Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet toimistotyötkin näköjään osa-aikaisia nykyään

Vierailija
09.02.2020 |

Työt kaupoissa ja ravintoloissa on tunnetusti kauan olleet pitkälti osa-aikaisia, paitsi esimiehillä joilla omien ja tuttujen kokemusten mukaan melkeinpä ainoina kokoaikaiset työt.

Olen itse osa-aikaisena myyjänä vaatekaupassa, töitä viikossa keskimäärin pari vuoroa. Kaupan ala ei ole mikään unelmaduuni, vaan haluaisin toimistotöihin, johonkin joka sisältäisi myös asiakaspalvelua.

Tässä viime kuukausien aikana olen taas katsellut työpaikkailmoituksia ja ihan sopivan oloisia työnkuvia on ollut, mutta eipä tarvitse hakea kun iso osa näistä on ollut osa-aikaisia! Pari vuoroa viikossa, tarvittaessa töihin kutsuttavaa... Kaupan alalta pitäisi päästä pois, mutta en näe järkeä vaihtaa toiseen osa-aikaiseen työhön, koska edelleen jatkuisi se sovitellun päivärahan hakeminen palkan oheen, jotta en ihan miehen elätettävänä olisi.

Siis millä tässä pitäisi ihmisten elää, kun osa-aikaduunia pukkaa hommissa kuin hommissa? Juttelin aiheesta työttömän kaverini kanssa ja hän on huomannut saman asian toimistotöiden osa-aikaistumisesta. Etsii töitä eri paikkakunnalta kuin minä.

Turhauttavaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ja sama kuin kaupassa, eli vaatimuslista työntekijän taidoista ja osaamisesta on pitkä, mutta siitä hyvästä että tt tuo ison osaamisen taloon saa hän tuollaisen haista kakka - sopparin.

Vierailija
2/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin kelpaa, kun nostan samalla soviteltua päivärahaa ja teen keikkaluontoisesti muun alan hommia ohessa. Työskentelen 2-4 päivää viikossa ja nettotulot on 2200-2400 euroa. Tää toki edellytti kohtuupalkkaista työtä, josta jäädä ansiosidonnaiselle ja sen jälkeen piti löytää se osa-aikainen toimistotyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin kelpaa, kun nostan samalla soviteltua päivärahaa ja teen keikkaluontoisesti muun alan hommia ohessa. Työskentelen 2-4 päivää viikossa ja nettotulot on 2200-2400 euroa. Tää toki edellytti kohtuupalkkaista työtä, josta jäädä ansiosidonnaiselle ja sen jälkeen piti löytää se osa-aikainen toimistotyö.

Soviteltua päivärahaa maksetaan, jos tulot on jotain 1100e kuussa. Ei mitään 2400e.

Vierailija
4/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soviteltua päivärahaa maksetaan, jos tulot on jotain 1100e kuussa. Ei mitään 2400e.

Ei sovitulla päivärahalla ole mitään eurorajaa vaan tuntiraja.

Vierailija
5/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten töitä. Sedät päättää että päästetään tytöt vähän kodin ulkopuolelle harrastelemaan työtä. Saavat ostaa sitten taskurahoillaan jotain nättiä.

Vierailija
6/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä eurorajakin!

Vierailija
7/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä eurorajakin!

No se euroraja tosiaan riippuu siitä palkasta, mistä ansiosidonnainen on laskettu. Oma ansiosidonnaiseni on yli 80e päivältä. Suojaosa on sen 300e, eli jos ansaitsen osa-aikatyöstä 2400e (mikä sattuu olemaan palkkani viime kuulta) saan ansiosidonnaista 80e - 2100e/2/21.5 = 31,16e päivältä eli noin 666e kuukaudessa.

Mutta tosiaan tää edellyttää sitä kohtuupalkkaista työtä, josta jäädä mielellään ilman karenssia ansiosidonnaiselle. Ja työtuntien pitää jäädä alle 80 % kokoaikatyöstä. Lisäksi on hyvä saada työssäoloehto täytettyä uudelleen vuoden sisällä, niin ansiosidonnaisen määrää ei tarkisteta.

Vierailija
8/10 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotuloiksi olin siis laskenut ansiotulon lisäksi päivärahan. Bruttotulot viime kuussa vajaa 2400e palkkaa ja ansiosidonnaista reilu 900e. Mukavaa, kun ansiosidonnaista laskettaessa nykyisin huomioidaan hakujakson aikana maksetut palkat ansaittujen sijaan. Enää ei tarvitse odottaa viikkotolkulla palkkakuittia ja tukia - hakemus sisään kuun eka päivä ja muutaman päivän päästä rahat on jo tilillä.

Vierailija
9/10 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helmikuun palkka oli päälle 2900e ja huomenna tippuu tilille ansiosidonnaista 159e (brutto 212e).

Tarkoitit varmaan Kelan etkä kassan maksamaa soviteltua? Sain Kelan laskurilla vielä 1700e palkalla päälle 20e soviteltua.

Vierailija
10/10 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten töitä. Sedät päättää että päästetään tytöt vähän kodin ulkopuolelle harrastelemaan työtä. Saavat ostaa sitten taskurahoillaan jotain nättiä.

Senkun pistää tädit telakan pystyyn ja alkaa rakentaa laivoja. Rautaa saa kaupasta naisena siinä missä miehenäkin. 

Ei tartte ulista sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi