Minua ahdistaa suunnattomasti mennä otattamaan passikuvaa koska tiedän näyttäväni hirveältä
Kuulostaa ehkä järjettömältä, mutta kun ajattelen asiaa, alan täristä ja hikoilla. Mietin mitä se kuvan ottaja ajattelee (miksi kukaan näin ruma ylipäätään tarvitsisi passia, mihin tuollainen muka matkustaa ja miksi) tai että kuva jää heille johonkin talteen ja siitä tehdään joku nettimeemi.
Kerran pääsin jo kuvaamon ovelle, kunnes ahdisti niin että tuli itku enkä halunnut mennä kuvaan meikit levinneenä. Miten tästä järjettömästä pelosta pääsisi eroon? Tiedostan kyllä että pelko on ihan älytön, mutten voi tälle mitään.
Kommentit (36)
Suuri osa näyttää hirveältä. Voitko kuvitella passikuvan ottajan tuskaa, kun asiakas vänisee ettei hän näytä tuolta. Yritä siinä sitten ottaa joku hyvä kuva, kun tekisi mieli sanoa suoraan että rouva hyvä, te näytätte juuri tuolta.
T. Passikuvaaja
Mikäli ahdistuksesi on noin iso, voi olla pitkällä tähtäimellä hyvä mikäli keskustelisit jonkun kanssa asiasta. Sinulla voi olla kehonkuvanhäiriö jolloin näet itsesi paljon synkemmässä valossa kuin mitä olet, tai sitten itsetuntosi ei muuten ihan ole kohdallaan.
Sen sijaan käytännönvinkkeihin:
a) Yritä ajatella että jokaisen kuuluu näyttää rumalta passikuvassa. Se on lähes passikuvan vaatimus. Äitini on aina ollut kaunis mutta hän on säilyttänyt tähän mennessä kaikki passikuvansa, ja jopa ne nuoruuden kuvat olivat ihan jäätäviä. Ajatus voi helpottaa sinua.
b) Yritä valita valokuvaaja joka osaa suhtautua empaattisesti kuvattavaan, esimerkiksi kuvaaja joka on tottunut tekemään voimaannuttavia valokuvauksia tms. Voit myös pyytää lupaa "hyväksyä" kuvan ennen kuin se valitaan.
Mulla on ollut samanlaista. Olin hemmetin kauan ilman henkilöllisyystodistusta, koska ahdisti että mitä passin laatija ajattelee, passikuvan ottaja jne. Ja ihan helvetin rumalta näytän vanhassa passissa, jonka kuva otettiin 7v sitten. Näin passikuvan suurennettuna näytöltä kuvauspaikassa, olin häpeissäni.
Uudessa passikuvassa näytän paljon paremmalta, kun itsetuntonikin on parempi. Ei kukaan paitsi 10/10 komistukset ja kaunottaret näytä hyvältä passikuvissa, harva meistä on kaunis mutta miksi tarvitsisikaan olla?
Koita miettiä, että haluatko elää tämmöstä elämää vielä 10v päästä. Jos et, koita määrätietoisesti kamppailla ongelmiesi yli. Niin mäkin tein, oli rankkaa ja sain paniikkioireita, mutta nyt paino on pudonnut hartioilta. Ei ketään kiinnosta miltä näytät ja sanon sen hyvällä.
Mitä väliä miltä näyttää jossain passikuvassa????? Kunhan on mahdollisimman ilme peruslukemilla, niin on paras.
Rohkeasti kuvaan ap. Passikuvassa kaikki näyttävät kulahtaneelta, ei voi mitään. Perusilme, katse suoraan kameraan ja tsädäm! Minä olen ainakin 15 vanhemman näköinen harppu vaikka oikeasti olen ihan perusnätti.
Onneksi valokuvaaja on ammattilainen ja varmasti nähnyt monenlaisia kasvoja. Onneksi passintarkastuksessa kuvaa katsotaan ammatilaisen silmällä eikä erityisesti jäädä tuijottelemaan. Jossain vain skannataan passi
Kuljet kuitenkin ulkona, ei kai sinua kukaan hauku siellä rumaksi? Uskallat tehdä sen. Jos ei sinuun nyt kiinnitetä kadulla kävellessäsi huomiota, miksi tuo kuva olisi jotenkin niin erilainen ja huomiota herättävä.
En nyt halua pelotella sinua, mutta meemiriski on varmaan suurempi ihan siinä että joku tuntematon kuvaisi sinua kadulla, sekin epätodennäköistä jos käyttäydyt hyvin julkisilla paikoilla.
