Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halvausoireellinen aurallinen migreeni, eikö tosiaan ole lääkkeitä?

Vierailija
09.02.2020 |

Sukulainen sanoo ettei saa käyttää migreeniin mitään lääkkeitä kuin toimimatonta estolääkitystä tuon migreenityypin takia. Makaa kuukaudessa useamman kerran 3-5päivää kestävien kohtausten kourissa eikä mitään apua saa mistään. Voiko näin todella olla? On sairastanut 40vuotta eli tilanne ei ole uusi.Vai pitäisikö yrittää jonkun yksityisen neurologin vastaanotolle vielä; kai nyt jotain kehitystä on olemassa? Onko kaikki uudet lääkkeet vain aurattomalle migreenille?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita aurallisiakin migreenejä on useampaa eri tyyppiä ja tämä halvausoireinen on hankala, samasta olen itsekin kärsinyt lapsesta asti. Ns.täsmälääkkeistä ei apua, voivat päin vastoin jopa pahentaa tilannetta (kerran kokeilin, kun yleislääkäri oli sitä mieltä, että voitaisiin kuitenkin kokeilla, ja aiheutti sellaisen oksat pois-tyyppisen jotain infarktia muistuttavan kohtauksen, että olin ensiavussa loppupäivän tarkkailtavana). Eli minun tietojeni mukaan ei. Jotain epilepsialääkkeitä/erilaisia yhdistelmiä näistä kai saatetaan tällaisissa tapauksissa kokeilla. 

Vierailija
2/3 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikaisemmin noin. Minä aloin käyttämään Aimovigia kun sitä saa nykyään Kelaan toimitetun lääkärintodistuksen hyväksymisen jälkeen inhimillisellä hinnalla. Ennen pistoksen aloittamista olin samassa tilanteessa VAIKKA käytän kolmea eri estolääkettä!

Ei kannata jäädä tuleen makaamaan estolääkkeidenkään kanssa koska niitä pitää testata kuukauden jaksoina, että saa selville toimivuuden. Koska olen todistettavasti käyttänyt kahta eriä estolääkettä, sain myös Kelan hyväksymään Aimovigin.

Minulla on mennyt elämästä kymmeniä vuosia hukkaan. Ennen estolääkkeitä minulla oli viisivuotiaasta lähtien migreeniä joka ikinen päivä. Jo se, että minulla oli vain joka toinen päivä migreeni, oli suuri helpotus. Varmasti opiskeluni olisivat olleet paremmat jos olisin ollut terve. Osa estolääkkeistä lihottaa ja niin kävi minullekin.

Joka tapauksessa ne helvetilliset neljän päivän migreenikohtaukset jäivät estolääkkeiden myötä historiaan ja triptaanien myötä selvisin päivän kestävillä kohtauksilla.

Nyt migreeninestopistoksella on jäänyt jäljelle vain tension neck-tyyppinen päänsärky.

Kannattaa kyllä hakea apua vaikka yksityiseltä koska jokainen haluaa elää kivuttomampaa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita aurallisiakin migreenejä on useampaa eri tyyppiä ja tämä halvausoireinen on hankala, samasta olen itsekin kärsinyt lapsesta asti. Ns.täsmälääkkeistä ei apua, voivat päin vastoin jopa pahentaa tilannetta (kerran kokeilin, kun yleislääkäri oli sitä mieltä, että voitaisiin kuitenkin kokeilla, ja aiheutti sellaisen oksat pois-tyyppisen jotain infarktia muistuttavan kohtauksen, että olin ensiavussa loppupäivän tarkkailtavana). Eli minun tietojeni mukaan ei. Jotain epilepsialääkkeitä/erilaisia yhdistelmiä näistä kai saatetaan tällaisissa tapauksissa kokeilla. 

Triptaanit supistavat verisuonia. Ne tehoavat todella monille migreeniin, mutta eivät sovi missään nimessä sydänsairauksia potevia. Ennen triptaanien määräämistä pitäisi sulkea sydän- ja verisuonitaudit pois ennen kuin kirjoittaa reseptin.

Siihen verisuonien supistumiseen tottuu. Toki migreenikohtauksen jälkeen on pöhnäinen olo, mutta siihen auttaa kahvi, energiajuoma tai vaikka kofeiinitabletit.