Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä palveluita työkkäri todellisuudessa tarjoaa 25 vuotta täyttäneelle nuorelle, jolla ei ole käytynä muuta, kuin peruskoulu, mutta joka on nyt kuntoutunut mielenterveysongelmista?

Vierailija
01.02.2020 |

Mitä palveluita työkkäri todellisuudessa tarjoaa 25 vuotta täyttäneelle nuorelle, jolla ei ole käytynä muuta, kuin peruskoulu, mutta joka on nyt kuntoutunut mielenterveysongelmista?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuori odottaa muilta aktiivisuutta ja panostusta häneen? Nuoren pitäisi itse miettiä mitä haluaa ja hakea opiskelemaan.

Vierailija
2/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus,,työkokeilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi katsoisin peiliin miksi 25v on käynyt vain peruskoulun. Noh, kukin tavallaan. Työkkäri ei ole itseisarvo ja subjektiivinen oikeus.

Vierailija
4/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri varmaan suosittelee koulutusta. Valistunut arvaukseni.

Vierailija
5/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäriksi oppisopimuksella.

Vierailija
6/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri mitään. Työkkärin avulla voi saada esimerkiksi palkkatuetun työpaikan, joka joissakin harvoissa tapauksissa voi johtaa ihan oikeaan työllistymiseen. Suurimmasta osasta työkkärin toimia ei kuitenkaan ole mitään hyötyä asiakkaalle.

Valitettavasti se vaan on niin, että niillä korteilla on pelattava, jotka jaossa on saanut. Se ei ole syrjäytyneen vika, että hän on syrjäytynyt, mutta kukaan muu ei siitä suosta nosta. Itse on tehtävä se, minkä tekemään pystyy. Opiskelemaan pääsee onneksi vielä aikuisenakin, ja se kannattaa aina. Tai jos koulu ei maistu, niin aktiivisesti vaan hakemaan töitä. Esimerkiksi kiinteistöhuollossa ja asiakaspalvelussa on sellaisia matalapalkkatöitä, joihin ei ole hirveästi tunkua.

Vierailija
7/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nykyään työelämässä. Aluksi ainakin lykkäsivät työkokeiluun ja siitä hetkeksi sairaspäivärahalle. Ennen nykyistä työtä olin Uusix-verstaalla kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vierailija
8/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v täyttänyt ei enää varsinaisesti ole nuori.

Jos taustalla on mielenterveysongelmia, niin todennäköisesti jo hoitosuhteen aikana on mietitty tulevaisuutta ja oltu yhteydessä työkkäriin ihan moniammatillisen palvelun periaatteiden mukaisesti. Ensisijaisesti ehdotetaan hakeutumista koulutukseen (työkkäri ei voi antaa koulutuspaikkaa, itse joutuu hakemaan, eikö olekin epistä) ja jos oma ala ei ole selvillä, niin avopsykologin palveluja ja sitä kautta työ- tai koulutuskokeilua. Toinen vaihtoehto on työkykykoordinaattorin kanssa tehtävä yhteistyö, jos työkyvyssä on selkeästi todennettuja rajoitteita ja etsitään sopivaa alaa.

Mielenterveysongelmiin liittyviä palveluja työkkäri ei tarjoa, vaikka todella moni sieltä ryhtyy niitä etsimään.

Vierailija
9/9 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisi vätystä vielä palvella.