Sisko pyysi minua kauhukakaransa (erityislapsi) lapsenvahdiksi. Saanko toimia omalla tavallani lapsen kanssa?
Siskon kanssa en ole keskustellut, koska haluan kysyä ensin täältä. En ole ollut lapsenvahtina siskon pojalle aiemmin mutta olemme viettäneet aikaa yhdessä ja aina tapahtuu jotain kauhukakaran takia. Minulla ei ole lapsia ja siskon muksu on 6 vuotias ja saa raivareita. Sisko on yh ja syöttää lapselle paljon sokerisia ruokia mikä mielestäni lisää lapsen ylivilkkautta. Sisko sanoi että saamme viikonloppuna herkutella ja käydä muksun kanssa mäkissä tai hesessä mutta tämäkään ajatus ei ole minusta hyvä. En halua traumatisoida lasta mutta teenkö oikein jos teen itse meille ruuat ja jätän pikaruoan herkkuineen kokonaan pois? Myöskään minun kanssani ei yksikään lapsi eikä aikuinen riehu, joten jos muksu edes aikoo riehua niin teen sille heti lopun. En ole mikään hyssyttelevä täti mutta tuo kauhukakara tarvitsee rutiineja joita äitinsä ei hänelle tarjoa. Muksu saa aina tahtonsa läpi oli mikä tahansa asia kyseessä, nukkumaan menevät miten sattuu ja heräävät myös, ruutuajasta puhumattakaan. Olen huolissani siskon jaksamisesta.
Kommentit (31)
...vastausten perusteella (jos tosiaan on Ap eikä joku trolli) tämän on pakko olla provo...
Onko kyseessä siis oikea diagnoosin saanut erityislapsi? No joka tapauksessa rutiineja, rajoja ja rakkautta ne erityislapsen tarvitsevat, ja jos niitä tarjoat niin hyvältä kuulostaa alustavasti.
Se miten teet ne rajat ja rutiinit kuitenkin pohdinnan paikka, jos kyseessä on diagnoosin saanut lapsi. Et voi esimerkiksi autistille luoda tyhjästä yhtäkkiä uusia rutiineja, tuolloin hän ahdistuu entistä enemmän ja sinulla on käsissäsi vielä vaikeampi lapsi raivokohtauksineen. ADHD kanssa fyysinen liikunta on tärkeää, mutta toki myös iltaa kohti rauhoittuminen. ADHD:lle voi tehdä hyvää HopLop reissu ja autistin saatat löytää sitten yhtäkkiä kirkumasta melutasoa. Ruuasta sen verran että tarjoat mitä tarjoat, mutta kyllä itse ainakin huolehdin aina sukulaislasten kanssa että on edes yksi sellainen ruoka-aine, mikä maistuu. Usein ihan vaan makaroni, lihapullat ja salaatti. Joku syö ne kaikki ja toinen vain makaronit, ja se on ihan ok. Ylipäätään jos otat toisen lapsen hoitoon, niin kohtuuteen asti yrität hoitaa lapsen hänelle tutulla tavalla. Kohtuus tarkoittaa sitä, ettet itse tai kotisi joudu vastaanottamaan esimerkiksi väkivaltaista käytöstä. On kuitenkin todella tärkeää miettiä mitä teet noin ison lapsen kanssa raivokohtauksen tullessa. Ja siihen sinun on pakko saada yhteisymmärrys vanhempien kanssa. Jos et saa, niin et hoida häntä.
Puhut kyllä ikävästi siskostasi, joka on kuitenkin sinulle myöntänyt olevansa uupunut. Kai itsekin ymmärrät, että väsyneenä se on vaikeampaa ja juuri nyt sinun tehtävä on ensisijaisesti tarjota hengähdystauko ja vasta toissijaisesti (jos niinkään) kasvatusneuvoja.
Jos lapsella ei ole mitään diagnoosia, niin kannusta siskoasi hankkimaan apua neuvolan kautta. Siellä voivat sitten yhdessä pohtia tarvitaanko joitain tutkimuksia vai onko paras apua neuvolan kautta.
Jos oikeasti ajattelet että siskosi on maailman huonoin äiti ja hänen lapsensa ärsyttävä kakara, niin en ehkä suosittele silloin auttamaan. Anna hänen palkata apunsa. Kuormitat todennäköisesti avullasi enemmän kuin autat, jos et osaa ilmaista itseäsi mukavammin. Tuossa tilanteessa ei vanhempi pysty ja jaksa vastaanottaa kritiikkiä siltä henkilöltä, joka hänelle on lupautunut ihan konkreettisesti avuksi.
-veo ja myös yhden erityislapsen kummotäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdin tehtävä ei ole kasvattaa lasta, vaan hoitaa lasta vanhemman poissaollessa. Mielestäni et voi ohittaa lapsen äitiä missään tärkeissä asioissa, mutta voit toki kokata mitä haluat, kunhan otat huomioon mahdolliset allergiat yms. Kurinpidossa et tietenkään saa käyttää keinoja, joita lapsen vanhempi ei hyväksy.
Lapsi on terve ja kurinpitoa heillä ei ole. En anna lapsen huutaa, potkia enkä lyödä. En ole mikään nyrkkeilysäkki.
Mitä teet kun lapsi huutaa, potkii, räkii kasvoille ja hajottaa tavaroita?
