Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetystyynyn tarpeellisuus ja minkälainen tyyny on hyvä?

22.06.2006 |

Vielä on vauva masussa (rv32+3), mutta nyt jo koetan perehtyä tulevan imetyksen haasteisiin. Eli mietin imetystyynyn tarpeellisuutta. Onko sellainen tarpeellinen heti alussa eli kannattaako hankkia jo valmiiksi ennen vauvan syntymää? Jotenkin tuntuu, että se olisi hyvä olla jo valmiina, jos sellaisen käyttöön kuitenkin päätyy. Näin apu olisi valmiina jo heti imetyksen alkutaipaleella.

Oletteko kokeneet tyynyn hyväksi? Pärjääkö tavallisella tyynyllä vai onko imetystyynyn malli helpompi käytössä. Onko äidin tai rintojen koolla mitään tekemistä tyynyn tarpeellisuuden tai tyynyn mallin/koon kanssa. Eli kaipaan myös kokemuksia eri merkeistä ja malleista. Tyynyjen hinnat on sen verran kovia, että mielelläni kuulisin joitain kokemuksia ennen hankintaa (esimerkiksi kotimainen olo-ilo -tyyny maksaa 80¿.) Käytetyn tyynyn saisi varmaan edullisemmin, mutta tämän tavaran kohdalla en oikein innostu ajatuksesta. Neuvolasta en usko saavani tyynyä lainaan.

Ornament rv32+3

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle imetystyynystä on ainakin ollut apua, varsinkin alussa kun oli vielä vähän hakemista se imetysasento. Eli itse kyllä suosittelen, mutta en uutta ostaisi itse kuitenkaan. Kirpparilta oon löytänyt parikin, tehnyt niihin vaan uudet päälliset, eikä oo tullut hintaa pariakymppiä enempää. Täältä löytyy myös ohjeet, joiden mukaan tulee tosiaan ihan mieletön säästö: http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tarvike1fompele.html

Googlettamalla löytyy lisääkin ohjeita, ja vielä yksinkertaisempia. Mulla on aika isot rinnat, mutta myös mun pienempirintaisilla ystävillä on käytössä ja tosi paljon tykkäävät, eli ei välttis oo niinkään rintojen koosta kiinni.

Onnea odotuksesi viimeisille viikoille!!! :)

Minzy ja tyttövauva 4 kk

Vierailija
2/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oli musta hyvä. Ostin sen käytettynä vähän ennen laskettua aikaa. Käytin intensiivisesti ainakin 4 kk. Ensimmäiset kk:t imetin istualteen varmaan 12 h /päivässä, joten kyllä sille tyynylle tuli käyttötunteja. Sen alla mulla oli vielä pari sohvatyynyä, että sain lapsen sopivalle tasolle. Kääntelin lasta edestakas tyynyllä. Toimi myös kainaloimetysasennossa. Tyyny toimi samaan aikaan myös kirjoitusalustana.

Vähitellen imetyskerrat harveni ja lyheni, mutta monesti otin tyynyn esille ainakin kerran päivässä. Parempi, että maitotilkat ja mahdolliset puklut putoilee tyynylle kuin sohvalle.

Mulle oli ihan itsestäänselvyys hommata toi tyyny, koska pelkäsin saavani imetyksestä niskat jumiin. En edes harkinnut muuta.

Jatkokäyttöä Mollavauvalla on delfiininä, kun siihen kuuluu sellainen delfiinin näköinen irtopäällinen. Siirtyy koristeeksi/leluksi lapsen huoneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kiitos nopeista vastauksista!

Sain vahvistusta tyynyhankinnalle. Minzylle kiitokset linkistä. Taidan kuitenkin päätyä valmiiseen tyynyyn vaikka ne maksavatkin melkoisesti. Itsellä ei tuo ompelutaito ole paras mahdollinen. Vanha ompelukonekin on vuosilta ' miekka ja kypärä' , joten vetoketjun ompeleminen ei erityisemmin innosta. Oli kiva kuulla, että imetystyynystä on apua oikean asennon saamisessa ja että tyyny sopii mainiosti isompirintaisellekin. Itse pohdin juuri sitä, että onko sylissä sitten liikaa ' tavaraa' kun on isot rinnat, vauva ja tyyny. Rintojen lopullisesta koostahan ei tiedä, mutta kun nyt jo mennään E-kupilla. Toivottavasti sitä edes löytää jostain imetysliivit!