Toivottavasti koette jotakin oikeasti järkyttävää,niin pääsette suuresta itsekeskeisyydestänne. Jokainen näyttää passikuvassa vankilasta karanneelta, entäs sitten. Se siitä ja oikeita asioita suremaan ja vapisten pelkäämään, jos siihen on tarvetta. no
Mä oon viivyttänyt ja viivyttänyt passikuvaan menoa kun kokoajan on huono hiuspäivä ja joku näppylä naamassa..nyt sit oli viikonloppuna pakko mennä kun oikeasti tarvitsen uuden passin. Hirveähän siitä kuvasta tuli, mut eipä sitä kovin usein kukaan katsele
Lohduttaudu vaikka sillä, että paras ystäväni on oikeasti tosi kaunis ja hoikka, työskentelee mallina. Näyttää jopa niissä kaupan loisteputkivaloissa upealta, mutta passikuvassa muistuttaa Anneli Aueria, jolle on ilmestynyt kolme leukaa :D Ja siis tosiaan ei näytä luonnonvalossa siltä! Se kohdennettu valaistuskin on jo mahdollisimman epäimarteleva kenenkään piirteille.
Kyllä minä olen nähnyt montakin sellaista passikuvaa, missä kuvattava on ihan hyvän näköinen.
Minä en ole onnistunut valokuvissa kuin viimeksi ekaluokan koulukuvassa. Sen jälkeiset kuvat on aina kamalia. Ja tämä ei ole vain oma päähänpinttymä. Monet on sanoneet, että miten sä olet noin omituisen näköinen, miten sulla on tommonen ilme tms. En voi mitään, vaikka kuinka yritän olla ihan tavallisesti, niin aina kuvassa näyttää siltä, kuin olisin tahallani ottanut jonkun ihme ilmeen. Samoin on niissä ns. salakuvissa, jotka otetaan tietämättäni, nekin ihan kauheita.
Keljuinta on se, kun nykyään ei saa sitä passikuvaansa itse edes valita. Viimeksi kun kävin, niin kuvat vaan otettiin ja kuvaaja sanoi lähettävänsä sen suoraan viranomaisille. Eli en saanut edes katsoa niitä kuvia. Ensimmäisen kerran näin sitten sen kuvan vasta siinä passissa. Ja olin ihan kauhean näköinen.
En saa itsestäni hyviä kuvia edes itse kännykällä ottaessani. Sellaista kuvakulmaa ei ole, missä näyttäisin edes tavallisen luonnolliselta. Inhoan valokuvien ottamista.
Minun oli pakko hankkia passi, kun edellinen oli mennyt vanhaksi toistakymmentä vuotta aikaisemmin. Kammosin passikuvaan menemistä, mutta ei se auttanut yhtään. Kun kuvaaja sanoi, että tämä kuva tässä on hänen mielestään paras, sanoin katsomatta, että otetaan se. En ole edelleenkään - kahden vuoden jälkeen - nähnyt kuvasta muuta kuin vahingossa välähdyksenä sen, että siinä on valtavaksi rajattu, salamavalon valkaisema naama, josta erottuvat lähinnä kulmakarvat. Kun kerran poliisilaitoksella on katsottu, että minut tunnistaa tuosta, olkoon hyvä niin. En aio katsoa kuvaa tästedeskään, olin sen näköinen tai en.
Vanha sanontahan kuuluu: Sitten kun alat muistuttaa passikuvaasi, olet loman tarpeessa.
Ja lomalta palatessasi se kuva saattaa näyttää jopa hyvältä verrattuna omaan naamaasi, riippuu tietenkin ihan siitä, miten olet lomasi viettänyt.
Tuttu tunne... mulle tulee valokuvien jälkeen aina jonkinlainen masennus. Nykyään hieman hellittänyt kun olen ottanut puhelimella itestäni kuvia niin oon paremmin tottunut näkemään itseni toisinpäin kuin mitä peilistä on tottunut. Suosittelen tätä.
Ja käy valokuva-automaatilla niin voit ottaa kuvat uudestaan ennenkuin tulostat jos ekat ei miellytä.
Onkin yllättävän yleinen ongelma. Tästä aiheesta olisi mielenkiintoista nähdä jakso Kummallisen kammot-sarjassa!
Eihän sun tarvitse sitä passikuvaasi edes itse katsoa...muillehan sä sen näytät.
...mä en edes muista, millainen kuva musta siellä passissa on.
Aina on viranomaisille kelvannut kuitenkin.
Minulle tulee passikuviin aina kaksoisleuka, vaikka olen 170cm/52kg. No, ei mahda mitään. Peilistä se ei kyllä näy tai missään muissa valokuvissa.
Vain laajakulma siinä tekee vähän eri näköiseksi kuin on oikeasti on (joillekin kuten pienisilmäisille se on eduksi). Ikävä kyllä useimmat muistuttavat passikuvaansa aika tarkasti. Peilistä tai selfiekuvasta ihaillessaan naamaansa usein nostetaan leukaa ja muutenkin asetutaan edullisempaan asentoon ihan automaattisesti. Sama reaktio kun vatsaa vetää sisää katsoessan sivukuvaa kokovartalopeilistä.
Tässä juuri kauhalla odotsäan minkälainen lopputulos on tulossa...henkilökorttiin siis kuvautin itseni juuri.
Kuka näyttää hyvältä passikuvassa
Minäkin näytän kuin olisin karannut naisvankilasta.