Puristan helkutin kovaa vatsaläskeistä, räkäisen kunnon klimpit takaisin hänen suuhunsa ja pistän hänet pimeään vessaan istumaan alkuun vaikka puoleksi tunniksi. Jos ei rauhoitu, niin aina vain puoli tuntia uudestaan, vaikka siihen menisi 24h.
apKuka hullu tänne tuollaista kirjoittaa? Noilla menetelmillä tulee syyte. Lapsen erityisyys ei katoa kurittamisella eikä edes hyvällä kasvatuksella. Terapeutit antavat ohjeet, miten arjessa selvitään ja miten tilanteita kohdataan.
Kyllähän näitä ihan oikeita hulluja täällä on. Aina välillä näkyy erityislapsiin liittyvissä ketjuissa fantasioimassa väkivallasta.
Todennäköisesti ap:lla ei ole mitään sukulaislasta, jota olisi edes hoitamassa. Keksii vain itse ketjun, jossa saa haukkua erityislasten vanhempia ja sitten purkaa näitä aggressiivisia fantasioitaan. Yksin kotona kirjoittelee vailla oikeaa tuntumapintaa yhteenkään tällaiseen lapseen.
En ole kirjoittanut noin sekopäisiä ja hulluja kommentteja enkä koskaan löisi lasta mutta en antaisi lapsenkaan lyödä minua. En ole keksinyt aloituksessa yhtään mitään, joten älä väärentele sanojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdin tehtävä ei ole kasvattaa lasta, vaan hoitaa lasta vanhemman poissaollessa. Mielestäni et voi ohittaa lapsen äitiä missään tärkeissä asioissa, mutta voit toki kokata mitä haluat, kunhan otat huomioon mahdolliset allergiat yms. Kurinpidossa et tietenkään saa käyttää keinoja, joita lapsen vanhempi ei hyväksy.
Lapsi on terve ja kurinpitoa heillä ei ole. En anna lapsen huutaa, potkia enkä lyödä. En ole mikään nyrkkeilysäkki.
Mitä teet kun lapsi huutaa, potkii, räkii kasvoille ja hajottaa tavaroita?
Puristan helkutin kovaa vatsaläskeistä, räkäisen kunnon klimpit takaisin hänen suuhunsa ja pistän hänet pimeään vessaan istumaan alkuun vaikka puoleksi tunniksi. Jos ei rauhoitu, niin aina vain puoli tuntia uudestaan, vaikka siihen menisi 24h.
apKuka hullu tänne tuollaista kirjoittaa? Noilla menetelmillä tulee syyte. Lapsen erityisyys ei katoa kurittamisella eikä edes hyvällä kasvatuksella. Terapeutit antavat ohjeet, miten arjessa selvitään ja miten tilanteita kohdataan.
Kyllähän näitä ihan oikeita hulluja täällä on. Aina välillä näkyy erityislapsiin liittyvissä ketjuissa fantasioimassa väkivallasta.
Todennäköisesti ap:lla ei ole mitään sukulaislasta, jota olisi edes hoitamassa. Keksii vain itse ketjun, jossa saa haukkua erityislasten vanhempia ja sitten purkaa näitä aggressiivisia fantasioitaan. Yksin kotona kirjoittelee vailla oikeaa tuntumapintaa yhteenkään tällaiseen lapseen.
En ole kirjoittanut noin sekopäisiä ja hulluja kommentteja enkä koskaan löisi lasta mutta en antaisi lapsenkaan lyödä minua. En ole keksinyt aloituksessa yhtään mitään, joten älä väärentele sanojani.
Minä en väärennellyt sanojasi, vaan joku muu. Jos nyt tarkkoja ollaan. Minä ilmoitin oman epäilyni ihan rehellisesti ja selkeästi. Joku muu puolestaan kirjoitti sinuna.
Mielenkiintoista että syytät minua väärentelystä, etkä sitä joka kirjoitti sinuna tähän ketjuun.
Miksi kiusaat itseäsi ottamalla sen hirviön hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jätä väliin. Sun asentees on sitä luokkaa että säästä lapsiparka siltä.
Asenteessani ei ole mitään vikana. Vai oikeastiko väkivalta on oikein se että lapsi hakkaa äitiään kuten nyt tekee niin ja antaisin hakata minuakin? Voi luoja..
Ei, vaan kutsut lasta kauhukakaraksi. Asenne on siis jo valmiiksi vinkallaan.
6-vuotias raivareita saava kaukakara?
Onhan sulla vakuutukset kunnossa?
En antaisi lastani hoitoon ihmiselle, joka puhuu hänestä noin rumasti. On aihetta tai ei, mutta tuollaista ilkeää nimittelyä en siedä.
Ruma ja rajaton käytös on kauheaa, oli tekijänä aikuinen tai lapsi. Millaisesta seurasta itse nautit. Ihan rehellisesti? Sopuisasta ja ystävällisestä, vai väkivaltaisesta ja törkysuisesta?
ADHD Hoplopissa. Varmasti kivaa vapauttaa tällainen purkamaan "tarmoaan" siellä, mutta muille paikallaolijoille tämä on kauhistus. Väkivaltainen ei saa päästä terrorisoimaan muita.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi lastani hoitoon ihmiselle, joka puhuu hänestä noin rumasti. On aihetta tai ei, mutta tuollaista ilkeää nimittelyä en siedä.
Missä ap puhuu lapsesta rumasti? Tosiasioista pitää kyetä puhumaan. Pään työntäminen haitariin ei muuta sitä millai lapsi on.
Tolla se nimenomaan katoaa. Kunnon kuri. Ei sillä, että sallitaan kaikki ja työnnetään bicmac hamppia turpeisiin huuliin.