Koiralle marketin Friskies ruokaa, kokemuksia?
Elämäntilanteeni muuttui täysin, enkä pysty ostamaan enää koiranruoka eläinkaupoista. Minulla on kaksi koiraa, toinen 10kg, toinen 25kg. Tänään ostin marketista Purina Friskies kuivamuonaa, mutta ei tuo 7kg säkki meillä kestä kuin n. viikon, siinä ajassa ei ehdi huomata muutoksia. Haluaisinkin kuulla kokemuksia niiltä, jotka syöttävät tätä kuivaruokaa. Oletteko olleet tyytyväisiä ja koira energinen ja karva kiiltää jne?
Kommentit (25)
Meidan koira on elanyt markettiraksuilla koko ikansa. Saa "mauksi" ruokalusikallisen (marketin) markaruokaa siihen paalle, tai vaihtoehtoisesti kotiruuan jamia (ei kuitenkaan mausteisia curryja ym).
Tayttaa 10 toukokuussa, kyseessa 60-kiloinen molossirotu.
Jaksaa viela pitkia metsalenkkeja, juosta kepin perassa ja leikkia puruluillaan kuin pentu.
Elainlaakari sanoi viime kesana etta koira on niin hyvassa kunnossa, etta ellei olisi harmaata niin luulisi viela nuoreksi koiraksi. :)
Markettiruuista juuri Friskies on noussut yllättäen laaturuuaksi kun katsoo nykyisiä tuoteselosteita. Royalit ja Hilssit on täynnä kaikkea täyteainetta mm maissia mitä koira ei tarvitse. Nämä merkit jätän pois ja niitä nyt vaan myydään mm eläinlääkäreissä ja kasvattajat niitä suosii koska saavat sponsoria. Myös Valion ruuat on hintalaatusuhteelta hyviä ruokia. Koiran ruokamarkkinoille on vaan niin pinttynyt tämä " mitä kalliimpi niin sen parempi" mutta jokainen ruokkikoon miten haluaa mutta jos ruoka on enemmissä määrin jotain maissia ja riisiä niin sitä saa vaan antaa enemmän ja tulos kukkarossa on plusmiinus nolla. Eli siis markettiruuista Friskies voittaa nykyään useamman laadukkaan ja kalliin ruuan.
Kannattaa myös verrata keskenään niitä markettiruokia ja tarkistaa ainesosaluettelo, kuten joku tähän ehtikin jo laittaa friskiesin sisällön. Kaikki edulliset ruoat eivät ole samanlaisia koostumukseltaan, ja monilta valmistajilta on tullut markkinoille lihapitoisempia ja parempia vaihtoehtoja markettiruokien valikoimaan.
Toinen vinkki myös jo täällä mainittu, eli siihen kuivanappulaan voi itse lisätä kananmunaa, jauhelihaa, kalaa, kalaöljyä jne. Pitää vaan muistaa, että kaikkia kotiruokia ja ihmisten ruokia ei koirille saa antaa. Esim sipulit haitallisia ja juurekset täytyy antaa kypsennettynä tai niistä voi tulla suolitukoksia. Itse teen joskus niin, että omaa ruokaa kokkaillessa nappaan siitä koiralle annoksen ennen mausteiden, sipulien yms. lisäämistä. Raakana en ole lihaa herkkävatsaiselle uskaltanut antaa.
Friskiessillä kyllä se eläin voi hyvin ei tarvi mitään golden eagle 80.00€ nappuloita olen ihan hyvä koiran omistaja vaikka en syötä mitään mukamas laatu ruokaa
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että markettiruoat on ok, mutta katsoin tämän Friskiesin tuoteselosteen ja se ei sisällä yhtään lihaa eikä eläinperäisiä aineita. Itse jättäisin tämän kyllä hyllyyn:
Kasviperäisiä tuotteita, Öljyjä ja rasvoja, Kasviproteiinitiivisteitä, Kivennäisiä.
Ostaisin vaikka myös marketista saatavaa Hau Hau Championia sen sijaan, aineosat (kana-riisi):
kananlihajauho, kananmaksajauho, maissi, riisi, kananrasva (säilötty luontaisilla tokoferoleilla, E-vitamiinin lähde), lohiöljy, luontaiset aromit, kuivattu omena, panimohiiva, mineraalit, mannanoligosakkaridit (150 mg/kg), frukto-oligosakkaridit (100 mg/kg), yucca schidigera -uute (80 mg/kg), orgaaninen seleeni.