Accellilla oli kanssa hyviä kommentteja. Onhan se totta, että tyynylle todennäköisesti tulee sen verran paljon käyttötunteja, että hinta täytyy suhteuttaa siihen. Toisaalta hyvän untuvatyynyn saa kaiketi jo 50¿:lla. Niin nämä styrox-täytteiset imetystyynyt maksaa sitten vielä enemmän. Jotenkin hullunkurista tuo hinnoittelu. Tuo maitotilkkojen ja puklujen kerääminen tyynylle oli ihan uusi juttu. Parempihan se niin on, kuin että sotkua on sitten sohvalla tai nojatuolissa. Ja niskojen säästäminen on kanssa kätevä juttu. Ehkä sitä vielä alussa etenkin jännittää käsivarsia ja harteita turhankin helposti.

Täytyypä vielä katsoa tuota Mollavauvan tyynyä. Jos vielä löytyisi kommentteja erityisesti olo-ilo -tyynystä. Tai muista tyynyistä.

Vierailija
4/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinun kannattaa katsastaa valmiiksi haluamasi tyyny, mutta ostaa vasta jos tunttu, että tarvitset. Informoit vaikka miestäsi, mista kyseisen tyynyn saa ostettua, niin ei itse tarvitse heti kaupoille lähteä.

Itse en tarvinnut mielestäni siksi, että aluksi imetin vain makuultaan. Se tuntui minulle parhaimmalta asennolta. Vauva oli pikaimiä, noin 10 minuuttia kerrallaan eli meillä ei ollut mitään imetysmaratooneja, joissa ehkä hyvänä apuna imetystyyny olisi.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen imetin jo ihan sylissä vauvaa pitäen, sain hyvin hänet rinnalle ihan pitämällä omien käsivarsien välissä. Tosiaan koska meillä ei asuttu rinnalla, niin hyvin jaksoi sen hetken pitää vauvaa rinnalla eikä kädet väsyneet.

En tiedä sitten vaikuttaako rintojen koko siihen, onko imetystyyny käytännöllinen, mutta itse olen pienirintainen, enkä siis tarvinnut imetystyynyä.

Vierailija
5/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin käytettynä olo-ilon ison imetystyynyn ja sille olikin paljon käyttöä ensimmäisten kuukausien aikana.

Ainut vaan että oli minulle liian iso joten olis ollut hyvä ostaa pienempi imetystyyny.

Iso sen takia että en saanut tyynyä aseteltua hyvin lähelle joten jäi kolo imetystyynyn ja mahan väliin niin vauva ei tullut tarpeeksi lähelle että olis pystyny imettämään istuessa selkä suorana.

Suosittelen että kävisit sovittamassa tyynyä ennen kuin ostat.

Kun vauva kasvoi isommaksi niin meillä ainakin jäi tyyny pois käytöstä kun asettelemiseen meni niin pitkään että vauva hermostui jo siinä ajassa.

Vierailija
6/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys oli alkuvaiheessa ainut hetki, jolloin minäkin ehdin syödä päiväsaikaan edes yhden voileivän samalla kun lapsi söi...

Tosin mikseipä pari vanhaa tavallistakin tyynyä ajaisi saman asian.

Miksei tyynyä voisi ostaa käytettynä? Useimmat voi pestä pesukoneessa (tarkista saumat, ettei täyte vuoda koneeseen!), joten mitenkään " vaarallinen" hankinta se ei ole käytettynä (vrt. patja tai turvakaukalo). Ensimmäistä odottaessa minäkin syydin omaisuuden uusiin vauvan tarvikkeisiin, mutta monia niistä käytetään niin lyhyen aikaa, että käytettyjen markkinoilta löytyy ihan uudenveroista tavaraa.

