Miesvaltaisella alalla työskentelevät naiset!
Oletteko itse saaneet tai huomanneet naisten saavan erilaista kohtelua kuin samaa työtä tekevät miehet? Millaista se on ollut?
Kommentit (14)
En. Sama koulutus kuin työkavereilla.
Metsätalousinssi. Joudun aina menemään puskapissille metsäautotien vasemmalle puolen, kun kollegat saavat mennä oikealle puolen. Muuten kohtelu + palkka ovat samanlaiset.
Jos nainen on hyvännäköinen niin kohtelu on erilaista. Hyvässä ja pahassa.
Työpaikan oma väki aluksi suhtautui vähän kummallisesti mutta se meni melko nopeasti ohi ja nykyään kohtelevat kuten muitakin, mutta asiakkaat usein luulevat minua joksikin "toimiston tytöksi" tai muuten vaan eivät usko että osaan ja pyytävät hakemaan jonkun miespuolisen paikalle.
Parikymmentä vuotta olen raksalla ollut töissä, aloitin apumiehenä ja nyt toimin ylimmässä johtoportaassa.
Viimeaikojen trendi on ollut että naisia löytyy myös esimies/asiantuntijatehtävissä työmaalla.
Naisten kanssa on se ero, että työmaalla heidän kanssaan voi keskustella, sovitella ja neuvotella asioista. Yleensä siten päästään parhaimpaan lopputulokseen.
Eivät yleensä ole niin itsekeskeisiä öykkäröiviä mulqquja kuin miehet, jotka luulevat olevansa Euroopan omistajia heti kun käyntikortissa lukee joku manager. Yleensä siitä tulee vaan riita ja vehkeet seisoo niin kauan kunnes jommankumman ego antaa myöten.
Naisilla on mielestäni asiaankuuluva, hyvällä tavalla nöyrempi asenne työhön. Pyritään ratkaisemaan asiat asioina, ilman henkilöristiriitoja.
Ainoa mikä ihmetyttää, on se että miksei naiset vapaa-ajalla toimi kuten töissä?
Miesvaltaisella alalla työskentelevät naiset ei koskan tunnusta, että heillä on ihan oma "alansa" siellä miesten alan sisällä. Naiset tekevät töitä, joissa katsotaan naisellisten avujen olevan hyödyksi. Tiedottaminen, hyviä vuorovaikutustaitoja edellyttävät tehtävät jne. on naisille, vaikka titteli olisi ihan sama.
On kokemuksia. On ollut kivoja ja yhteistyökykyisiä naisia ja sitten mulkkuja naisia. Sama miehissä. Mieluummin teen töitä ihmisten kanssa, jotka keskustelevat ja joustavat, kuten itsekin teen.
Olen saanut erilaista kohtelua hyvässä ja pahassa, mutta en näe että sillä olisi kuitenkaan ollut isoihin asioihin vaikutusta. Sitä voi olla joskus vähän spontaania menoa mutta olkoon.
Miesvaltaisen alan naiset ovat selvinneet prässistä kunniakkaasti. Alan mulkut puristavat paineen kestävistä naisista timantteja, joiden osaamiseen on helppo luottaa. Harmi naisten kannalta, mutta me asiakkaat tykätään lopputuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisella alalla työskentelevät naiset ei koskan tunnusta, että heillä on ihan oma "alansa" siellä miesten alan sisällä. Naiset tekevät töitä, joissa katsotaan naisellisten avujen olevan hyödyksi. Tiedottaminen, hyviä vuorovaikutustaitoja edellyttävät tehtävät jne. on naisille, vaikka titteli olisi ihan sama.
Tunnustan, vaikka en sanoisi oma "ala". Vaihdoin alaa siististä stressaavasta sisätyöstä maalariksi. Nyt olen koristemaalari. Mielenkiintoista ja hyvin palkattua työtä.
Sivutyönä teen osa-aikaisena edellistä työtäni ihan sen takia, että pysyy sekin ammattitaito yllä.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin onneksi tarttee lukea tai kuulla tällaisia käsityksiä. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan oma väki aluksi suhtautui vähän kummallisesti mutta se meni melko nopeasti ohi ja nykyään kohtelevat kuten muitakin, mutta asiakkaat usein luulevat minua joksikin "toimiston tytöksi" tai muuten vaan eivät usko että osaan ja pyytävät hakemaan jonkun miespuolisen paikalle.
