Eikö tuo asuntojen hintojen lasku ole hyvä asia?
Vihdoin luokkaerot hälvenevät ja meillä vähävaraisillakin on vara ostaa oma asunto, eikä tarvitse lihottaa laardien lompakkoa. Lisäksi jo nyt on ennustettavissa, että 2030-luvulla kaupungistumisen suosio laskee ja melkein kaikki tekevät etätöitä.
Kommentit (23)
Tavallaan on. Mutta jos seurauksena on konkurssit, niin myyjien kuin rakennusliikkeiden, niin ei niin hyvä asia.
Asuntojen romahdus kaataa pankit ja seurauksena on lama. Valtion varat loppuvat ja kaikki tuet joudutaan puolittamaan.
Eli kyllä hyvä asia on.
Vähävaraisilla ei tule jatkossakaan olemaan varaa ostaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että mulla on kumminkin vara maksaa vuokraa 545 €/kk + vesi + sähkö... Ja ihan ilman yhteiskunnan tukia, pienipalkkainen nainen olen. Ennemmin maksan omaa yksiötä, mutta en saa lainaa vaikka olen vakituisessa kokoaikatyössä, vuositulot 22k...
Ilman muuta. Aivan kuin deflaatio yleensäkin. Kun hinnat laskevat, kukaan ei osta mitään, koska huomenna sen saa halvemmalla. Se tosin johtaa myös palkkojen ja tukien pienenemiseen, joten ihmisillä on entistä vähemmän varaa ostaa ja vihdoin joku nousee, eli työttömyys.
"Laardien lompakkoa" tämä ei luonnollisestikaan koske, koska he eivät ole riippuvaisia suomalaisista työpaikoista, palkoista, tuista, firmoista tai muustakaan taloudessa. Rahathan ovat turvassa monikansallisissa yrityksissä ja veroparatiiseissa.
Odotan innolla etätöitä tekeviä hoitajia, poliiseja, palomiehiä ja opettajia. Tai vaikkapa etänä hommansa hoitavia rakentajia, kaupan työntekijöitä ja partureita.
Etätyöläinen kirjoitti:
Odotan innolla etätöitä tekeviä hoitajia, poliiseja, palomiehiä ja opettajia. Tai vaikkapa etänä hommansa hoitavia rakentajia, kaupan työntekijöitä ja partureita.
Melkein kaikki toimistossa tehtävät työt voi tehdä etänä jo nyt.
Ostajien kannalta halvempi hinta on aina hyvä asia!
Se olisi mahtava asia, jos myös uudisasuntojen ja remonttien hinnat tippuisivat samaa tahtia.
Asuntojen hintojen lasku on varmasti yksi syy mikä on ylläpitänyt edes nykyisenlaista ostovoimaa. Ei asuntokupla ole mikään menestyvän talouden tunnus. Teksas on Yhdysaltajen toiseksi väkirikkain osavaltio Kalifornian jälkeen mutta voimakkaasta väestönkasvusta huolimatta asuminen on edullista. Syynä on väljät rakennus ja kaavoitusmääräykset. Kun puhutaan asuntokuplasta kuten pk-seudulla Suomessa on ymmärrettävä sen olevan tietoisin poliittisin päätöksen luotu. Suomessa on poliitikot ovat päättäneet että virkakoneiston mielivaltaiset oikut ja vihreiden utopiat ovat tärkeämpiä kuin vaivaton uudisrakentaminen hintojen hillitsemiseksi. Laskelmien mukaan uuden asunnon hinnasta on jo puolet veroja ja viranomaismaksuja jotka ovat silkkaa piiloverotusta.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläinen kirjoitti:
Melkein kaikki toimistossa tehtävät työt voi tehdä etänä jo nyt.
Suuri osa ihmisistä ei tee työtään ainoastaan toimistossa. Lisäksi monen työn mittaaminen muulla kuin siihen käytetyllä ajalla on hankalaa. Niinpä kaikille ei koskaan tulla suomaan etätyömahdollisuutta.
Jep, täältä Soinista saa edullisia asuntoja. Tosi hyvä asia tämä asuntojen hintojen lasku. Tervetuloa kaikki tänne. Niin, työpaikkojahan täällä ei ole, mutta ei se mitään, asumistukea saa myös omistusasuntoon
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen romahdus kaataa pankit ja seurauksena on lama. Valtion varat loppuvat ja kaikki tuet joudutaan puolittamaan.
Eli kyllä hyvä asia on.
No joo, jos pankkirakennus romahtaa, niin kaatuuhan se pankki juu.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma että mulla on kumminkin vara maksaa vuokraa 545 €/kk + vesi + sähkö... Ja ihan ilman yhteiskunnan tukia, pienipalkkainen nainen olen. Ennemmin maksan omaa yksiötä, mutta en saa lainaa vaikka olen vakituisessa kokoaikatyössä, vuositulot 22k...
Tätä tarkoitinkin. Liian pienet tulot ja ei varallisuutta joten ei saa lainaa. Lisäksi aika pieni asunto saa olla että tuo 545 euroa kattaisi sekä lainan, lainanhoitokulut että vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tarkoitinkin. Liian pienet tulot ja ei varallisuutta joten ei saa lainaa. Lisäksi aika pieni asunto saa olla että tuo 545 euroa kattaisi sekä lainan, lainanhoitokulut että vastikkeen.
Riippuu enemmän sijainnista kuin koosta. Ympäri Suomea saa kaksioitakin alle 20.000€:lla.
Ihanan halpaa! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu enemmän sijainnista kuin koosta. Ympäri Suomea saa kaksioitakin alle 20.000€:lla.
Toki, mutta sellaisen asunnon vuokra ei ole 545 euroa. Ei se halpa asunto perämetsissä paljon auta jos asuu ja työskentelee muualla. Toiseksi, onko pienituloisella varaa laittaa noin paljon rahaa asuntoon josta ei koskaan saa omiaan takaisin kun se ei menen kaupaksi? En halua tässä nyt todellakaan mollata pienituloisia vaan olla realistinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan halpaa! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta sellaisen asunnon vuokra ei ole 545 euroa. Ei se halpa asunto perämetsissä paljon auta jos asuu ja työskentelee muualla. Toiseksi, onko pienituloisella varaa laittaa noin paljon rahaa asuntoon josta ei koskaan saa omiaan takaisin kun se ei menen kaupaksi? En halua tässä nyt todellakaan mollata pienituloisia vaan olla realistinen.
Jos vastike on esimerkiksi 200€, niin lainan osuudeksi jää 345. 20.000€:n hinta kuittautuu siis alle 5 vuodessa. Eli jos omistusasunnossa asuu yli 5 vuotta, se tulee halvemmaksi, vaikka asunnon antaisi pois ilmaiseksi.
Eli muuttotappioalueellakin voi olla järkevää asua omistusasunnossa.
Ne hinnat laskevat väärässä paikassa. Ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle, että Pudasjärvellä myydään kartanoita kympillä. Ihmisillä ei ole varaa asua kaupungeissa, eikä kaupungit siten pääse kasvamaan.
On. En ole ikinä tajunnut miksi asuminen on Suomessa niin kallista, on se sitten oma tai vuokra. Muualla maailmassa asunnoilla on lähinnä vain käyttöarvoa, täällä se on elämän suurin sijoitus. Ulkomailla sijoitetaan enemmän pörssiin, täällä sitä pelätään.