Vierailija
7/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitämään vastasyntynyttä tosi paljon sylissä. Imetystyynyn kanssa kädet olivat vapaana ja niska sekä selkä rentona.

Luulen, että imetys olisi saattanut lopahtaa alkuunsa ilman tyynyä ja mukavaa nojatuolia. Makuuaesnnossa pidin imetystyynyä pään tukena taikka lapsen selän takan, ettei lapsi tipu sängystä.

Meillä on kaksi imetystyynyä, valtavan kokoinen lastentarvikkeesta ja pienempi " isohali" .

Suosittelen jälkimäistä:

http://www.kultapieni.com/aidille_imetys.php#IMETYSTYYNY_

Vierailija
8/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli käytössä sellainen tavallinen, TODELLA muhkea tyyny, jotan käytin aina kainalosyöttöjen yhteydessä. Ja aivan hyvin pärjättiin ilman " oikeaa" imetystyynyä. Mutta kaikki tekevät niinkuin parhaaksi näkevät :)

Vierailija
9/12 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli imetys oli istuma-asennossa todella hankalaa ennen imetystyynyä. Minulla ei yhtään auttanut tavalliset tyynyt, kun niitä käytti, joutui vauvan lisäksi vielä tukemaan niitäkin. Mutta toki tavalliset tyynyt olivat parempi kuin ei mitään. Minulla on E-F kuppikoko, joten vauvaa oli jotenkin tosi vaikea saada rinnalle, kun olisi joutunut " ilmassa" kannattelemaan. Makuultaan imetys kyllä onnistui ilman apuvälineitä. Suosittelen ehdottomasti tyynyä.

Vierailija
10/12 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen tyyny ajoi saman asian. Ja käytännössä pikkukakkosen kanssa imetykset alko " lennosta" kaiken touhun keskellä, joten ei siinä ehtinyt aina samaan paikkaan imettämään tai tyynyä metsästämään ympäri taloa. Lähin tyyny sai kelvata tai sitten oltiin ilman. :)

Vierailija
11/12 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin kanssa tyynyn jo ennen ukkelin syntymää. Yritin sen kanssa kikkailla, mutta lopulta heitin vaatehuoneeseen. En kokenut sen auttavan yhtään. Joskus imetin ihan tavallisen tyynyn kanssa istualteen, mutta useimmiten (ja loppuvaiheessa kokonaan) imetin makuulteen. Siinä sai mukavasti levätä itsekin ;)

Mulla on ihan tavalliset tissit ja poika oli heti alusta saakka ihan taviskokoa. Ja voin vannoa, että alussa imetyskertoja oli Monta...

Tsemua!

Vierailija
12/12 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku tuossa edellä, meilläkin on imettäessä istuallaan kelvannut mikä tahansa lähin tyyny, en ole joutanut ja jaksanut raahautua edes paria metriä hakemaan sitä imetystyynyä. Alussa varsinkin oli myös jotenkin hankalaa asetella eka sitä isoa tyynyä ja vauvaa, helpommin sujui ilman mitään tyynyjä melkeinpä... Ja tissit on kokoa jumbojet (G/H)...

Äsken juuri imetin tyynyn avulla ja olihan se kiva, mutta tavistyyny on jotenkin silti parempi, ehkä... en osaa päättää siis.

Mutta se tyynyn hakeminen nimenomaan rasittaa ja matkalla ja kaupungilla kuitenkin on pärjättävä ihan ilman mitään...

Mollavauvan tyyny taitaa minullakin olla. Ja kahdelta lapselta kokemusta. Ja istumaan nousun harjoitteluvaiheessa siitä esitteen mukaan pitäis olla myös iloa, mutta ei se auta tarpeeksi. Enkä koko aika ehdi " hiihtää" kovaa kyytiä sinne tänne ryömivän lapsen perässä se iso tyyny kainalossa sitä asettelemassa.. ;)