Vieläkö tätä tapahtuu? Olin aikoinaan korjaamassa koneita yhdessä liikkeessä ja kun asiakas toi koneensa ja oli kiireinen tapaus, niin rupesin sitä purkamaan heti siinä pöydällä, että näkisin onko vika ihan yksikertainen juttu. Nainen katsoi ensin järkyttyneenä, ja sitten änkytti, että joutaisiko sitä joku miespuolinen katsomaan. Toki, sanoin ja hain takahuoneesta miehen, joka meni jatkamaan purkua ja sitten sanoi asiakkaalle, että ei ole pelkästään johdo irti ja tähän pitää olla ammattilainen ja haki minut takaisin.
Myöhemmin vähän vaavimmissa tehtävissä joskus puhelimeen pyydettiin miestä, ja samalla tavalla usein sitten työkaverit monesti vähän antoivat takaisin puhelimessa asiakaalle sanomalla ensin, että hetki, minun pitää kysyä Liisalta, kun hän hoitaa nämä asiat normaalisti.
Kun asiakkaita kuitenkin pitää kohdella hienotunteisesti, niin ei voinut sanoa, että jos siihen teidän ongelmaan tarvitaan kikkulit työkaluksi, niin siinä tapauksessa etsitään mies puhelimeen.
Ei näitä nyt hirveän paljon ollut, mutta kuitenkin jonkun verran. Oma mummoni on edelleen sitä mieltä että naislääkäri ei ole oikea lääkäri, jos virallisesti onkin, niin ei ainkaan osaa mitään.
It-alalla olen ja minua on varsinkin urani alussa yritetty voimakkaasti tunkea sihteerin ja vähemmän teknisten hommien tekijän muottiin, vaikka itse olen halunnut olla nimenomaan koodari. On saanut tosiaan taistella että pääsee teknisiin, vaativiin tehtäviin eikä vain "poikien avustajaksi". Lisäksi asiakkailta on ajoittain tullut todella paskamaista kohtelua, erit. 50+ ikäluokan miehiltä. On saatettu epäillä että olen kokouksessa paikalla sihteerinä (ja lähes aina kaikkien palaverien sihteerin tehtävä tosiaan osuu minulle), sanottu suoraan että naiset ei pysty näihin hommiin tai todettu minun olevan epäpätevä vain sukupuoleni takia. Tytöttelyä ja todella yököttävää flirttiä ja kaksimielisiä juttuja on riittänyt myös. Viime viikolla juuri jouduin kuuntelemaan asiakkaan mielestä todella hauskaa juttua siitä että tietystä tehtävään sovellukseen tulevasta jutusta tiedotettaisiin käyttäjille push-viestillä. "Push-up, hah haa, semmosiet on sinulle varmasti tuttu asia, tursottimet nimeä nille taidettiin joskus suomenkieliseks nimeksi ehdottaa" jne.
Toisaalta olen huomannut että jos alalla on nainen, joka haluaa siihen "naisen rooliin" niin voi päästä varsinaisesta työstä tosi helpolla. Olin kerran tiimissä, jossa oli naisihminen joka ei tuntunut osaavan juuri mitään, ja oli yleisesti avuton. Jos mies olisi sellainen, olisi saanut kenkää jo ajat sitten. Mutta tätä naista pidettiin jotenkin kivana tiimimaskottina, kun hän nöyrästi keitteli kahveja, teki powerpoint-esityksiä, tilasi palaveritarjoomisia jne. Oli siis koulutukseltaan insinööri ja hänen olisi pitänyt ihan koodata muttei osannut sitä ollenkaan, mutta ei se ketään tuntunut haittaavan. Kunhan oli seuranpitäjänä ja sihteerinä.
Yksi kokemus muistuu mieleen:
Olin pienehkössä n. 10 työntekijän tiimissä eräässä firmassa. Muut työntekijät ja pomo miehiä, ite ainoa nainen. Pomon esimies, paikan johtaja, oli mut palkannut. Alusta saakka olin tän lähiesimiehen silmätikku. Hän kutsui mua ammattinimikkeellä -tär -liitteellä lisättynä eli tiimi siis koostui x:t + x-tär, minkä muisti aina mainita, puhutteli neidiksi tai mikä pahinta PIKKU neidiksi vittuilevasti ja vähättelevästi, nakitti mulle pahimmat p*skahommat ja tarttui mokiin siinä missä miesten osalta ois ohittanut ne vaan "sellasta sattuu" tyyliin. Ei kai uskaltanut niille alkaa samalla lailla. Naiset sitä ja tätä -juttuja sai myös kuunnella. Osasi se välillä olla reilukin, mutta erityiskohtelua sain kyllä. Työkaverit oli kivoja ja tiimi muuten ihan hyvä.