Jos nuoriso ei enää käytä Facebookia, niin...
... minne someen he päivittävät sellaiset pidemmät tekstipohjaiset kuulumiset ja ajatukset tai esim. tapahtumakutsut??
Kommentit (27)
Kuvia, jotka poistuu oian. Siellä ne meidän laoset elää.
Kyllä sinne instakuvien yhteyteen mahtuu pitkäkin teksti ja moniko käyttää muutenkaan jotain facebookia, kun kutsuu ystäviään juhliin tms. Onhan nämä whatsappit ja kaikki.
Poistuihan ne facesta ja instasta aikapäiviä, kun me vanhukset sinne löydettiin. Snspchat vastaan minä.
Facessa enää rasittavat mummot laitteler typeriä kuviasn.
Siis mun tuttujen kaikki tapahtumat (keikat yms) on FB-eventeissä. En tajua miten nuoriso löytää ja pitää muistissa niitä koskevat tapahtumat, jos ei FB:ssä ole.
Nuoret eivät kirjoita pidempiä tekstejä vaan laittavat kuvia ja jonkun lyhyen tekstin. Tapahtumakutsut kavereille Whatsappissa tai ihan vaan tekstareina. Pidemmät asiat kuten kuulumiset ja ajatukset kerrotaan kasvotusten tai soitetaan. Nuorisolla on vielä aikaa tavata toisiaan.
Enpä näin suht normi kolmikymppisenä koe tarvetta kummankaan asian jakamiseen Facessa tai vastaavissa. Ennen Facea kukaan ei osannut noita edes kaivata, joten eiköhän nykynuoriso ole sopeutunut päivittyneeseen someympäristöön vallan mainiosti. Monessa somessa ainakin videopätkien levitys yleistynyt (snapchat, instastoorit, tiktok). Niihin voi vaikka höpötellä halutessaan kuulumisiaan tai ainakin antaa osvittaa missä sillä hetkellä on, kenen kanssa ja mitä tekemässä.
Joka vuosi iso osa nuorista astuu aikuisten maailmaan ja siitä sitten "vanhusten" maailmaan.
Miksi ihmeessä pitäisi ylipäätään mihinkään someen päivittää "pitkiä tekstipohjaisia kuulumisia tai ajatuksia"?
Itse en wa:ta edes laske someksi, mulle se vastaa tekstiviestejä.
Itse olen somessa vain LI:ssä ja olen sitä nyt seuraillut, tuloksena on ollut se, että pidän niitä ihmisiä vähän yksinkertaisina jotka sinne kommentoi tai postailee. Mitä aktiivisempi on, sitä vastenmielisempänä ihmistä pidän, vaikka jutut olisivatkin "järkeviä". Some on ehkä turhinta p*skaa, mitä ihminen on keksinyt.
Ja ei, en laske av:ta samalla tavoin someksi, kun täällä ei ihmiset ole tunnistettavissa.
Liian henkilökohtaiset vuodatuspäivitykset isolle ja kirjavalle facebook ystäväpiirille on kyllä turhinta skeidaa evö
Nuoret eivät ole olleet fb:ssä enää...hmm.... kymmeneen vuoteen? Tai ei ainakaan 6-7 vuoteen.
Snäppi on se juttu.
Ei pitkiä kuulumisia vaihdella, kun snäpin välityksellä ollaan jatkuvasti yhteydessä. Ehkä jotkut vaihtavat kuulumisiaan facetimessä. "Tapahtumakutsut" tehdään luomalla snäppiryhmä, johon lisätään kutsuttavat ihmiset.
t. nuori
se mikä on meidän teineillä lisääntynyt viimeisen vuoden aikana, on ääniviestit. Enää ei edes kirjoitella.
Mihin ääniviesti laitetaan? Snäppiinkö?
Ne jotka tykkää kirjoitella pitkiä juttuja pitää blogia tai käyttää mikrobloggausalustoja, muut pitkälti snäppää.
Mitä nobodyt on tehneet tai on mieltä on niin yesterday. Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka tykkää kirjoitella pitkiä juttuja pitää blogia tai käyttää mikrobloggausalustoja, muut pitkälti snäppää.
Mitä nobodyt on tehneet tai on mieltä on niin yesterday. Ketä kiinnostaa?
Joo, se on about niin, kun ei oo motii.
Snapchattiin.