteliaisuutena sillä onhan se tontti kaunis ja harvemmin niitä on tarjolla täällä.
Kun olin teini ja asuin vielä kotona, niin joku pariskunta lapsineen tuli pimpottamaan ovikelloa ja tarjosivat ihan käypähintaa vanhemmilleni talosta. Eivät myyneet mutta ihan hyvä mieli siitä jäi äidille ja isälle.
Mutta riippuu varmaan ihmisestä miten tuollaisen ottaa vastaan.. jättäisin ehkä lapun postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
ei ole epäkohteliasta. asun itse talossa, joka ilmeisesti kiinnostaa monia: saan hyvin usein ostotarjouksia. Suurin osa niistä on ihan kohtuullisia ja jotkut jopa harkinnan arvoisia, mutta on sellaisiakin, joissa tarjotaan noin 70k euroa vähempää hintaa ja vedotaan siihen, että asuntojen hinnat laskee koko ajan. Heille yleensä olen sanonut, että hyvä juttu, te varmasti löydätte sitten kukkarollenne sopivan asunnon hyvin helposti, mutta tämä ei lähde kirpputorihinnalla (en siis arvosta tuon kaltaista itaruutta). En sinällään odota mitään järjetöömän hyviä kauppoja, mutta olen tässä vain huomannut, että jos antaa tarjouksen kohteesta, joka ei ole myynnissä, niin silloin ei kannata alkaa tinkimään - mitä luultavimmin ostotarjouksia on tullut muiltakin.
joskus ihmiset kyselevät myös kiinteistönvälittäjiltä mieleistensä kiinteistöjen perään, vaikkei välittäjällä kohdetta olekaan myynnissä - välittäjä voi kuitenkin tietää asiasta jotain tai jonkun joka tietää. meitäkin on yksi välittäjä lähestynyt ja sanonut, että hänen asiakkaansa olisi kiinnostunut ostamaan tämän.
en yhtään tiedä mikä kiinteistössäni kiinnostaa niin monia ihmisiä. olen kuullut, että sisätilat ovat täydellisen toimivat, keittiö tosi nätti, puuliesi, terassi, sopivan kokoinen piha, monikäyttöinen. en tiedä... samaa mieltä minäkin talostani olen, että se on helmi, mutta kyllä e vähän yllätti miten kiinnostuneita muuutkin siitä ovat.
Ystävännekö näitä tarjouksia tekevät, kun pitävät sisätilojanne täydellisen toimivina?
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Kiinteistön omista vain ilahtruu, kun joku on kiinnostunut hänen kiinteistöstään. Se vahvistaa hänen käsitystään kiinteistön arvosta. On mukava omistaa sellaista, jota muutkin himoitsevat.
PS. Etkö jo viime kyselysi vastauksista uskonut, että senkus meet ovelle ja teet tarjouksen. Kaikki on ostettavissa, kunhan yhteisymmärrys hinnasta löytyy.
Eri henkilö! Ap
Mulle kiinteistövälittäjät jättävät lappuja, jos olisin kiinnostunut vuokraamaan tai myymään.
Suosittelin mieluummin tuota lappua kuin mennä henkilökohtaisesti kysymään.
Joo ymmärrän, että hinnan kannattaa olla hyvä, mutta toisaalta vaikea sitä on itse tarjota fiksusti kun ei vielä tiedä kiinteistön kuntoa. Tämä mitä olen katsonut, on käsittääkseni ollut asumatta jonkin aikaa.
Jotain suuntaa-antavaa kannattaa ilmeisesti sanoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle kiinteistövälittäjät jättävät lappuja, jos olisin kiinnostunut vuokraamaan tai myymään.
Suosittelin mieluummin tuota lappua kuin mennä henkilökohtaisesti kysymään.
Ilman muuta, mutta talo on nyt asumaton, joten täytyy etsiä omistaja muuten. En tiedä, käydäänkö siellä ollenkaan enää. Ap
Ei kannata ainakaan alkaa tinkaamaan hintaa, "kun tämä näyttää aika huonokuntoiselta ja on toi puutarhakin tommonen, että mahdatteko tätä pystyä remontoimaan, vanhat ihmiset".
No ei ole. Kiinteistön omista vain ilahtruu, kun joku on kiinnostunut hänen kiinteistöstään. Se vahvistaa hänen käsitystään kiinteistön arvosta. On mukava omistaa sellaista, jota muutkin himoitsevat.
PS. Etkö jo viime kyselysi vastauksista uskonut, että senkus meet ovelle ja teet tarjouksen. Kaikki on ostettavissa, kunhan yhteisymmärrys hinnasta löytyy.