Opintoja venytetään, koska ei uskalleta mennä töihin! Onko tämä uusi normaali?
Kiinnitin tähän huomiota jo aikanaan työnkuvani perusopinnoissa amkissa: osa jatkoi opiskelua heti valmistuttuaan, koska sanomansa mukaan eivät halunneet töihin tai venyttivät opintoja muuten niin pitkään kuin pystyivät.
Olen paraikaa hankkimassa ylemmän tason tutkintoa yliopistossa ja sama homma tuntuu jatkuvan. Osa suoraan lukiosta opinnot aloittaneista ei edes aio koskaan hakea alan töitä. Miksi ihmeessä tällainen on tehty mahdolliseksi? Tälläkin kapeahkolla alalla moni motivoituneempi opiskelija olisi ansainnut paikan näiden sijasta, joita ala ei edes kiinnosta.
Kommentit (20)
No jos valmistuu alle 25v niin mielestäni on parempi opiskella toinen tutkinto, kuin lähteä ankeaan aikuisten maailmaan. Saattavat myös pelätä TE-toimistoa.
Joskus on paikallaan venyttää valmistumista jotta saa asua opiskelija-asunnossa.
Usein papereita ei kannata ottaa ulos ennen kuin on se työpaikka. Lähtee asunto alta (jos on opiskelija-asunto) ja loppuu opintotuki. Samaten lainan takaisinmaksu alkaa aiemmin.
Se on kusinen paikka jos töitä ei ole.
Itse venytin opintoja siksi, koska en uskaltanut valmistua ennen kuin olin saanut edes jonkinlaista kokemusta omalta alalta ja sitä kokemusta oli vaikea saada. Toki monen kohdalla voi olla kyse myös siitä, että työelämä pelottaa. Minullakin oli joskus nuorena tosi negatiivinen käsitys työelämästä, sillä uutisissa oli jatkuvasti juttuja työpaikkakiusaamisesta, burnouteista ja työhön liittyvästi stressistä. Sittemmin olen huomannut, että ei se työ niin kamalaa ole. Usein jopa mukavampaa kuin opiskelu tai kotona työttömänä lusiminen.
Tuttua. Toisaalta minulle sanottiin usein työtilanteen olevan niin huono, että ei kannata pitää kiirettä valmistumisen kanssa. Kahdeksan vuotta opiskeltuani sitten valmistuin, mutta työtilanne oli edelleenkin huono. Siitä on kohta neljä vuotta ja tilanne työmarkkinoilla on pysynyt ennallaan. Eivät ole työnantajat pahemmin soitelleet :D
Vierailija kirjoitti:
Itse venytin opintoja siksi, koska en uskaltanut valmistua ennen kuin olin saanut edes jonkinlaista kokemusta omalta alalta ja sitä kokemusta oli vaikea saada. Toki monen kohdalla voi olla kyse myös siitä, että työelämä pelottaa. Minullakin oli joskus nuorena tosi negatiivinen käsitys työelämästä, sillä uutisissa oli jatkuvasti juttuja työpaikkakiusaamisesta, burnouteista ja työhön liittyvästi stressistä. Sittemmin olen huomannut, että ei se työ niin kamalaa ole. Usein jopa mukavampaa kuin opiskelu tai kotona työttömänä lusiminen.
Mitä teet työksesi?
Mun tyttö pyrki lukion jälkeen ammattikorkeaan kahdelle vai kolmelle alalle jolle halusi. Ei päässyt. Meni sitten lähärikouluun kun ei muuta keksinyt. Seuraavana vuonna pääsi AMK:hon mutta ei ihan ykkösvalintaansa. Opiskeli Amk-tutkinnon mutta tiesi melko pian että sen alan töitä ei halua tehdä. Pyrki joka kerta keväällä ja syksyllä haluamalleen alalle. Ei päässyt. Kun valmistui AMK:sta, kävi haluamansa alan amistason tutkinnon ja pyrki taas AMK:hon. Ei päässyt. Kävi sitten avoimen AMK:n kautta sitä vuoden (ei oikeutta opintotukeen) ja pääsi avoimen väylän kautta lopulta opiskelemaan haluamaansa tutkintoa. On valmistunut ja jo alan töissä ja on kehuttu hyvä alansa ammattilainen.
Kyllä on ihan prkleen vaikea joskus päästä siihen mihin haluaa. Miksi pitäisi tyytyä ammattiin, jota ei halua tehdä? Tie voi olla pitkä, mutta se kannattaa, jos pääsee työhön jossa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Tällä hetkellä olen työtön. Valmistuin viime vuoden lopulla enkä ole vielä saanut töitä. Mutta olen tehnyt vähän kaikenlaista, varasto- ja tehdashommia ja viimeisimpänä tietokantoihin liittyviä töitä.
Nykyään ei sinne töihin mennä noin vain, koska ammattitaitosta työvoimaa on pilvin pimein vapaana. Yhteen työpaikkaan on jopa satoja hakijoita, joista suurin osa tehtävään sopivia.
