Kuntouttava työtoiminta
Latistaa ihmisen yrittämästä enää yhtään mitään.
Nyt jos siihen lisätään sossupuolta, niin soppa on valmis.
Kommentit (24)
Tai ainakin kuntouttava työtoiminta -termiä pitäisi uudistaa. Täysin terveetkin työttömät patistetaan kuntouttavaan työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Työtä työsopimuksella ja palkkaa.
Korjataan vielä sen verran, että työtä työsopimuksella ja palkkaa 5k€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Tai ainakin kuntouttava työtoiminta -termiä pitäisi uudistaa. Täysin terveetkin työttömät patistetaan kuntouttavaan työtoimintaan.
Niin tosiaan patistetaan. Mutta ei sinne ole pakko ainakaan työkykyisen mennä. Kannattaa olla tietoinen omista oikeuksista ja katsoa, mitä laissa kuntouttavasta työtoiminnasta sekä oikeusasiamiehen ratkaisuissa sanotaan kuntouttavaan työtoimintaan ohjaamisesta.
Terveet eivät tarvitse kuntouttavaa työtoimintaa,
vaan työtä ja siitä palkkaa.
Itse olen ja tykkään.
Eikä me mitään töitä tehdä.
Jos on pitkäaikaistyötön, on pakko ottaa vastaan kuntouttavaa työtoimintanimistä työtä, muuten vähäisetkin korvaukset napsahtaa poikki.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ja tykkään.
Kivat sulle. Mutta sinulle ei kerry työssäoloehtoa, ei eläkettä. Et kuulu työporukkaan, vaikka oletkin samoissa töissä. Olet näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkäaikaistyötön, on pakko ottaa vastaan kuntouttavaa työtoimintanimistä työtä, muuten vähäisetkin korvaukset napsahtaa poikki.
Ei ole pakko. Tutustu oikeuksiisi ja älä anna huijata itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ja tykkään.
Eikä me mitään töitä tehdä.Kivat sulle. Mutta sinulle ei kerry työssäoloehtoa, ei eläkettä. Et kuulu työporukkaan, vaikka oletkin samoissa töissä. Olet näkymätön.
Enkä ole näkymätön ja sanoinhan ettei töitä tehdä eikä ole mitään työporukkaa.
Kerta viikossa.
Ihan hirveetä kun käydään näyttelyissä, elokuvissa ja ym.
Toisaalta voi ymmärtää nuorille mielenterveyskuntoutujille suunnattua kuntouttavaa.
Ehkä he muuten lojuisivat sängyssä kaiket päivät.
Työkykyistä vailla työtä olevaa ei pitäisi pakottaa kuntouttavaan yli vuoden työttömyyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tosiaan patistetaan. Mutta ei sinne ole pakko ainakaan työkykyisen mennä. Kannattaa olla tietoinen omista oikeuksista ja katsoa, mitä laissa kuntouttavasta työtoiminnasta sekä oikeusasiamiehen ratkaisuissa sanotaan kuntouttavaan työtoimintaan ohjaamisesta.
Kun et ole työllistynyt vuoden aikana itse, olet tulkinnan mukaan kelvoton. Et siis pysty työllistymään, siispä kuntouttavaan.
Tämä hton kuntouttava keksittiin 2000 v alussa ja siinä oli mukana myös työttömien valtakunnallinen järjestö kannustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et ole työllistynyt vuoden aikana itse, olet tulkinnan mukaan kelvoton. Et siis pysty työllistymään, siispä kuntouttavaan.
Siis tulkinnan joka ei pohjaudu lakiin. Lainmukainen tulkinta on se, että pelkkä pitkittynyt työttömyys ei ole osoitus siitä, että kyky työhön tai työllistymistä edistävään palveluun olisi siinä määrin heikentynyt, että kuntouttava työtoiminta olisi ajankohtainen.
https://www.oikeusasiamies.fi/fi_FI/-/apulaisoikeusasiamies-polonen-arv…
Kuntouttavassa pyörii nämä ikänsä työttömänä olleet elämäntapaluuserit, joita ei kiinnosta opiskella tai mennä töihin, koska tuet tippuu. Kaikkea ollaan kyllä vailla, mutta mitään ei olla sen eteen valmiita tekemään.
Kuntouttavassa sitten askarrellaan ja tehdään jotain pientä puuhastelua. Menisivät töihin, kun töitä on mutta ei kelpaa kun tarjolla on lähinnä siivousta, pihatöitä ja muuta pienipalkkaista.
Kaikki tuet vaan pois näiltä. Kunta voi tarjota puuroa ja laihaa keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tulkinnan joka ei pohjaudu lakiin. Lainmukainen tulkinta on se, että pelkkä pitkittynyt työttömyys ei ole osoitus siitä, että kyky työhön tai työllistymistä edistävään palveluun olisi siinä määrin heikentynyt, että kuntouttava työtoiminta olisi ajankohtainen.
Ja mitenkähän yli vuoden työttömänä ollut todistaa, että on työkykyinen. Aika absurdia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ja tykkään.
Jatkan...
Olen patikoinut, istunut nuotiolla, syönyt makkaraa, juonut kahvia, syönyt pullaa, nähnyt upeaa luontoa.
Nyt kulttuuri ryhmässä eli käydään näyttelyissä ja kirjoitetaan, maalataan ja ym.
Valitsen itse minne menen.
Vähän tehnyt töitäkin luonnossa.
Ja yksi päivä viikossa. Jatkan niin pitkään kun saan jatkaa.
Olen jo 55v. niin tuskin töitä saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän yli vuoden työttömänä ollut todistaa, että on työkykyinen. Aika absurdia.
Ei sitä pidä todistaa, vaan on löydyttävä todisteet päinvastaisesta eli siitä, että ei ole työkykyinen. Jokainen työtön on työkykyinen jollei toisin todisteta. Ja tosiaan pelkkä pitkittynyt työttömyys ei riitä siihen todisteeksi.
Sen lisäksi alentuneen työkyvyn toteamisen tekevät lain mukaan työtön, työkkäritantta ja sosiaalitantta yhdessä. Se ei siis ole mikään asia joka voidaan yksipuolisesti sanella.
Kuntouttava työtoiminta pitäisi poistaa! Työttömän nöyryyttämistä, ei mitään muuta se ole.