Pieneneekö farkut pesussa yhtään (99% puuvillaa, 1% elastaania)?
Tilasin ihanat farkut M-koossa (liikun kokojen S ja M välillä). Ne ovat muuten ihanat, mutta aivan hitusen saisivat olla pienemmät. Malli on kuitenkin juuri hyvä, eli kaikkialta ovat istuvat. Olen vain tottunut siihen, että uudet farkut ovat vähän tiukat, ehkä siksi että olen yli kymmenen vuotta pitänyt skinny-mallisia farkkuja. Näiden farkkujen malli on straight. Olen melko varma, että jos vaihtaisin S-kokoon, ne olisivat taas liian tiukat. Olen oikeastaan jo päättänyt, etten lähde vaihtamaan.
Kutistuvatkohan nämä yhtään pesussa? Löysin miljoona keskustelua farkkujen venyttämisestä, mutta miten ne saisi hitusen kutistumaan?
Kommentit (3)
Puuvilla aina vähän vetää kasaan, mutta ei pysyvästi. Minulla on muutama pari juuri tuollaisia 1% elastaani 'stretch'-farkkuja. Uutena ja joka pesun jälkeen hieman napakat, mutta puoli päivää kun on pitänyt niin selvästi tuntee että ovat jo venyneet 'oikeaan' mittaansa ja muotoonsa.
Ainakin omat uudet farkkuni (95% puuvilla, 5% elastaani) kutistuivat jonkin verran, mutta ei niin oleellisesti ettei olisi enää mahtunut päälle. Uudet housut kyllä kannattaisi ostaa heti alkujaankin hieman kireinä, koska kangas antaa käytössä ja iän myötä enemmän periksi. Kokeilemallahan se selviää!
Kyllä ne hetkeksi kutistuu ja sitten löystyy päivässä päällä. Kokeilemalla sen huomaat.