Erityisen vaikeaa se on 25-35v naisilla, jos mieshakijoita joukossa, sillä naiset viipyvät vain hetken ja jäävät useammaksi vuodeksi mammalomalle, jolloin työnantaja joutuu maksumieheksi. Eikä helpotusta tuo edes uusi lakiehdotus perhevapaista, kun kukaan muu ei osaa hoitaa lapsia ja pyörittää perhe-elämää kuin naiset.
Ennen tuota tehtiin enemmän. Opiskelin yliopistossa 20 vuotta sitten ja sillon pidettiin typeränä valmistua nopeasti ilman työkokemusta. Opintoja mieluummin venytettiin, kun työttömäksi valmistumista pelättiin niin paljon.
Tuntui, että omalla alallani porukka livisti töihin ennen valmistumista ja sen takia sitten opinnot venähtivät.
Ei ole mitään uutta siinä ettei aina kannata ottaa papereita ulos. Kuten mainitut opiskelija-asunnon menettäminen, työpaikan puuttuminen sekä se että opintolainan takaisinmaksu alkaa valmistumisen jälkeen. Tai ennen alkoi, nykyisin voi olla toisin.
Nuoren ihmisen olisi minusta hyvä hankkia työkokemus jossain vaiheessa. Ei näytä hyvältä jos cv on pelkkää opiskelua tai tsillailua ja ikää on jo reilusti päälle 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Tällä hetkellä olen työtön. Valmistuin viime vuoden lopulla enkä ole vielä saanut töitä. Mutta olen tehnyt vähän kaikenlaista, varasto- ja tehdashommia ja viimeisimpänä tietokantoihin liittyviä töitä.
Mitä olet tykännyt varastohommista? Olen niitä itsekin harkinnut ja saatan joskus kokeillakin, jos en löydä muita töitä. Tosin ensin pitäisi kai opetella ajamaan trukkia ja hankkia työturvallisuuskortti...
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso on heikkoa niin fyysisesti kuin henkisesti, kannabiksen polttokaan ei varsinaisesti auta.. Itse olen 37v mies ja kun pelaan salibandya näitä nykynuori vastaan niin eivät ollenkaan pysy mun vauhdissa. On se surkeeta.
Jaaha. Meillä taas teini jätti lukion tänään kesken vaikka olisi pitänyt kestää muutama kuukausi koska käy mieluummin töissä. Hänelle 11 euron tuntipalkka ja kiva työpaikka on tärkeämpi kuin ylipoppilastutkinto.
Väittää toki jatkavansa aikuislukiossa jos ei pärjää töitä tekemällä. Nyt hän saa keskittyä töiden lisäksi harrastamaan kun ei joudu opiskelemaan ja käymään töissä.
Voitte uskoa, etten ole vanhempana laisinkaan tyytyväinen tuosta päätöksestä jäädä elämään peruskoulun päästötodistuksen varaan.
Jotkut myös venyttää valmistumista koska eivät uskalla hakea töitä jos ovat valmistuneet niin, etteivät ole saaneet riittävästi hyvää työkokemusta jo opiskeluaikana.
Olen ollut nyt 7 vuotta työelämässä. Parhaillaan suunnittelen opiskeluiden pariin takaisin lähtemistä, jotta pääsen työelämästä pois... ja kyllä, ihan vain sen vuoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso on heikkoa niin fyysisesti kuin henkisesti, kannabiksen polttokaan ei varsinaisesti auta.. Itse olen 37v mies ja kun pelaan salibandya näitä nykynuori vastaan niin eivät ollenkaan pysy mun vauhdissa. On se surkeeta.
Jaaha. Meillä taas teini jätti lukion tänään kesken vaikka olisi pitänyt kestää muutama kuukausi koska käy mieluummin töissä. Hänelle 11 euron tuntipalkka ja kiva työpaikka on tärkeämpi kuin ylipoppilastutkinto.
Väittää toki jatkavansa aikuislukiossa jos ei pärjää töitä tekemällä. Nyt hän saa keskittyä töiden lisäksi harrastamaan kun ei joudu opiskelemaan ja käymään töissä.
Voitte uskoa, etten ole vanhempana laisinkaan tyytyväinen tuosta päätöksestä jäädä elämään peruskoulun päästötodistuksen varaan.
Ja sinä annat tuon tapahtua? Itse ainakin asettaisin ehdoksi, että jos koulua ei käydä, ei kotonakaan asuta. Elättäköön sitten itsensä ja maksakoon oman vuokra-asuntonsa.
Amk:ssa ei kai saa venyttää yli viiteen vuoteen, erityisluvalla esim. sairauden vuoksi voi saada vielä lisäaikaa vuoden. Tiedän ainakin yhden tapauksen, että lisäaikaa ei annettu, koska katsottiin, ettei valmistu kuitenkaan. Eikö yliopistossa aika ole seitsemän vuotta ja mahdollisesti lisäaikaa jonkin verran, lisäaikana ei sitten saakaan opiskella mitään muuta kuin pakollisia. Ainakin omalla pojalla opinnot viivästyy, koska käy töissä ja on tämän selvittänyt. Piti olla osa-aikatyö, mutta töitä onkin koko ajan kokoaikaisesti.
Uusi? 90-luvulla kaikki pysyivät koulussa niin pitkään kuin pystyivät koska opiskelijana on helpompaa kuin työttömänä